KAN VÆRE HELSESKADELIG: Dansk forskning viser at det å ta multivitaminer og kosttilskudd (særlig vitamin A, E og betakaroten) kan være helseskadelig.
KAN VÆRE HELSESKADELIG: Dansk forskning viser at det å ta multivitaminer og kosttilskudd (særlig vitamin A, E og betakaroten) kan være helseskadelig.
All Over Press

Advarer mot multivitaminer og kosttilskudd

Kan være helseskadelige og øke risiko for dødsfall, viser danske studie.

Matbutikker, helsekostforretninger og nettbutikker tilbyr stadig flere typer kosttilskudd av forskjellige slag.

Omega 3, antioksidanter, vitaminer og mineraler selges både i diverse kombinasjoner og som enkeltilskudd, og nordmenn bruker mye penger på dette.

Spørsmålet er imidlertid om vi egentlig trenger tilskudd for å få god helse, eller om det holder å spise variert, få i seg nok frukt og grønt, holde seg fysisk aktiv og være ute i frisk luft?

LES OGSÅ: ALT du bør vite om antioksidanter

Kosttilskudd kan forverre helsen

Fersk forskning tyder på det siste. I tillegg ser det ut til at tilskudd faktisk kan forverre helsen din, skriver den danske forbrukernettsiden Fpn.dk (ekstern lenke).

En omfattende dansk studie gjennomført ved forskningssenteret Copenhagen Trial Unit har nemlig vist at kosttilskudd med innhold av vitamin A, E og betakaroten kan være farlige.

I tillegg hevder forskerne bak studien at det å ta multivitaminpiller er helt poengløst for å få bedre helse.

- Studiene våre viser at antioksidantene øker dødeligheten med cirka fire prosent. Det er altså farlig å ta vitaminpiller som kosttilskudd, og vi vil gjerne fraråde folk som er sunne, friske og har et allsidig kosthold å ta dem, sier Christian Gluud, som er overlege ved Copenhagen Trial Unit.

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du, egentlig?

Gå til lege først

Mange av oss kjøper kosttilskudd i dag fordi vi tror vi kanskje mangler noe, ikke nødvendigvis fordi vi har oppsøkt lege og fått dette bekreftet.

Ifølge Gluud bør du imidlertid alltid forhøre deg med lege før du begynner å ta slike midler. Han råder også folk som er usikre på dette til å snakke med legen, og ikke de som jobber på apotek.

- Danske apotek har i mine øyne et medansvar for oversalget og overdødeligheten. Hele hylleområdet er en tsunami av kosttilskudd, sier han.


Getty Images/iStockphoto

Allmennlege Brynjulf Barexstein, som er en av ekspertene på Lommelegen.no, er også blant dem som er skeptiske til å ta kosttilskudd så fremt du ikke har rådført deg med lege.

- Det er grundig dokumentert at tilskudd av ekstra vitaminer, mineraler og så videre ikke har noen gunstig effekt på helsen i det hele tatt. Slike tilskudd har kun effekt og er nyttige dersom man har en påvist mangel. Altså: Man tar tilskudd bare dersom man mangler det, ikke ellers, har han tidligere forklart.

- En skandale

Ifølge Guuld bekrefter den nye studien en lignende undersøkelse de gjennomførte i 2008.

Den gang førte resultatene til stor diskusjon i forskningsmiljøet, da mange forskere var uenige i funnet. Danske myndigheter valgte også å ikke gripe inn.

- Det er kun fordi folk har forhåpninger om bedre helse, at kosttilskudd og multivitaminpiller blir solgt. Det er en skandale at de ikke er underlagt en eller annen form for lovgiving og fjernet fra matvareområdet, så de ikke kan kjøpes i butikker, sier Gluud.

Det er den danske Fødevarestyrelsen (samme som Mattilsynet) som har ansvar for kosttilskudd i Danmark. De skal nå gjennomføre en ekspertvurdering av studien før de tar en endelig avgjørelse i forhold til saken.

LES OGSÅ: Solkrem kan gi vitaminmangel

Overdosering kan føre til forgiftning

Alt i alt er konklusjonen – som KK.no tidligere har skrevet, at du ikke bør ta kosttilskudd eller multivitamintilskudd dersom ikke en lege har påvist at du har mangler – og dermed har behov for det.

Spiser du sunt og variert får du nemlig (som oftest) i deg nok vitaminer og mineraler.

I tillegg er det viktig å huske på at det faktisk er mulig å få i seg for mye vitaminer og mineraler også. Og særlig et overinntak av de fettløselige vitaminene D og A kan være skadelig.

Disse lagres nemlig i kroppen og kan medføre forgiftning i store doser. Man har derfor utarbeidet øvre grenser for inntak av enkelte næringsstoffer.

Det er også viktig å være klar over at overdosering av ett næringsstoff kan gå utover omsetningen eller opptaket av et annet. Et eksempel på dette er at omdanningen av de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6 bruker det samme enzymsystemet.

De fleste spiser for mye omega 6 i forhold til omega 3. For å forbedre dette forholdet bør man enten spise mindre omega 6 eller mer omega 3, men de færreste trenger tilskudd av omega 6.

Et annet eksempel er at store doser vitamin C kan gi økt risiko for nyrestein, og store doser karoten og folat kan øke risikoen for kreft.

Mer informasjon om kosttilskudd og behov finner du i denne artikkelen!

LES OGSÅ: Det er poengløst med vitaminvann

Mest lest