SPIS EN GOD FROKOST: Om morgenen er kroppen tappet for energi, derfor bør du spise en frokost som inneholder fiber, omega-3, kalsium og vitamin D. Colourbox.com

Frokosten som gir deg masse energi

Kos deg med pannekaker, smoothie, peanøttsmør og scones.

Nordmenn flest er flinke til å spise dagens første måltid, men enkelte slurver.

Enten det er fordi du ønsker å spare kroppen for kalorier, eller du bare ikke er så sulten om morgenen, er det ingen god idé.

Etter en natt i dyp søvn har kroppen din brukt opp så mye som 80 prosent av energi-lageret ditt, og den trenger påfyll.

Uten frokost kommer kroppen din til å spare på enerigen og redusere forbrenningen. Derfor har de som dropper frokost fem ganger så stor risiko for å legge på seg, skriver Prevention.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Her er supervåpenet mot kiloene

Gi kroppen fiber, fett og kalsium om morgenen

Du har kanskje trodd at frokosten bør bestå av knekkebrød og magert pålegg, men frokosten er faktisk et måltid der du kan skeie ut litt.

Disse frokostene inneholder spesielle fettbekjempende næringsstoffer som fiber, omega-3, kalsium og vitamin D. Denne kombinasjonen forbrenner fett og holder blodsukkeret ditt stabilt utover dagen.

De passer for deg som har diabetes, deg som vil ha et fristende måltid til frokost eller for deg som vil forhindre søtsug gjennom dagen.

Hva frister deg mest?

LES OGSÅ: Er dette frokosten din?

Pannekaker av sammalt hvetemel

Lag pannekaker på amerikansk vis med sammalt hvetemel og egg. Da blir de en gang forbudte pannekakene til et sunt frokostmåltid igjen. Egg inneholder i tillegg omega-3. I blandingen kan du også bruke linfrø og kanel for å få en søt og god smak.

Frokostsmoothie

Smoothie er superenkelt å lage og er en god start på dagen. Bland sammen forskjellig bær eller annen frukt, yoghurt med en lav fettprosent og/eller melk i tillegg til valnøtter eller linfrø. Disse er viktige fettbekjempende næringsstoffer.

Eggsmørbrød

Egg pleier du kanskje helst å spise til frokost i helgen? Men et godt smørbrød er også supert til hverdagen. Kok opp noen egg kvelden før og legg dem i kjøleskapet over natten. Om morgenen lager du et smørbrød av egg, tomat og spinat. Spinat og tomat gir deg masse vitaminer og antioksidanter.

LES OGSÅ: - Til frokost blir det havregryn

Pannekake med peanøttsmør og syltetøy

Det kan kanskje høres ut som den mest usunne frokosten du kan spise, men det er faktisk en super frokost hvis du bare gjør om litt på ingrediensene. Istedenfor ferdiglaget syltetøy kan du lage ditt eget av blåbær og honning. Bpde honning og blåbær er stappfulle av antioksidanter.

Rispudding

Bland ut rispudding med litt kokosnøttekstrakt eller honning for å oppnå best mulig smak. Melken fra puddingen gir masse kalsium og vitamin D. For å tilføye mer fiber til frokosten kan du legge oppi bringebær.

Scones med sitron og blåbær

Scones er fulle av sunne ingredienser som grovt mel og havre. Havren er spesielt rik på fiber. Bruk også linfrø for å få rikelig med omega-3 og melk eller yoghurt for å få i deg kalsium og vitamin D. Tilsett bær i blandingen slik at sconsene inneholder masse sykdomsbekjempende antioksidanter.

LES OGSÅ: Dette spiser vi helst i sommer

French toast

For å gjøre denne frokosten sunn, handler det om ingredienser. Den trenger nemlig ikke å være så usunn som du tror. Bruk grovt brød, lett margarin og melk uten mye fett. Når du har stekt dem kan du strø over litt kanel eller en godt stekt baconskive. Er den godt stekt inneholder den nemlig mindre fett.

Tilsett dette til frokostblandingen

En frokostblanding alene kan fort bli kjedelig, men det finnes mange måter å gjøre den litt mer spennende. Bruk for eksempel tørket frukt eller oppkuttede nøtter. Du kan også strø over litt kanel, som blant annet er godt for blodsukkeret ditt. Dette kan du også gjøre med havregryn, hvis du heller foretrekker det.

LES OGSÅ: Denne junkfooden kan du spise til frokost

Mest lest