VALGETS KVALER: Det er ganske nedtur å spise gulrot når du egentlig har lyst på sjokolade. Gi deg selv lov til å unne deg litt kos når du virkelig har lyst på noe, men vær bevisst på hva du velger og ikke overdriv. Foto: Colourbox
VALGETS KVALER: Det er ganske nedtur å spise gulrot når du egentlig har lyst på sjokolade. Gi deg selv lov til å unne deg litt kos når du virkelig har lyst på noe, men vær bevisst på hva du velger og ikke overdriv. Foto: Colourbox
Sunn Snacks

Kosen det er lov å unne seg

Og nei, det er ikke gulrøtter eller mager yoghurt det er snakk om.

Livet er til for å nytes, og mat og drikke er absolutt blant de store gledene. Og selv om du er opptatt av et sunt kosthold og regelmessig trening kan du fortsatt unne deg noe godt en gang i blant.

Dette betyr likevel ikke at du skal fråtse i vafler, taco og potetgull fra fredag til søndag, da vil du raskt merke en økning på badevekta. Moderasjon er selvsagt et nøkkelord, men det handler også litt om hva du velger.

Det finnes nemlig mange gode tips til hvordan du kan velge sunnere snacks, men dette behøver slett ikke bety at det ikke kan være søtt.

– Jeg spiser litt mørk sjokolade med 70 prosent kakao nesten hver dag. Den har lite sukker, men gir samtidig den følelsen av å kose seg, og du trenger ikke mange bitene før du er fornøyd, sier personlig trener og gründer av Smart Trening, Helle Bornstein, til KK.no.

Velg fett eller sukker – ikke begge deler

Hva som er sunt og ikke sunt er ikke alltid svart-hvitt. Ifølge Bornstein avhenger dette litt av hva du spiser til daglig.

alt
EKSPERTEN: Helle Bornstein er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART. Hun har over 10 års erfaring i treningsbransjen. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer

– Selv spiser jeg mye grønnsaker, proteiner og fett og lite sukker. Slik at en dessert med fett i passer meg bedre enn en søt dessert. Men spiser du mye sukker i hverdagen er det ikke lurt å smelle på med mange fete desserter. Kombinasjonen av mye sukker og fett er ikke heldig, sier hun.

Kokos er en flott ingrediens til søtsaker, og Bornstein har selv laget en deilig oppskrift på hjemmelagde Bounty som hun har delt på bloggen sin.

Og selv om kokos består av mye fett er det derimot lite sukker, og ifølge henne er dette en sunn dessertvariant.

Også bær med melk er et fint alternativ når du ønsker noe søtt. Og dersom du er opptatt av kalorier kan du gjerne bruke sukrin i stedet for vanlig sukker.

Men Bornstein kan avsløre at hennes favorittdessert er sjokolade mousse.

– Visp kremfløte, smelt mørk 70 prosent sjokolade i og la det avkjøle seg før du rører det inn. Legg på en liten skål og pynt med bringebær og valnøtter. Dette er en dessert som alle liker og som jeg mener man kan unne seg innimellom, forteller hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du unne deg dessert hver dag

alt
BÆR: Lyst på noe søtt? En skål med bær og melk er et supert eksempel på noe som er både sunt og godt. Og vil du ha det litt søtere kan du gå for sukrin i stedet for vanlig sukker. Foto: Colourbox Vis mer

Kutt ut sukkerbombene

Snop behøver ikke nødvendigvis være smågodtposer og fabrikklaget sjokolade, det er nemlig utrolig mye søtt og godt du kan lage selv på ditt eget kjøkken.

Dette vet Linn Hansen alt om. Hun er ernæringsfysiolog og driver firmaet Sprudlende Sunn, og har en brennende interesse for naturlig, ren mat og mener dette er nøkkelen til god helse. Også når det gjelder snop og snacks.

– Jeg er opptatt av å kutte alle sukkerbomber av ferdiggodterier og andre søtsaker, og heller erstatte det med enkel hjemmelaget snop! Det er kjempelett å lage og fint for alle som ønsker ta vare på kroppen sin, og ønsker å holde vekten nede, sier hun til KK.no.

Ja, for det går faktisk an å unne seg noe godt uten å ødelegge for vekta. Men ifølge Hansen er første bud å kutte ned på sukkerinntaket i kostholdet generelt.

Dette er varer som søte yoghurter, raffinert mat som pasta, ris og lyst brød, og ferdigmat som er skjulte sukkerbomber.

– Da vil man ha et kosthold som er mye snillere med blodsukkeret og man vil slippe at blodsukkeret går som en berg- og dalbane hele dagen. Det er nemlig når blodsukkeret svinger voldsomt at søtsuget kommer, forklarer hun.

Det beste er det du lager selv

Etter en slik sukkeropprydding i ditt daglige kosthold er det straks litt mer rom for å nyte noe søtt en gang i blant.

Selv nyter ernæringsfysiologen både snop og sjokolade, men den er selvfølgelig hjemmelaget. På den måten har hun full kontroll over hva hun får i seg, og hvor mye sukker det inneholder.

– Jeg er ekstremt glad i sjokolade og vil gjerne ha muligheten til å unne meg en liten bit eller to hver dag. Derfor lager jeg sjokoladen helt selv hjemme på kjøkkenbenken, av rene, næringsrike ingredienser. Snopet kokkelerer jeg ofte i helgene og koser meg med god samvittighet. Det er ingen sak å være uten søtsaker proppet med tullball når man enkelt kan lage snickers, browniebarer og mye annet, helt selv, sier hun.

Hun synes rett og slett det er herlig å nyte snop og sjokolade som smaker godt, i tillegg til at det er blodsukkervennlig og sunt. Ja, for godteriet lager hun av rene, naturlige ingredienser.

– Kakao er for eksempel noe av det mest næringsrike som finnes på kloden. Bruker man rå ubehandlet kakao i sjokolade og snop får man i seg en haug med antioksidanter, jern og magnesium som gjør kroppen godt, forklarer Hansen.

LES OGSÅ: 4 gode grunner til å spise sjokolade

alt
GJØR DET SELV: Gjør som Linn Hansen og lag sjokoladen helt selv hjemme på kjøkkenbenken, av rene, næringsrike ingredienser. På den måten har du full kontroll over hva snopet inneholder, og du kan selv kontrollere sukkerinntaket. Foto: nolonely - Fotolia Vis mer

Lærer bort gode og sunne oppskrifter

Hansen ønsker at flere skal lære å lage både sunn mat og deilig snop fra bunnen av, og via hennes firma, Sprudlende Sunn, holder hun derfor flere matkurs i løpet av året. Blant annet et fristende Snop og sjokkiskurs. Men hun deler mer enn gjerne en av sine favorittoppskrifter med oss.

– Denne oppskriften er en av de enkleste og aller beste, den lager jeg når jeg blir søtsugen og har lyst på noe i en fei!

Sjokkiskuler:
5 dadler
0,5 dl valnøtter
2 ss rått kakaopulver
1 ss carob pulver (kan sløyfes, men er veldig godt!)
3-4 dråper stevia med sjokoladearoma (kan også sløyfes, men gjør kulene ekstra søte og gode).

Bland alle ingrediensene sammen og kjør til en jevn og klebelig masse i en blender eller foodprosessor. Rull til kuler, og nyt! Rull gjerne kulene gjerne i ekstra carobpulver eller kokos for å gjøre de fine og desto bedre!

Til forsiden