GI ET GODT FØRSTEINNTRYKK: Det tar bare noen minutter før arbeidsgiveren har bestemt seg for om du er aktuell for jobben eller ikke. Etter at han eller hun har dannet seg et inntrykk av deg er det vanskelig å reversere det.  Foto: Scanpix
GI ET GODT FØRSTEINNTRYKK: Det tar bare noen minutter før arbeidsgiveren har bestemt seg for om du er aktuell for jobben eller ikke. Etter at han eller hun har dannet seg et inntrykk av deg er det vanskelig å reversere det. Foto: Scanpix
Førsteinntrykk

- I løpet av noen minutter danner vi oss et førsteinntrykk av personens karakter, moral og personlighet

Skal du på en date eller et jobbintervju? Slik blir du mester på å gi et godt førsteinntrykk.

- Et førsteinntrykk dannes raskt – vanligvis i løpet av et par minutter, sier Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Høgskolen Kristiania.

- Dersom du i løpet av denne tiden klarer å gi et godt inntrykk slipper du å bruke mye tid og krefter på å rette opp inntrykket gjennom resten av intervjuet. Forskning antyder at rekrutterere har bestemt seg for hvorvidt de tenker du er en aktuell kandidat etter rundt fire minutter, fortsetter hun. 

Og som om ikke det var nok; skulle du få en sjanse til må du jobbe hardt for å rette det opp igjen om førsteinntrykket var dårlig. Til gjengjeld har du altså mye å gå på om du viste deg fra din beste side de første fire minuttene. 

- Ja, det finnes en del psykologiske mekanismer som gjør at det er utfordrende å rette opp et førsteinntrykk. Etter at vi først har dannet oss et førsteinntrykk av en person, vil vi automatisk søke etter informasjon som bekrefter vårt opprinnelige inntrykk av personen. Vi ser altså ikke etter det som strider mot vårt førsteinntrykk – kun det som kan bekrefte det, forteller hun. 

LES OGSÅ: Slik blir du tøffere på jobben

Førsteinntrykket stemmer

Paul Moxnes er forsker og foreleser i organisasjonspsykolog ved AFF ved Norges handelshøyskole, og har tidligere undervist på BI og Universitetet i Oslo. Han kan fortelle at vi kvinner faktisk er enda raskere beslutningstagere når det gjelder bedømmelsen av andre enn hva menn er.

- Norge var tidlig ute. Allerede i 1947 ble det publisert en norsk undersøkelse om førsteinntrykk. Der fant forskerne kjønnsforskjeller og det samme har jeg funnet. De fant også, som andre senere har gjort, at førsteinntrykket varer lenge, forteller han.

Ifølge Moxnes er vi heldigvis ikke så dårlige til å bedømme mennesker raskt, slik at førsteinntrykket faktisk ofte stemmer. Han har tidligere gjort en undersøkelse der BI-studenter ble bedt om å krysse av på egenskaper hos medstudenter de nettopp hadde møtt – helt uten å snakke med dem, og deres beskrivelse av seg selv stemte svært godt overens med medstudentenes inntrykk.

I boken «Fasettmenneske», som handler om personlighet, minner han imidlertid på at det er de som kan bedra og bevisst gi et helt annet førsteinntrykk av seg selv enn det virkeligheten er. 

LES OGSÅ: Disse kvinnene lyver uten å være klare over det selv

Ikke døm altfor raskt

- Når vi møter en person for første gang vet vi jo gjerne lite om personen. Det er derfor naturlig at vi legger veldig stor vekt på den lille informasjonsmengden vi har å basere oss på – selv om det for eksempel kun dreier som om en samtale på to minutter eller at vi har observert en person en kort stund, sier Helene Tronstad Moe. 

Hun mener imidlertid at vi kan tjene på å være litt åpne når vi møter nye mennesker.

- Vi danner oss raskt et inntrykk av andre mennesker uten at vi selv tenker så mye over det. Det er kanskje det som er den største utfordringen knyttet til førsteinntrykk – vi tror vi vet mye mer om personen enn det vi faktisk gjør. Her kan vi bli flinkere til å tenke kritisk igjennom hvor godt informasjonsgrunnlaget vårt faktisk er før vi trekker slutninger om andre, sier hun.

LES OGSÅ: Slik takler du vanskelige kolleger

- Forbered deg

Skal du på jobbintervju, eller på første date, er det mye du kan gjøre for å bedre sjansene dine for at arbeidsgiveren eller din hjertes utkårede skal sitte igjen med et godt førsteinntrykk. 

- Tenk på forhånd ut hva som er forventet i situasjonen du skal inn i. Er det et jobbintervju så ønsker du gjerne at de andre skal tenke at du fremstår som en pålitelig, omgjengelig og reflektert person. Da bør du tenke igjennom hvordan du kan ha en atferd som reflekterer nettopp disse egenskapene; for eksempel ved å komme presist, møte blikket og gi de andre tilstrekkelig rom for sine ytringer, samt det å evne å se en sak fra ulike perspektiver, sier Moe og legger til:

- Livet er jo imidlertid til tider slik at man ikke alltid har mulighet for lange forberedelser. Kommer du løpende til et møte – stopp opp i 30 sekunder før du går inn og forsøk å senke skuldrene og forbered deg mentalt for det som nå skal skje før du går inn i møtet. 

LES OGSÅ: Det verste du kan gjøre etter en date

Påvirkes av dagsform, situasjon og forventninger

Grethe Holtan, coach og leder ved Intuisjonsskolen, forteller imidlertid at for en del av oss er dette enklere sagt enn gjort.

- Omtrent to tredjedeler av oss er ekstroverte. Ekstroverte prater og er «lightere», og vil nok ofte ha et fortrinn. Da gjelder det for de introverte å forberede seg litt bedre. Tenk igjennom hva du kan si om det blir stille, hva du vil svare på det og det spørsmålet – slike ting som ekstroverte bare prater om uten å tenke, kan det hende introverte må forberede litt, sier hun. 

Ifølge henne baserer førsteinntrykket vårt seg på flere faktorer, som type situasjon, dine forventninger, dagsformen din, og personlighetene deres. Gjenkjenner du noe i deg selv hos den andre vil det forsterke et positivt førsteinntrykk. Ser du egenskaper hos den andre du ikke har selv, men setter høyt, gjelder det samme, mens ser du personlighetstrekk du har dårlige erfaringer med skjer det motsatte. 

I løpet av bare noen minutter danner vi oss et førsteinntrykk av personens karakter, moral og personlighet.

- Førsteinntrykk er en rask vurdering av hvordan vi tror en person vil oppføre seg i framtiden. I løpet av bare noen minutter danner vi oss et førsteinntrykk av personens karakter, moral og personlighet. Fordi det går så fort vet vi at det ubevisste spiller inn, sier Holtan.

alt
PÅ DATE: Smil, ha øyekontakt og vis interesse. Foto: Scanpix Vis mer

- Sammen med det vi ser og hører, bruker vi intuisjonen eller magefølelsen vår - det vil si vår egen erfaring, kunnskap og kompetanse om mennesker. Vi leser den andre gjennom det han eller hun gjør og sier, hvordan han eller hun ser ut, hvilket kroppsspråk vedkommende har og hvor intelligent vi tror personen er. I tillegg vurderer vi om vi kan stole på personen og om vi er i stand til å respektere vedkommende. Vi vurderer også den andres tilstedeværelse og evne til å få kontakt med oss.

LES OGSÅ: Når vennene dine ikke liker «ham»

Be andre om en «second opinion»

Er du i en situasjon der ditt inntrykk av andre er viktig, kan det være lurt å få en «second opinion» – enten av deg selv, ved at du møter personen igjen, med hensikt å gi deg selv rett eller galt i førsteinntrykket, eller ved å spørre noen andre om hva deres inntrykk er. 

- Vi vet at det er mange feilkilder til vurdering av førsteinntrykk og i næringslivet bruker man derfor personlighetstester og faglige oppgaver i tillegg til intervjuer ved ansettelse av nye personer. En del ønsker helt bevisst å møte intervjuobjektene flere ganger for å se om førsteinntrykket består eller endres, forteller Holtan. 

Slik gir du et godt førsteinntrykk:

Er du han eller hun som står på andre siden, er det aller viktigste du gjør å slappe av og være deg selv, ifølge Holtan. 

Er du nervøs eller lite forberedt er et triks å ta en tur innom toalettet, se deg i speilet og strekk armene høyt til værs. Dette gir deg selvtillit og du vil komme ut med et kroppsspråk som viser at «dette kan du». 

Tips for å gjøre et godt førsteinntrykk i et jobbintervju:

  • Forsøk å være deg selv, men møt forberedt. 
  • Vær stolt av deg selv og det du kan.
  • Ha god øyekontakt, smil og vær positiv.
  • Bruk positive ord og forsøk å få kontakt med de som intervjuer deg.
  • Still spørsmål, lytt aktivt og kom med oppfølgingsspørsmål.
  • Vis at du ønsker denne jobben og fremhev at du jobber hardt og leverer i tide.
  • Fortell at du liker ansvar og hvilken erfaring du har med det.

    
Tips for å gjøre et godt førsteinntrykk når du skal på date:

  • Vær stolt av deg selv og det du står for. 
  • Ha god øyekontakt, men ikke stirr for lenge, la blikket vandre naturlig rundt.
  • Smil, vær positiv og bruk positive ord.
  • Still spørsmål, lytt aktivt og kom med oppfølgingsspørsmål.
  • Vis at du er interessert i å bli kjent med den andre.
  • Forsøk å få fram at du er seriøs og har respekt for deg selv og andre.
     

LES OGSÅ: Bør du fortelle jobben at du er syk eller sliter litt? 

Til forsiden