JORDSKOKK: Jordskokken kan brukes på omtrent de samme områdene som poteten, og det beste er at den ikke påvirker blodsukkernivået.
JORDSKOKK: Jordskokken kan brukes på omtrent de samme områdene som poteten, og det beste er at den ikke påvirker blodsukkernivået. Colourbox.com

Bytt ut potetene med dette

Inneholder kostfiberet inulin som ikke tas opp i tarmsystemet.

Du skal slettes ikke undervurdere de naturlige kildene vi har til vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre viktige næringsstoffer.

Brokkoli kan holde hjernen sunn inn i alderdommen, grapefrukt kan øke konsentrasjonen og gulrot kan gjøre underverker for huden din.

I tillegg har vi et stort utvalg av bær som blant annet kan senke risikoen for hjerte- og karsykdom, forebygge kognitivt forfall i alderdommen og forhindre kreft og for tidlig aldring.

Men med så mye supermat er det til tider lett å bli forvirret.

LES OGSÅ: Unngå å bli brød-bløffet

Godt alternativ for diabetikere?

På KK.no's nye tjeneste spor@kk.no lurer Annlaug på om jordskokk kan være et godt alternativ for diabetikere eller lavkarbo-entusiaster.

- Jeg har hørt «i disse lavkarbo-tider» og med økende tilfeller av diabetes at jordskokk kan være et godt alternativ siden den ikke påvirker blodsukker og lignende. Hva slags fordeler er det ved denne grønnsaken?, spør hun.

Det viser seg at den knudrete, lille knollen har mange fordeler selv om den ikke har fått så mye oppmerksomhet, og spesielt for diabetikere. De kan nemlig bruke realtivt store mengder jordskokk i kostholdet uten at blodsukkernivået øker.

- Det er innholdet av inulin i stedet for stivelse som gjør denne grønnsaken til et godt alternativ for personer med diabetes. Inulin har en søt smak, men går ufordøyd gjennom tarmen og regnes til gruppen kostfiber. Derfor er stoffet godt egnet som glukoseerstatning, har forskeren Randi Seljåsen ved Planteforsk Landvik i Grimstad, tidligere uttalt til Matoppskrift.no (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Gir resultater på bare seks uker

Du kan bytte den ut med poteten

Men Seljåsen forteller at det likevel er viktig å sjekke blodukkeret, siden grønnsaken kan inneholde noe sukker hvis den er dyrket frem under 2 grader. Da produserer den sukker som en egen frostveske.

Ettersom jordskokken har så mange bruksområder, er det heller ikke noe problem å bytte den ut med poteter. Den gir en ny og spennende smak.

-Knollene er saftige og sprø, og er særlig velegnet til råkost og snacks. De kan kokes hele og brukes som potet, eller som en viktig bestanddel i purèer, supper og stekte retter, forteller hun.

Den lille grønnsaken er også et godt alternativ til poteter for dem som går på en lavkarbodiett, og kan både stekes, kokes, dampes, ovnsbakes eller moses.

- Dette er absolutt et lavkarbo-alternativ. De karbohydratene du finner i grønnsaken er inulin, og dette stoffet tas ikke opp i tarmen hos mennesker, sier forskeren til KK.no.

Hun anbefaler imidlertid at du gradvis innfører grønnsaken i kosten, ettersom inulin setter i gang de gode tarmbakteriene som produserer gass.

LES OGSÅ: Fisk kan redusere risikoen for diabetes

Jordskokk letter opptaket av kalsium

På grunn av den spennende smaken er jordskokk mye brukt i restaurantbransjen. Hvis du vil bruke den hjemme bør du se etter dem som er faste og som har en sprø konsistens. Foreløbig finner du grønnsaken bare i større matvarebutikker og enkelte helsekostbutikker.

- Det ikke mange som driver kommersiell dyrking her i landet, og det meste importeres fra Frankrike. Noen har det riktignok i kjøkkenhagen, men det bør ligge godt til rette for økt norsk produksjon, mener Seljåsen.

I likhet med mye av den andre supermaten du kan finne, inneholder jordskokk også masse viktige vitaminer og mineraler som kroppen din har behov for.

- Jordskokk er rik på jern og inneholder en del kalsium og magnesium samt C-vitamin. Det som er spesielt interessant med jordskokk er at den inneholder et stoff som letter opptak av kalsium og stimulerer syntese av B-vitaminer i tarmen, forteller hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer K-vitamin

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.

Mest lest