UNNGÅ HVITT PÅ SOVEROMMET: Det kan ødelegge nattesøvnen. I tillegg har studier vist at hvitt er en katalysator for migrene.  Foto: bonninturina - Fotolia
UNNGÅ HVITT PÅ SOVEROMMET: Det kan ødelegge nattesøvnen. I tillegg har studier vist at hvitt er en katalysator for migrene. Foto: bonninturina - Fotolia

Unngå hvitt på soverommet

Kan ødelegge nattesøvnen og føre til hodepine.

Har du vanskelig for å sove om natten?

Selv om det kan være mange årsaker til at Jon Blund skygger banen, kan problemene faktisk skyldes hvilke farger du har valgt å ha på soverommet.

Farger påvirker oss mer enn vi tror - og spesielt på soverommet har det mye å si.

– På et soverom er det viktig med en lun og sval stemning, som er tilrettelagt for god søvn, har Dagny Thurmann-Hoelseth - kreativ leder for Fargerike, tidligere uttalt til KK.no.

Hun forteller at det er interessant hvordan de aller fleste av oss reagerer og oppfatter primær- og sekundærfargene, samt sort, hvitt og grått veldig likt, mens inntrykkene begynner å variere når vi beveger oss ned i tertiærfargene, altså farger som er blandet sammen, for eksempel guloransje.

– Det finnes altså et slags «fasitsvar» på hvordan et menneske opplever en farge, og hvordan den får oss til å agere.

– Det finnes likevel unntak. Spesielt opplevelser under oppveksten kan påvirke våre assosiasjoner til fargene. Mennesket har alltid vært opptatt av farger, og det er gjort og gjøres fortsatt en mengde forskning på feltet.

LES OGSÅ: Dekk sommerens fineste bord

Unngå hvitt, grått, gult og oransje

Thurmann-Hoelseth kan fortelle at det lønner seg å styre unna typiske energiske farger som gult, rødt og oransje på soverommet, fordi de vil gire oss opp framfor å få oss til å slappe av.

– Er dette favorittfargene dine, som du har veldig lyst til å bruke, kan de brukes på mindre elementer, da vil de ikke ha like stor effekt, sier hun.

De andre fargene du bør unngå er nok kanskje ikke like logiske.

– Sort er en farge vi assosierer med sorg, depresjon og tap, og kan føre til tungsinn. Dersom du vil ha et soverom som er en lun og mørk hule, kan du velge en farge som er nesten sort, som for eksempel iris (red.anm. mørk lilla).

De andre to fargene du helst skal unngå, er nok svært vanlig i de norske hjem.

– Hvitt er en farge som er veldig unaturlig for mennesket å oppholde seg i. Den er en katalysator for migrene og gir underbevisstheten en viss uro. Dette kan du forøvrig unngå hvis du dekker større deler av veggene med bilder, bruker tekstiler med farger eller andre ting som myker opp inntrykket.

KAN GI HODEPINE: Hvitt er en veldig steril og unaturlig farge for mennesker å oppholde seg i. Den er en katalysator for migrene og gir underbevisstheten en viss uro.
KAN GI HODEPINE: Hvitt er en veldig steril og unaturlig farge for mennesker å oppholde seg i. Den er en katalysator for migrene og gir underbevisstheten en viss uro.All Over PressAll Over Press

Grått er imidlertid den verste fargen du kan ha på soverommet, og kan gi en følelse av uro og tungsinn, likegyldighet og tiltaksløshet - ikke minst kan den sabotere sexlivet.

LES OGSÅ: Sov deg til mindre smerter

Disse fargene bør du heller velge

Dersom du nettopp har gått til innkjøp av gult eller oransje sengetøy, er det imidlertid ingen grunn til å kaste det ut igjen - det har ikke like stor effekt på sinnstemningen din, som et helt rom i knall gult vil ha.

Hvis du mot formodning skulle ha søvnproblemer hver gang du legger på det gule sengetøyet, kan det være en idé å droppe det.

– Folk flest har en ganske god følelse selv av hva som er beroligende og avslappende.

– En fin huskeregel er at de kalde nyansene i fargesirkelen er avslappende for oss, for eksempel grønt, blått og kjølige lillatoner. De varme vil også fungere, men gjerne i dusere nyanser, sier Thurmann-Hoelseth.

Det er dermed grønt, blått og lilla som tilrettelegger for en god natts søvn.

GÅ FOR KALDE OG DUSE NYANSER: Det gir deg en helt annen ro og tilrettelegger for en god nattssøvn.
GÅ FOR KALDE OG DUSE NYANSER: Det gir deg en helt annen ro og tilrettelegger for en god nattssøvn.Fargerike


LES OGSÅ: Få rommet til å virke større

Kan føre til hodepine

I tillegg til at fargene rundt deg kan påvirke nattesøvnen, kan de også ha andre effekter på kroppen din - faktisk kan det føre til hodepine.

Dagny Thurmann-Hoelseth er kreativ leder for Fargerike.
Dagny Thurmann-Hoelseth er kreativ leder for Fargerike.Fargerike

– Hvitt har vist seg å være en katalysator for migrene. Forskning har også vist at de som jobber i hvite kontorlokaler presterer dårligere og har høyere sykefravær enn andre, sier Thurmann-Hoelseth.

Likevel er dette en farge som blir brukt i de aller fleste kontorlokaler og nybygg i dag.

Fargene rundt deg, kan også påvirke stressnivået - også her vil farger som gult, oransje og rødt gjøre deg mer stresset.

– Jeg tror det er viktig å fokusere på hvilke farger som roer ned, og det er altså de kjøligere nyansene. Et oppholdsrom bør imidlertid alltid inneholde varme og kalde farger, ellers kan det oppfattes som kjedelig, sier den kreative lederen.
 

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden