KNASK I VEI: Mye tyder på at du blir mettere av mat du må tygge mer, så sørg for å ha epler i hus. Thinkstock

5 matvarer som holder deg slank

Fyll kjøleskapet med disse varene, så blir det litt enklere å holde figuren.

Det kan være både vanskelig og forvirrende å skulle følge en diett. De fleste eksperter anbefaler permanente livsstilsendringer over kortsiktige eller ekstreme dietter.

Når du først har funnet noe som virker for deg, kan det være kjekt å ha noen superprodukter som gjør det enklere å holde på målene.

Helsenettstedet Livestrong.com (ekstern lenke) har laget en oversikt over matvarer som kan gjøre nettopp dette enklere.

Her er maten som kan bidra til å holde deg slank:

KNASK I VEI: Ikke bare er det friskt og godt, det gir metthetsfølelse også. Og masse kostfiber. Colourbox

Epler

Epler er fulle av kostfiber, noe som ikke bare er nødvendig for en sunn fordøyelse, men også reduserer kolesterolnivået i blodet. I tillgg har kostfiber den heldige effekten at det gir metthetsfølelse uten kalorier, skriver Livestrong.com.

Men det er faktisk ikke bare derfor du bør sørge for å ha epler i hus.

Ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet «Appetite» har frukten enda en bonuseffekt: Det faktum at den er sprø og krever mye tygging, ser ut til å bidra til at du føler deg mettere.

LES OGSÅ: Her er kjappmaten du har godt av

Kvinner som tilførte kostholdet sitt tre epler eller pærer hver dag gikk ned mer i vekt enn de som tilførte tre havrekjeks til sitt matinntak, selv om kostfiberinnholdet var akkurat det samme.

Forskerne bak studien sier at sprø mat kan gi økt metthetsfølelse ved å sende signaler til hjernen om at du har spist mer enn du egentlig har.

SNACK: Et perfekt mellommål.

Mandler

Mange sverger til nøtter som sitt mellommåltid, og det finnes studier som tilsier at nettopp nøtter både kan være slankende og redusere risikoen for diabetes.

Mandler er strengt tatt ikke nøtter i det hele tatt – de er steinfruktkjerner, men de har likevel mange av de samme fordelene. De kan bidra til et lite energiboost midt på dagen, eller hjelpe deg med å stabilisere blodsukkeret allerede fra morgenen av.

Er du ikke så glad i å knaske på mandler? Prøv litt mandelsmør på skiva eller knekkebrødet.

Ifølge en studie publisert i «The American Journal of Clinical Nutrition» hadde kvinner som spiste nøtter minst to ganger i uka større hell med å holde vekten nede enn de som ikke spiste nøtter.

På samme måte som med eplene, vil det faktum at mandlene er sprø og krever mye tygging, bidra til en metthetsfølelse ved å lure hjernen din til å tro at du har spist mer enn du har.

MER AV DETTE: Sørg for å få i deg fisk flere ganger i uka. Colourbox.com

Laks

Det er mye som tyder på at fettet du finner i for eksempel laks kan øke metthetsfølelsen, og det er derfor ypperlig å sørge for å få laks på menyen noen dager hver uke.

Selv om det er fettet som gir metthetsfølelsen, er ikke laksen så kaloririk. Fisken er også en fabelaktig proteinkilde, så finn plass på tallerkenen til denne godbiten – helst flere ganger i uka.

LES OGSÅ: Fisk kan minske risikoen for diabetes

GOD START: Med protein til frokost, er det lettere å føle seg mett hele dagen. All Over Press

Egg

I likhet med fiber, har proteiner en mettende følelse.

Forskning har vist at å spise egg til frokost kan bidra til å bekjempe vektøkning gjennom resten av dagen.

Selv om protein gir denne metthetsfølelsen uansett når på døgnet du spiser det, er det en del forskere som mener at proteiner du spiser om morgenen faktisk får deg til å føle deg mettere hele dagen.

NAM: De smaker så godt at det er lett å få i seg nok av dem. All Over Press

Tomater

Dersom du har et øye på vekta, er det nærmest en selvfølge at du sørger for å få i deg nok grønnsaker. Spesielt grønnsaker uten for mye stivelse, som gulrøtter, selleri og spinat, er fulle av kostfiber og bidrar dermed til økt metthetsfølelse.

En annen fordel med disse grønnsakene, er at de er vanskelig å få til å spise for mye av, så inntaket regulerer seg selv.

Akkurat som mandler strengt tatt ikke er nøtter, er ikke tomater grønnsaker, men frukt. Ikke at det har så mye å si. Poenget er jo at det er godt og sunt, og dermed enkelt å få i seg.

Og du kan spise dem rå eller varmebehandlet, bruke dem i sauser eller på brødskiva.

Mest lest