BEST OG MEST EFFEKTIVT: Fersk forskning fra USA viser at det å kutte ned på fet og usunn mat, samt trene mer, er den mest effektive og sunne måten å gå ned i vekt på.
BEST OG MEST EFFEKTIVT: Fersk forskning fra USA viser at det å kutte ned på fet og usunn mat, samt trene mer, er den mest effektive og sunne måten å gå ned i vekt på. Getty Images/iStockphoto

Dette ER den beste slankemetoden

Å kutte fett og øke treningsmengde er mer effektivt enn dietter og piller, viser ny forskning.

Fokuset på helse og sunnhet har aldri vært større enn det er akkurat nå, og tidligere forskning har vist at hele syv av ti norske kvinner ønsker å gå ned i vekt.

Spørsmålet mange av oss sitter igjen med er imidlertid hva som er den beste metoden for å oppnå dette?

Er det blodtypediett, low calorie-diett, middelhavsdiett, grønnsaksdiett, eller den ultrapopulære lavkarbodietten – som skapte smørhysteri her til lands før jul?

Svaret er faktisk ingen av delene.

LES OGSÅ: Dropp disse slankerådene

Mindre fett, mer trening

Fersk forskning fra USA viser nemlig at det gode gamle tiltaket med å minske fettinntak og øke treningsmengde er den aller beste, sunneste og mest varige måten å gå ned i vekt på, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com (ekstern lenke).

Det er dr. Jacinda M. Nicklas og forskere fra Beth Israel Deaconess Medical Center, samt Harvard Medical School som har gjennomført studien – hvor de analyserte data hentet inn fra over 4000 overvektige individer som deltok i den amerikanske «National Health and Nutrition Examination Survey» i tidsperioden 2001 til 2006.

Personene som deltok var alle over 20 år og hadde en BMI på 30 eller mer 12 måneder før de deltok.

2523 av de 4000 individene rapporterte at de forsøkte å gå ned i vekt i løpet av de 12 månedene. 40 prosent av disse sa at de hadde gått ned fem prosent eller mer av den opprinnelige vekten, mens 20 prosent hadde gått ned ti prosent eller mer.

LES OGSÅ: Så sakte bør du gå ned i vekt

Viktig med struktur

Ifølge forskerne var det tre ting som viste seg å være mest effektivt for vektnedgang:

  • Å trene mer og hardere - minst 300 minutter i uken
  • Å kutte ned på fet og usunn mat - salt, sukker og fett
  • Å følge et vektnedgangsprogram - var motiverende og gjorde det enklere å gjennomføre

    - Analysen vår viste at de som trente mer og spiste mindre fett hadde langt større sjanse for å gå ned i vekt. I tillegg var det en tydelig sammenheng mellom det å følge et vektnedgangsprogram og vekttap, noe som sier noe om viktigheten av struktur når du skal ned i vekt, forklarer Nicklas.

    LES OGSÅ: Derfor bør du være forsiktig med kalorikutt

    Ikke effektivt med trendkurer og piller

    Mens noen av individene valgte å kutte ned på fett og trene mer, prøvde andre individer ut andre slankemetoder, deriblant piller.

    Dette var imidlertid ikke like effektivt som å redusere fettinntak og øke fysisk aktivitet.

    Bruk av populære slankekurer, flytende slankekurer eller reseptfrie slankepiller og slankemat/produkter hadde også lite sammenheng med vekttap.

    - Det er oppmuntrende å se at de mest effektive og suksessfulle slankemetodene er enkle og rimelige, sier dr. Christina Wee, forsker og medforfatter av studien, som skal publiseres i aprilutgaven av tidsskriftet American Journal of Preventive Medicine (mer info finner du her - ekstern lenke):

    - Det er mange oppskrytte slankekurer der ute, samt dyre reseptfrie medikamenter som slett ikke har vist seg å være effektive. Derfor er det også viktig at man diskuterer dette med en lege, før man tar slike produkter i bruk.

    LES OGSÅ: To av tre kvinner lyver om vekten sin

  • Mest lest