HONNING ELLER SUKKER? Før du konkluderer, er det flere ting du skal huske på.  Foto: markskalny - Fotolia
HONNING ELLER SUKKER? Før du konkluderer, er det flere ting du skal huske på.
Foto:markskalny - Fotolia

Er honning sunnere enn sukker?

Se hva ekspertene ville valgt.

Er du en av dem som bevisst bruker honning som søtningsmiddel i alt fra bakst og matlaging, til varme drikker fordi du har hørt at det er sunt og naturlig? Det er vel og bra det, da honning ikke bare smaker kjempegodt, men også inneholder næringsstoffer som ikke finnes i vanlig hvitt sukker. Men, det store spørsmålet er da om denne honningen egentlig er noe særlig sunnere enn vanlig sukker?

LES OGSÅ: Så lite juice bør du faktisk drikke

Søtere enn sukker

Noen ser på honning som mindre raffinert og mer «naturlig» enn vanlig hvitt sukker, men det man må være klar over er at det inneholder både sukker og kalorier, og du skal derfor ikke overdrive inntaket av honning.

Ifølge The Telegraph inneholder en teskje honning 23 kalorier og 6 gram sukker, sammenlignet med en strøken teskje hvitt sukker som inneholder 16 kalorier og 4 gram sukker.

En teskje honning inneholder altså flere kalorier enn en teskje sukker, men siden honning er såpass søtt trenger man mindre mengder for å få samme søtsmaken som ved bruk av sukker, og det vil derfor være sunnere i lengden.

Fedon Alexander Lindberg, eksperten som driver klinikker som tilbyr behandling for kosthold- og livsstilsrelaterte sykdommer, har tidligere forklart at grunnen til at en teskje honning inneholder flere kalorier enn en teskje sukker er at honningen veier mer.

- Gram for gram derimot, inneholder honning nesten 25 prosent færre kalorier enn sukker, fordi honning inneholder cirka 20 prosent vann. Ett gram honning inneholder 3,04 kalorier, mens ett gram sukker inneholder 4 kalorier. Honning inneholder 82 prosent karbohydrat, mens sukker inneholder 100 prosent, har han uttalt til KK.no. 

- Dermed er det lurt å bruke samme mengde honning og ikke samme volum når man erstatter sukker med honning. Da får du både færre kalorier og færre karbohydrater, forklarer han.

LES OGSÅ: Manuka-honning er naturens gull

sukker, teskje
FÆRRE KALORIER I SUKKER: En teskje honning inneholder 23 kalorier og 6 gram sukker, mens en strøken teskje hvitt sukker inneholder 16 kalorier og 4 gram sukker.Coprid - Fotolia

Næringsstoffer som ikke finnes i sukker

I motsetning til de fleste andre søtningsstoffer, inkludert vanlig sukker, inneholder honning små mengder vitaminer, mineraler, aminosyrer, antioksidanter og probiotiske stoffer (snille bakterier). Dermed får du noen positive næringsstoffer på kjøpet hvis du erstatter hvitt sukker med honning i matlagingen.

Lindberg forteller at du imidlertid bør være oppmerksom på at honningen mister disse næringsstoffene dersom du varmer den.

- Mange vitaminer og ikke minst probiotika, blir ødelagt når honningen varmes opp, enten under matlaging eller av produsentene når de pasteuriserer den.

Det er ulovlig å bruke betegnelsen honning hvis produktet har blitt oppvarmet eller på en annen måte bearbeidet, men her syndes det ifølge Lindberg i stor stil.

- Dette skjer særlig i land som Kina, som er en stor honning-eksportør. Ikke bare pasteuriserer de ofte honningen, men de filtrerer bort pollen og tilsetter vann.

- Da ender man opp med en sirup med honningsmak, uten alle positive egenskaper som ren, naturlig honning har. I Norge er honningen rå, det vil si skånsomt behandlet og ikke oppvarmet, forklarer han.

Du bør med andre ord ikke bruk honning i bakst eller varm mat dersom du er opptatt av å få i deg disse næringsstoffene.

LES OGSÅ: Slik kutter du sukkerinntaket

honning,
BØR IKKE VARMES: Du bør ikke varme honning for da mister den mange av de gode næringsstoffene sine. andriigorulko - Fotolia

Ikke stor forskjell

Honning har altså litt flere positive egenskaper enn sukker, likevel er det ikke noen stor margin som skiller dem.

Så hva ville egentlig ernæringsekspertene valgt?

- Hvis sukker og honning var det enste jeg kunne velge mellom, ville jeg valgt en liten mengde honning fremfor sukker, da sukker kun er tomme kalorier. Men heldigvis finnes det i dag bedre alternativer, sier Lindberg.

Egil Andre Bjørgen, som er ernæringsfysiolog, har tidligere forklart at honning kan anses som et litt bedre valg enn sukker på bakgrunn av egenskapene dens - at det muligens kan ha antibakterielle egenskaper, enkelte mikronæringsstoffer og er litt søtere enn sukker, noe som gjør at man trenger mindre mengder.

- Mange av de påståtte helsegevinstene av honning er nok i beste fall tvilsomme, så jeg tror ikke man skal overtolke det som foregår i et laboratorium versus real life. Sukker gir til gjengjeld kun tomme kalorier, så der er det i hvert fall ingen helsegevinst.

- For meg er honning i praksis lik sukker da jeg ikke ser på honning som spesielt helsefremmende inntil det motsatte er dokumentert, og innholdet av mikronæringsstoffer er så lavt i forhold til mengden man bruker at det har liten praktisk betydning, sier han.

Denne saken har tidligere  vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden