CADELL DESIGN: Mor og datter-duoen startet Cadell Design i 2015.   Foto: Privat
CADELL DESIGN: Mor og datter-duoen startet Cadell Design i 2015. Foto: Privat
Cadell Design AS:

Mor og datter-duoen startet Cadell Design i 2015

I fjor omsatte mamma Cathrine og Maren for fire millioner kroner.

Cathrine B. Andersen valgte å forlate den trygge jobben sin, for å satse på møbel- og interiørdesign sammen med datteren Maren som da bare var 15 år gammel.

– Vi har vært interesserte i møbler og dekor i lang tid, og da vi begynte å se på eget design som vi syntes var flott, visste vi at flere kom til å like det, sier Cathrine.

I 2015 hadde Cadell Design AS omtrent 1,7 millioner i driftsinntekter. Tallene for 2016 er ikke helt klare ennå, men etter egne beregninger ser det ut til at omsetningen havner på rundt fire millioner kroner. 

Før oppstart brukte Cathrine og Maren lang tid på research, før de begynte å kommunisere med fabrikker som kunne hjelpe til med produksjonen. 

– Mange har spurt hva navnet Cadell Design betyr. Det er et maskulint navn, som gjenspeiler seg i møblene. Vi ønsket å ha et eget navn på det vi to har skapt sammen, sier Cathrine.

LES OGSÅ: Det finnes mange type gründere - er du en uten å vite det?

Jobber døgnet rundt

Det har vært en lang og krevende prosess, med mye reising og jobb med å besvare mail, ta bilder, redigere bilder, lagerlogistikk, drift av nettbutikk og tunge løft. 

– Det er en 24/7-jobb – jeg tror ikke alle er klar over all jobben som ligger bak. Maren går jo fortsatt på videregående, og bruker ettermiddager, helger og ferier på å jobbe, sier Cathrine.

– Jeg får litt fravær på skolen, men rektor er veldig forståelsesfull. Skolen kommer først, så det er mange viktige møter jeg går glipp av, men sånn er det bare. Jeg bruker gjerne friminutter på å jobbe og besvare mail. Det blir mye arbeid, men så lenge jeg liker det går det helt fint, sier Maren.

Cadell Design har et eget showroom i Stavanger en gang i måneden, resten drives via nettbutikk. De er også aktive på sosiale medier, noe som er en viktig kanal for bedriften. Instagram-kontoen deres har over 33 000 følgere. 

– Vi deler på arbeidsoppgavene ut ifra styrkene våre, slik at vi får jobbet med det vi er best til. Vi kommuniserer veldig bra, og er et godt team, sier Maren.

LES OGSÅ: Annette (37) startet egen bedrift: - Jeg tror mange kvinner frykter usikkerheten

– Vi kan absolutt være uenige

Det er ikke alltid like lett å være mor og datter, og samtidig samarbeidspartnere. De tenker ofte likt, noe som kan være både positivt og negativt.

– Men vi kan absolutt være veldig uenige, og da går volumet opp. Men alt i alt så blir resultatet meget bra etter en uenighet, sier Cathrine.

– En av våre store fordeler er at vi ikke trenger å forholde oss til kontortid, ettersom vi bor under samme tak. Dette gir oss mulighet til å jobbe så mye, noe vi synes er bare bra, sier Maren.

LES OGSÅ: Mer enn én av fire unge shopper selv om de ikke har penger

Jobben har endret hverdagen totalt

Cathrine og Maren hadde ikke sett for seg at de skulle oppnå så stor suksess på såpass kort tid.

– Vi var ikke helt forberedt på det. Vi fikk så stor pågang på bestillinger via mail og sosiale medier, så vi måtte raskt få på plass en nettbutikk. Da ble det mye enklere og raskere for kundene våre og bestille, sier Cathrine.

Det er ingen tvil om at det er vanskelig å starte en ny bedrift, og det går ikke like bra for alle. 

– Vi tror at vi har oppnådd denne suksessen fordi vi har gjort ting annerledes og drevet bedriften på en helt ny måte.

Det er mange som har latt seg inspirere av de hardtarbeidende damene, og flere kunder spør om de kan komme hjem til dem for å innrede og komme med innspill. 

Til forsiden