ANNABEL ROSENDAHL: - Det er gøy å se at moteinteressen - og kunnskapen- har økt veldig blant folk, sier Annabel til KK. FOTO: Janne Rugland HÅR OG MAKEUP: Jens J. Wiker/ Stylemanagement
ANNABEL ROSENDAHL: - Det er gøy å se at moteinteressen - og kunnskapen- har økt veldig blant folk, sier Annabel til KK. FOTO: Janne Rugland HÅR OG MAKEUP: Jens J. Wiker/ Stylemanagement
Annabel Rosendahl:

- Mamma var en sånn som strikket på kino

Moteprofil Annabel Rosendahl har designet genseren hun har drømt om - sammen med sin strikkekyndige mor.

Myk, lys ull, høy hals og ermer med puff. Da moteprofil Annabel Rosendahl bestemte seg for å designe en ullgenser for KKs lesere måtte det bli noe feminint og litt glamorøst. Med bakgrunn som innkjøper for Høyer Luxury, vet Rosendahl hvordan et luksuriøst plagg skal oppleves, og KK-genseren hun har designet og har på seg på coveret ser unektelig både avslappet og elegant ut - to essensielle ord for motefolket.

- Jeg er superfornøyd! Den har virkelig blitt akkurat slik jeg så for meg. Og det er takket være mamma, som er den strikkekyndige av oss - jeg kan faktisk ikke strikke selv, sier Annabel da hun møter KK for en kaffeprat om motestrikk, stylingtips og hvorfor riktige farger ikke bare bør være noe voksne damer er interessert i. For å nevne noe.

- Det er mamma som har strikket fram modellen og lagd oppskriften. Jeg har hatt hovedansvaret for designet. Begge har hatt sterke meninger, men vi har definitivt landet på noe vi liker veldig godt begge to, sier Annabel og forteller at hun er vokst opp med strikkekyndige på alle kanter, både mor og tante var langt over gjennomsnittlig strikkeglade.

- Mamma strikket i hvert ledige øyeblikk. Hun tok med seg strikketøy på en ti minutters biltur. Og på kino! Annabel ler litt når hun tenker på det. Tanten hennes strikket til premature. I store kvanta. At ikke Annabel strikker selv, vel - det har bare blitt sånn.

- Jeg har hoppet rett på designbiten. Men det tror jeg er en lur fordeling, sier Annabel.

LES OGSÅ: Suksessforfatter Maja Lunde mener alle kan gjøre litt for miljøet: - Ingen trenger egentlig å dra på weekendtur til New York

- Så hvordan styler vi nettopp denne strikkegenseren ?

- Genseren er ment å ikke være så lang, slik at den fungerer til en smal underdel. Den stopper ved linningen omtrent, slik at et belte vil være synlig. Jeg synes den er kjempefin til smale jeans blant annet, og til figurnære skjørt med litt lengde. Den er også fin over en kjole, eller bukser i samme farge. Halsen er stor og «chunky», men ikke for stram. Her kan du også kan du ha slikeskjerf inni - det er superlekkert og behagelig, forklarer Annabel.

- Garnet finnes også i flere farger, så her kan man finne noe man virkelig kler, sier Annabel som understreker at hun er veldig opptatt av fargebruk, og hvilke farger som kler øyne, hud og hår. Selv unngår hun stort sett sort.

- Farger gjør så utrolig mye! Feil farge mot huden kan få oss til å se gustne ut, og riktig farge får oss til å gløde. Ofte er dette med farger noe voksne damer er ekstra opptatt av og kan mye om, men jeg syns det er veldig gøy selv, sier Annebel som selv definerer seg som en «høst». Den kremfargede strikkegenseren vil ifølge Annabel kunne kle mange.

LES OGSÅ: Hedda Kise: - De neste ti årene blir mine beste. Nå har jeg lagt ti års mareritt bak meg

Sluttet som innkjøper for Høyer Luxury

Nylig sluttet hun som innkjøpssjef for Høyer Luxury i Norge etter seks år, og satser nå på egen blogg og såkalte sosiale flater, samt ulike samarbeidsprosjekter. Blant annet kommer en skokolleksjon for svenske «Flattered».

- Her har jeg faktisk introdusert en liten hæl, for det syns jeg er aller finest, sier Annabel. Skomerket er i utgangspunktet kjent for sine «flats».

Designsamarbeid er noe 28-åringen gjerne vil gjøre med av.

- Etter mange år som innkjøper har jeg en viss innsikt i hva mange norske kvinner foretrekker, hva som treffer kommersielt. Det tror jeg er en innsikt som er nyttig i disse sammenhengene. Jeg håper KK-genseren treffer!

I motepressen har mange spurt om hvorfor hun forlot det kunne fremstå som selve drømmejobben.

- Jeg elsket virkelig jobben i Høyer. Men jeg tenkte det var på tide med noe annet, og at det som har vært et sideprosjekt for meg i flere år, nemlig de sosiale flatene, var noe jeg nå fikk mulighet til å jobbe mer seriøst med, forklarer Annabel som i skrivende stund har nærmere femti tusen følgere på Instagram, samt egen blogg under eget navn.

Fortsatt er planen å delta aktivt på moteuker og få med seg det som skjer, men målet er å ha litt færre reisedøgn enn tidligere.

- Jeg har vært vant til nærmere 200 reisedøgn i året, så det er å være litt mindre på farten er noe jeg ser fram til, innrømmer Annabel.

Foreløpig beskriver hun den nye tilværelsen som spennende og litt uvant.

- Men jeg har skaffet meg et kontorfellesskap allerede, slik at jeg har et sted å gå til hver dag, og slipper å sitte med PC-en i fanget hjemme.

LES OGSÅ: Synnøve Skarbø: - Jeg er fortsatt nevrotisk

- Interessen og kunnskapen om mote, har økt veldig blant folk flest

Ifølge Annabel som har en bachelorgrad i økonomi og ledelse, kan hun oppleve at folk rynker litt på nesen over begrepet «blogger», og at det for noen anses som noe useriøst og overfladisk.

- Det syns jeg er litt irriterende. Norske motebloggere består av mange hardtarbeidene kvinner som har skapt sin egen arbeidsplass og jobber seriøst med ulike merkevarer. Sier jeg derimot at jeg jobber som motekonsulent, da kan folk nikke anerkjennende og stille oppfølgingsspørsmål, ofte helt andre reaksjoner enn om jeg sier at jeg blogger, forklarer Annabel.

- For nei, det er liksom ikke bare «å legge ut et bilde», sier Annabel og forklarer at det jobbes hardt i kulissene.

- Det er et press om å alltid være oppdatert og til stede, og du må ha evnen til å selge deg selv. Du har tross alt ansvar for å tjene dine egne penger. Det kan være tøft til tider. På den andre siden får man møtt mange spennende mennesker og får mulighet til kreative samarbeid som jeg synes er spennende. Selv er jeg veldig glad i det tempoet som finnes i motebransjen. Jeg er en ganske utålmodig person, derfor passer det meg godt at moten alltid beveger seg, sier Annabel.

At nordmenn generelt har blitt mer motebevisste de siste årene er hun overbevist om.

- Interessen og kunnskapen om mote, har økt veldig blant folk flest. Det er mange som følger med på nett, og er langt mer opplyst om trender enn tidligere. Mange kommer inn i butikken og vet akkurat hva de skal ha. Før kom de kanskje for en sort kjole. Nå vet de akkurat hvilket merke og modell, for de har sett det på nett. Det at alle har tilgang til nett og internasjonale nettbutikker gjør at mote er mer tilgjengelig enn før. Det er en spennende utvikling, sier Annabel.

LES OGSÅ: Camilla Läckberg: - Jeg hadde blitt brent på bålet med en gang!

6 kjappe motespørsmål:

- Beste og verste moteøyeblikk?

- Jeg begynte som alle fjortiser flest, med mye solpudder og høyt hår. Partytoppen var også på, og jeg hadde nok er litt mer babete stil. Jeg var tidlig ute med Uggs! I dag liker jeg at stilen min framstår som leken, avslappet - men feminin. Jeg er veldig glad i farger og mønstre - og bruker sjelden sort.

- Hva er typisk norsk - motemessig?

- Som innkjøper vet jeg at nordmenn liker at plaggene har en markert midje. Der er det en forskjell fra for eksempel dansker. I Norge selger også farger godt. Mange tror skandinaver bare liker grått, det er ikke min erfaring. Her er vi nordmenn mer fargeglade enn våre naboer Sverige og Danmark.

- Hvilke trender håper du vi aldri ser igjen?

- Hver gang jeg svarer på det, angrer jeg etterpå, for jeg har ofte følt at det er mye jeg ikke vil bruke, men så kommer det tilbake med en vri ,også liker jeg det likevel. Men veldig lave jeans med mye strass, kanskje? Man skal vel aldri si aldri.

alt
STRIKKEOPPSKRIFT: Du finner oppskriften på cover-genseren i KK36. Vis mer

- Største bomkjøp?

- Det er få. Jeg er veldig bevisst. Jeg har for eksempel ikke en eneste sort kåpe eller sorte pumps - for jeg vet jeg ikke vil bruke det.

- Beste kjøp?

- De plaggene jeg bruker aller mest er faktisk ulike strikkegensere. Her har jeg mange jeg har brukt i årevis. Jeg liker å ha kåpe utenpå, og med en ullgenser slipper jeg boblejakke for å holde varmen.

- Trendene du går for i høst?

- Jordtonene er definitivt aktuelle. Brunt, kamel og rustfarger er noe jeg satser på. Velur er et materiale vi vil se mye av. Jeg er heller ikke ferdig med prikker, leopard, blomsterprint og blonder. Alt dette er også aktuelt i høst.

Til info: Denne saken er hentet fra KK36 som er i salg til og med torsdag 2. november.

LES OGSÅ: Norske Cecilie har regissert en episode av «Grey's Anatomy»

Til forsiden