TO BITER ER NOK: En ny studie viser at en til to biter (2 gram kakao) er alt som skal til for at blodkarene utvider seg og at blodstrømmen øker.
TO BITER ER NOK: En ny studie viser at en til to biter (2 gram kakao) er alt som skal til for at blodkarene utvider seg og at blodstrømmen øker.
Colourbox.com

To biter er den perfekte mengden

Mørk sjokolade kan risikoen for hjerte- og karsykdom.

Sitter du også med følelsen av at alt som smaker godt er usunt?

Spesielt når søtsuget sniker seg på, vil ikke en banan eller et eple tilfredstille i like stor grad.

Men heldigvis har forskere oppdaget fordeler ved mørk sjokolade som gjør at du kan nyte den uten dårlig samvittighet.

Men, ikke overraskende spiller mengden en vesentlig rolle.

Faktisk skal det ikke mer til enn et par biter, skriver helsenettsiden Womans Health (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Slik går du opp i vekt på en sunn måte

Kun 2 gram kakao gir effekt

Selv om kvinner gjerne gomser i seg en sjokolade eller to, trenger du nemlig ikke spise en diger sjokoladeplate for å høste fordelene mørk sjokolade har for hjertet ditt.

Studier som har sett nærmere på fordelene til mørk sjokolade, har tidligere ikke tatt hensyn til hvor mye som skal til for at du kan ta nytte av helsefordelene.

I en studie publisert i Journal of Applied Physiology, fant forskerne ut at selv 2 gram kakao kan få blodkarene til å utvide seg og øke blodstrømmen, som kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom.

Denne kakaomengden vil du finne i én til to biter mørk sjokolade.

Det betyr imidlertid ikke at du kan ta noen biter til. Forskerne understreker nemlig at desto mer sjokolade, jo større helsefordeler. Men vær nøye på at du går for de mørke variantene som inneholder minimum 70 prosent kakao. Og er du opptatt av å holde vekten i tillegg, bør du passe på det totale kaloriinntaket - selvsagt.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise dessert

Kan øke ytelsen på trening

Som om ikke fordelene for hjertet ditt var nok, viser nyere studier at mørk sjokolade også kan øke ytelsen din på trening.

Når du jogger, sykler eller driver med en annen form for aerob trening øker antall mitokondrier i muskelcellene. Mitokondriene bidrar til å forbrenne fett og karbohydrater ved hjelp av oksygen.

- Vår studie viser at katekinene som finnes i mørk sjokolade kan gi den samme virkningen i spesielt hjerte og skjelettmuskulaturen, forteller Dr. Moh Malek ved State University i Detroit til Daily Mail (Ekstern lenke).

I tester utført på mus, oppdaget forskerne at katekinene gjorde at musene produserte mer mitokondrier, som gir energi til cellene i kroppen, og økte antall kapillærer, som frakter oksygen til musklene.

Resultatet er mer energi, og dermed økte ytelsen med 50 prosent når den regelmessige treningen ble kombinert med en liten dose mørk sjokolade hver dag.

LES OGSÅ: Husk dette når du spiser frokost

Mest lest