CADELL DESIGN: Mor og datter-duoen startet Cadell Design i 2015.   Foto: Privat
CADELL DESIGN: Mor og datter-duoen startet Cadell Design i 2015.
Foto:Privat
Cadell Design AS:

Mor og datter-duoen startet Cadell Design i 2015

I fjor omsatte mamma Cathrine og Maren for fire millioner kroner.

Cathrine B. Andersen valgte å forlate den trygge jobben sin, for å satse på møbel- og interiørdesign sammen med datteren Maren som da bare var 15 år gammel.

– Vi har vært interesserte i møbler og dekor i lang tid, og da vi begynte å se på eget design som vi syntes var flott, visste vi at flere kom til å like det, sier Cathrine.

I 2015 hadde Cadell Design AS omtrent 1,7 millioner i driftsinntekter. Tallene for 2016 er ikke helt klare ennå, men etter egne beregninger ser det ut til at omsetningen havner på rundt fire millioner kroner. 

Før oppstart brukte Cathrine og Maren lang tid på research, før de begynte å kommunisere med fabrikker som kunne hjelpe til med produksjonen. 

– Mange har spurt hva navnet Cadell Design betyr. Det er et maskulint navn, som gjenspeiler seg i møblene. Vi ønsket å ha et eget navn på det vi to har skapt sammen, sier Cathrine.

LES OGSÅ: Det finnes mange type gründere - er du en uten å vite det?

Jobber døgnet rundt

Det har vært en lang og krevende prosess, med mye reising og jobb med å besvare mail, ta bilder, redigere bilder, lagerlogistikk, drift av nettbutikk og tunge løft. 

– Det er en 24/7-jobb – jeg tror ikke alle er klar over all jobben som ligger bak. Maren går jo fortsatt på videregående, og bruker ettermiddager, helger og ferier på å jobbe, sier Cathrine.

– Jeg får litt fravær på skolen, men rektor er veldig forståelsesfull. Skolen kommer først, så det er mange viktige møter jeg går glipp av, men sånn er det bare. Jeg bruker gjerne friminutter på å jobbe og besvare mail. Det blir mye arbeid, men så lenge jeg liker det går det helt fint, sier Maren.

Cadell Design har et eget showroom i Stavanger en gang i måneden, resten drives via nettbutikk. De er også aktive på sosiale medier, noe som er en viktig kanal for bedriften. Instagram-kontoen deres har over 33 000 følgere. 

– Vi deler på arbeidsoppgavene ut ifra styrkene våre, slik at vi får jobbet med det vi er best til. Vi kommuniserer veldig bra, og er et godt team, sier Maren.

LES OGSÅ: Annette (37) startet egen bedrift: - Jeg tror mange kvinner frykter usikkerheten

Til forsiden