NÆRINGSRIK: Amarant er en glutenfri frøplante som er vanlig å bruke som mel. Frøplanten er proppfull av viktige vitaminer og mineraler, og er særlig populær blant allergikere. Getty Images/Zoonar RF

Amarant er den nye supermaten

Frøplanten er naturlig glutenfri, men proppfull av vitaminer og mineraler.

Består korninntaket ditt av den gode, men til tider litt kjedelige kombinasjonen av fullkornshvete og brun ris? Eller kanskje du får vondt i magen dersom du har spist litt vel mye gluten?

I så fall kan amarantmel være noe du bør prøve.

LES OGSÅ: Her er det nye superfrøet

Perfekt for allergikere

Amarant, som har vært benyttet som mat i over 7000 år, har sin opprinnelse i Sør Amerika, og er en frøplante som opprinnelig var aztekernes hovednæringskilde. De så på planten som en gave fra gudene og omtalte den som «Gudenes gylne korn».

I dag dyrkes planten over hele verden – spesielt i USA (hvor den regnes som «supermat»), Europa og Kina, og de seneste årene har kornslaget/frøplanten gjort et gedigent comeback på helsefronten – særlig blant allergikere, skriver helsenettstedet Alive.com (ekstern lenke).

Amarant er nemlig naturlig glutenfritt, men inneholder likevel masse vitaminer og mineraler.

LES OGSÅ: Derfor er havregryn fantastisk som frokost

Inneholder viktig aminosyre

Blant annet er kornslaget proppfullt av jern, kalsium (inneholder dobbelt så mye jern og fire ganger så mye kalsium som durumhvete, ifølge Matvareguiden.no – ekstern lenke), magnesium, kalium og B-vitaminer.

I tillegg er de små frøene rike fiber, stivelse og protein – og da særlig lysin, som er en av de essensielle aminosyrene (byggesteiner i protein) som kroppen ikke selv kan fremstille, men som må tilføres gjennom maten. Dette er også en aminosyre som mangler i de fleste kornslag.

Protein fra amarant har en gunstig sammensetning av aminosyrer for vårt behov. Dette gir høy biologisk verdi av proteinene, som er målt til 75 (til sammenligning har kumelk en verdi på 72 og mais en verdi på 44).

Det spesielle med amarant er altså det uvanlig høye innholdet av lysin, men planten/kornslaget har også et høyt innhold av aminosyrene tryptofan og methionin, skriver Matoppskrift.no (ekstern lenke).

Høy biologisk verdi betyr at proteinet utnyttes effektivt i organismen, og hindrer mangel på essensielle aminosyrer i befolkningsgrupper som spiser ensidig kost basert på få proteinkilder - og eventuelt bare planteprotein. Amarant kan på den måten erstatte andre kornvarer, eventuelt belgvekster, i kosten.

LES OGSÅ: Svart ris er den nye supermaten

Kan forebygge kreft

Til forskjell fra en del andre kornslag inneholder amarant også en del viktige fettsyrer, deriblant oljesyre, som er en enumettet omega-9 fettsyre som finnes i ulike dyre- og plantekilder.

Amarant består også av essensiell linol- og linolensyre, som kroppen trenger for å oppnå optimal prestasjonsevne og god helse. Fettsyrene er også bra for å opprettholde et sunt kolesterolnivå, og viktig for blodårene.

Det fantastiske næringsinnholdet slutter imidlertid ikke der. Amarant er også proppfullt av peptider (en kjede av aminosyrer som er bundet sammen), samt fytokjemikalier - helsebringende plantestoffer som karotenoider, glukosinolater og fenoler, og alle disse stoffene er kjent for å kunne forbedre helsen din på flere måter.

Blant annet kan amarant i kosten være med på å beskytte deg mot kreft, da det inneholder plantekjemikaliet lunasin (finnes også i soya), som er kjent for sin evne til å hindre kreftceller i å dele seg.

LES OGSÅ: Slik kommer du i kolesterolbalanse

Bra for hjertet og skjelettet

I tillegg kan det være bra for hjertet, da flere tidligere studier på dyr har vist at det kan være med på å senke nivået av triasylglyseroler og LDL (skadelig) kolesterol.

Nylig fant også en gruppe russiske forskere ut at det å spise amarant også kunne være med på å senke blodtrykk og være bra for hjerterytmen.

Som om ikke dette var nok, inneholder amarant også en rekke mineraler (kalsium, kalium etc.) som er viktige for skjelettet, og lysin hjelper kroppen med å absorbere kalsium og minsker mengden kalsium som tapes ut av kroppen via urin.

Det høye jerninnholdet i amarant kan også motvirke anemi, mens polyfenolene i planten motvirker betennelser og innehar antioksidantegenskaper.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise gresskarfrø

Slik bruker du amarant

Amarantmel kan brukes i utallige ulike retter (alt fra smoothies til salater) og selges på en del ulike helsekostforretninger og nettsider – deriblant Helseogkost.no (ekstern lenke).

Serveringstips:
(Kilde: Alive.com - ekstern lenke)

For å koke til servering:
Kok opp 250 ml vann eller væske (skal koke), tilsett 60 ml amarant. Dekk over kjelen og la det putre. La det koke i 20 minutter, eller til all væske er absorbert.

Til frokost:
Kok amarant på samme måte i skummet melk, og tilsett nøtter og tørket frukt.

Som snacks eller salattopping:
Du kan poppe amarantfrø akkurat som popkorn, da blir frøene en perfekt snack eller topping til salat/suppe. Frøene kan også blandes med honning, tørket frukt og nøtter for å lage energibarer.

Som siderett:
Kok amarant i juice eller buljong og tilsett ditt favorittkrydder og litt smør. En blanding av eplejuice, hvitløk og ingefær anbefales.

Som erstatning for ris:
Amarant kan stekes opp som erstatning for ris etter at det har blitt kokt. Det kan også tilsettes i muffins eller småkaker.

Som mel:
Amarantmel kan brukes til å lage pasta, flatbrød, kjeks og muffins. Fordi det ikke inneholder gluten bør det imidlertid blandes med andre melsorter når du skal bake gjærbakst.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om mat

Mest lest