FETTFRI YOGHURT: Ikke nødvendigvis det sunneste valget.
FETTFRI YOGHURT: Ikke nødvendigvis det sunneste valget. Thinkstock

Du trodde kanskje dette var sunt?

Fettfri yoghurt, bakte bønner og popkorn har muligens bedre rykte enn fortjent.

Vi lurer oss selv, (eller lar oss lure av matvareprodusentene) når vi tror vi spiser sunt ved å velge visse matvarer. For skinnet bedrar.

Shape.com har avslørt 50 matvarer som ser sunne ut - men som ikke er det. Her er noen:

Mikropop

Popkorn er et sunt snacks, hevdes det. Men mye salt og kjemikaliet diacetyl kan gjøre det usunt å knaske på i lengden. Det er bedre å selv kontrollere smaken ved å lage egen popkorn i en gryte med olje - og uten salt eller smør på. Det finnes selvsagt enda sunnere snacksalternativer

Nøttemix

Nøtter og tørket frukt i en liten pose er sunt og kjekt å ha med på tur. Men velg riktig pose. Usaltede nøtter og tørket frukt uten sukker er bra for energien, men de posene med saltede nøtter, sjokoladebiter og sukret frukt bør du rett og slett styre unna. Les på pakken hva den inneholder!

Lettdressinger

Har du noensinne studert innholdsdeklarasjonen på lettdressingene? De er ofte en kilometer lange. Fylt med konserveringsmidler og tilsetningsstoffer du ikke kan uttale, sukker og salt - du burde heller dusje grønnsakene dine med litt sunn olivenolje og balsamicoeddik.

LES OGSÅ: 7 slankeskrøner

Frokostblandinger

Det ser så sunt ut, og det høres så sunt ut. Frokostblandinger med tørket frukt, nøtter og korn kan imidlertid være det motsatte. Mye sukker skjuler seg i bitene, og med melk på baller kaloriene på seg. Velg en frokostblandig rik på fiber og uten mye sukker. Og hold deg til porsjonsberegningene på pakken.

Lettyoghurt med smak

Ikke gå i fettfri-fella. Bare fordi noe ikke er så fett, betyr ikke det at det er sunt. Mange yoghurter med smak inneholder mye sukker. Trikset er å kjøpe naturellyoghurt, og heller pimpe den med litt nøtter, frukt eller en liten dæsj honning. På den måten kontrollerer du hva du får i deg.

Tørket frukt

Det er fiber, vitaminer og mineraler - men sukker tilsettes ofte. Spis frisk frukt i stedet. Det metter mer, og har færre kalorier per bit.

LES OGSÅ: Her er kostholdsfellene

Bakte bønner

Bønner hylles for høyt fiberinnhold, og er en god vegetarisk proteinkilde. Men bakte bønner, særlig de på boks, kan inneholde mye salt, sukker og tilsetningsstoffer. Sjekk innholdet på boksen, eller lag bakte bønner selv. Da kan du krydre dem selv.

Smoothie

Den kjære smoothien kan godt være sunn, men ikke tro at alt det står smoothie på er sunt for deg. Også her er tilsatt sukker, iskrem eller sjokoladesaus ingredienser som blir brukt. Lag den selv, så vet du hva du får.

Proteinbarer

Mange proteinbarer er nok sunne, men leser du bakpå papiret vil du ofte bli overrasket. Har den mer enn 200 kalorier per åtte gram sukker, er det mer sannsynlig at du står med noe som minner om godteri tilsatt proteiner, heller enn et sunt mellommåltid.

Maki

Sushi kan vi meske oss med flere ganger i uken, det er jo fisk! Men mange spesielle maki-sushi-biter inneholder for eksempel majones og friterte scampi. Og det er ikke særlig sunt. Ikke la deg lure av den sunne tangen rundt den hvite risen. Spis sashimi i stedet.

Mest lest