KAN FISKEPÅELGG PÅ SKIVA ERSTATTE SKJEEN MED TRAN?: Få tipsene til Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, om hva du kan spise for å få i deg de viktige omega-3-fettsyrene og D-vitaminene hver dag (men i prinsippet anbefaler hun oss å ta tran, altså). Foto: Cecilie Leganger
KAN FISKEPÅELGG PÅ SKIVA ERSTATTE SKJEEN MED TRAN?: Få tipsene til Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, om hva du kan spise for å få i deg de viktige omega-3-fettsyrene og D-vitaminene hver dag (men i prinsippet anbefaler hun oss å ta tran, altså). Foto: Cecilie Leganger

Det beste tidspunktet å ta tran på

Hvis du ønsker maks effekt.

KK.NO: Helt siden vi var små, har vi hørt at tran er sunt. Godt var det aldri, men vi var tapre og fikk i oss skjeen med den blanke tyktflytende torskeleveroljen hver dag.

Når solen ikke skinner, og ellers også, dekker tran kroppens behov for vitamin D, som er viktig for immunforsvaret. 

Og den inneholder omega-3-fettsyrene DHA og EPA, som forebygger at vi får hjerte- og karsykdommer, samtidig som hukommelsen vår får litt hjelp.

Men er det egentlig sånn at alle  ta tran, eller er det mulig å få i seg nok av de gunstige oljene og vitaminene gjennom maten vi spiser?

Fet fisk annenhver dag

Lise von Krogh, som er ernæringsbiolog og en av ekspertene på Bramat.no, anbefaler i prinsippet alle å ta tran. Ikke bare i måneder med r, men om sommeren også.

- Men hvis du av ulike grunner helst vil slippe, er det mye du kan spise for å få i deg de viktige omega-3-fettsyrene og D-vitaminene, sier hun til KK.no.

Ikke minst vil du ha fet fisk som laks, sardiner, ørret eller makrell til middag to ganger i uken, det vil si minst 200 gram fet fisk.

Fordelen med fet fisk er at den både inneholder de sunne fettsyrene og vitamin D.

Makrell, fisk, fet fisk, tran
FET FISK ER RIK PÅ OMEGA-3 OG VITAMIN D: Spiser du fet fisk som makrell, laks eller ørret til middag tre til fire ganger i uken, samt har fiskepålegg som makrell i tomat på brødskiven hver dag, er det ikke sikkert du trenger å ta trantilskudd, ifølge ernæringsfysiolog Lise von Krogh.Thinkstock

- Spiser du minst 2 måltider med fet fisk i uken og 1-2 måltider med mager fisk, og har pålegg som makrell i tomat på brødskiven hver dag, er du et godt stykke på vei, sier von Krogh.

Noe kanskje ikke alle vet, er dessuten at egg er en god kilde til vitamin D, så von Krogh foreslår en omelett i helgen og et par bløtkokte i løpet av uka. Ett egg gir ¼ av dagsbehovet for vitamin D.

Hva mer? Jo, drikk ekstra lettmelk, for den er beriket med D-vitamin. Det samme er enkelte typer smør, margarin og gulost, så sjekk næringstabellen neste gang du er i butikken.

alt
Ta tran - sånn i tilfelle

Siden du må spise ganske mye fisk for å få i deg nok vitamin D, så kan det likevel være lurt å ta tilskudd i form av tran.

- Tar du en barneskje tran om dagen, får du dekket dagsbehovet for vitamin D, som er ti mikrogram, sier von Krogh.

- Tran er bra, ikke bare på grunn av omega-3 fettsyrene, men også på grunn av det høye innholdet av vitamin D, supplerer Bente Kirkhus, som er matforsker i Nofima.

Hun sier dessuten at noen av oss har større behov for å ta tran, enn andre.

- I hvilken grad man trenger å ta tran, avhenger av kostholdet ellers, om man spiser mye eller lite fisk, og om man har spesielle behov som hjerte- og karsykdom, eller betennelsesrelaterte sykdommer.

Velg riktig tidspunkt å ta tran på

Og synes du det er vanskelig å ta det flytende, går du for en kapsel i stedet.

Mange mener kapsler og tran i flytende form er like bra, selv om den ene typen er mye dyrere.

Men når du tar kapselen din, er ikke tilfeldig.

- For å sikre godt opptak av både omega-3 og vitamin D bør kapslene tas i forbindelse med et måltid, helst før man begynner å spise, tipser Kirkhus.

Men opplever du at du gulper opp transmaken igjen?

Vel, et tips kan være å ikke drikke noe varmt som løser opp kapslene, når du tar dem.

Og vil du drikke noe som nøytraliserer magesyren, kan et glass melk være tingen.

Til forsiden