SUPERSUNT: Søtpoterer er en rik kilde til karbohydrater som smaker godt og er en super kilde til energi. Foto: PantherMedia / Ingram  Vitantonio  Cicorella
SUPERSUNT: Søtpoterer er en rik kilde til karbohydrater som smaker godt og er en super kilde til energi. Foto: PantherMedia / Ingram Vitantonio Cicorella

Fire grunner til at du bør spise mer søtpotet

Den er sunn, næringsrik og kan være med på å holde deg slank.

Til tross for navnet, er ikke søtpoteten i slekt med poteten, selv om den også stammer opprinnelig fra Sør-Amerika.

Søtpoteten er kanskje ikke en selvfølge i vårt, norske kosthold, men du har all grunn til å la den bli en del av hverdagskosten. I tillegg til å være næringsrik hevdes det nemlig at grønnsaken kan hjelpe deg ned i vekt.

Nedenfor finner du flere grunner til at søtpotet er noe du bør ha på handlelista:

LES OGSÅ: Bygg muskler med søtpotet

1. De er naturlig søte

En søtpotet inneholder fem prosent sukker mot vanlig 0,5 prosent i poteter, og smaken kan minne om gulrot. Den inneholder 86,04 kalorier per 100 gram, noe som gjør den perfekt som snacks, skriver Fitsugar.com.

– Det er mange som tror at søtpoteter er proppfulle av kalorier og karbohydrater fordi de er naturlig søte, men du bør ikke la deg «lure» av dette, har Heather Mangieri, lege og talsperson for the American Dietetic Association, tidligere uttalt:

- Søtpoteter er fantastisk næringsrike og en av de beste grønnsakene du kan spise. Ikke bare er søtpoteten rik på karotenoider, vitamin C, fiber og kalium, men den er også svært allsidig, og kan nytes uten at du legger til mange ekstrakalorier i måltidet ditt.

Hun mener at søtpoteten er en av de mest undervurderte grønnsakene som finnes.

2. De regulerer blodsukkeret

Søtpoteter inneholder et blodsukkerregulerende hormon kalt adiponektin. I tillegg har grønnsaken en relativt lav glykemisk indeks, som også kan forhindre de akutte søtsugene du får når blodsukkeret går ned.

LAG EN MAGISK MOS: Søtpoteter er fulle av vitaminer og mineraler som hjelper deg å opprettholde et normalt blodsukkernivå, og holder deg mett lenger.
LAG EN MAGISK MOS: Søtpoteter er fulle av vitaminer og mineraler som hjelper deg å opprettholde et normalt blodsukkernivå, og holder deg mett lenger. PantherMedia / Robert Zehetmayer


Enkelte studier viser også at mat med lav glykemisk indeks tar lenger tid å fordøye, noe som også er bra for å kontrollere apetitten.

3. De inneholder fiber

Matvarer med høyt fiberinnhold er en idiotsikker måte å kontrollere sulten på, fordi et høyt fiberinnhold gjør at du holder deg mett lenger.

Bare en medium stor søtpotet inneholder fire gram fiber.

4. De inneholder karotenoider

Grønnsaken er svært rik på betakaroten (som du blir fortere solbrun av), i tillegg til å gi deg vitamin C, kostfiber og andre næringsstoffer, skriver Bama.no

Søtpoteten er i likhet med andre gule/oransje grønnsaker som gulrot og gresskar proppet med antioksidanter kalt karotenoider.

Karotenoider har vist seg å være bra for både huden og synet, og forskere har tidligere funnet ut at de i tillegg beskytter mot kreft og hjertesykdom.

KK.no har tidligere skrevet at vitenskapsfolk ved Centre for Disease Control and Prevention i USA har gransket resultatene fra en helsestudie som varte i 18 år. Til sammen 15 318 personer over 20 år deltok. Hele studien kan du lese her.

Kort sagt ble det avdekket at de som hadde høye nivåer av karotenioder i blodet hadde lavere risiko for å dø av kreft eller hjertesykdom.

Viktig å tenke på

Ifølge Bama skal søtpoteter av god kvalitet være faste med glatt skall. Unngå poteter som er myke, rynkete eller som har kutt og skader i skallet.

Søtpoteten skal IKKE oppbevares i kjøleskapet, men oppbevares best ved en temperatur mellom 12 og 16 grader.

LES OGSÅ: Slik blir kosematen sunnere
Til forsiden