Fruktose er 30-40 prosent søtere enn sukker. Foto: Per Ervland
Fruktose er 30-40 prosent søtere enn sukker. Foto: Per Ervland

Fruktose – sunnere enn sukker?

Mange er forvirret over kostholdsrådene.

Dette er neppe første artikkel du leser om alle de forskjellige sukkertypene som finnes, og om hvilke som er best og verst for deg. Men har du fått et klart svar i hodet ditt? Trolig ikke. Det er fremdeles mange som er forvirret over alle kostholdsrådene der ute.

Vi spør ekspertene igjen: Er fruktose sunnere enn sukker? Først litt om fruktose:

Vi spiser for mye sukker!

En ting som er sikkert og visst er at sukkerinntaket vårt er alt for høyt. I dag spiser Ola Nordmann 36 kilo sukker i året, og selv om forbruket har gått ned er det fortsatt høyt, ifølge Helsedirektoratet.

LES OGSÅ: Ta testen «Hvor sunt er kostholdet ditt?»

Et av tiltakene man har sett for å få ned sukkerforbruket, har vært å erstatte sukkeret med fruktose.

LES OGSÅ: Sannheten om søtningsmidler

Fruktose mye søtere enn sukker

Fruktose er et 100 prosent naturlig sukker som finnes i all frukt, bær og honning. Og hvitt sukker er faktisk sammensatt av 50 prosent glukose og 50 prosent fruktose.

Fruktose gir lavere blodsukkerstigning, hvilket vil si at den har en lavere glykemisk indeks (GI). Fruktose fører til cirka fem ganger lavere blodsukker, og dermed tilsvarende lavere insulin i blodet enn druesukker (glukose), og cirka 3,5 ganger lavere enn vanlig sukker, ifølge Fedon.no. Fruktose har en lav GI på 19, mens vanlig sukker har en GI på 70 og druesukker på 100. Jo høyere GI, desto høyere blir blodsukkeret og tilsvarende utskillelse av hormonet insulin. Høye insulinnivåer fører til økt fettlagring.

Fruktose er cirka 30 – 50 prosent søtere enn vanlig sukker, og man kan dermed oppnå samme søtningseffekt ved å bruke cirka halve mengden. Det vil si en 30 – 50 prosent besparelse av kalorier i forhold til vanlig sukker. Fruktose kan erstatte sukker i alle sammenhenger, enten det strøs over frokostblandingen, over kaffen, eller bruker i bakst, desserter og til å sylte/konservere.

Men er fruktose det sunne sukkeralternativet?

Sukker eller fruktose?

Bruker du fruktose istedenfor sukker?

Nei, vanlig sukker er best - i moderate mengder!
 
92 (27%)
Ja, jeg bruker stort sett bare fruktose.
 
90 (27%)
Jeg bruker fruktose noen ganger.
 
85 (25%)
Jeg har ikke prøvd det, men har lyst til å teste det.
 
52 (15%)
Nei. Jeg elsker sukker og spiser alt for mye av det!
 
18 (5%)


Ikke tilhenger

Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen ved Thema Nutrition er ikke tilhenger av å erstatte sukkeret med fruktose.

- Jeg er ikke tilhenger av ren fruktose som erstatning for sukker. Årsaken er at omsetningen av fruktose i kroppen i større grad enn glukose eller sukrose fremmer en metabolsk forverring, altså en dårligere blodsukkerregulering og forverret kolesterolprofil. Og ettersom fruktose ikke stimulerer insulin, går man også glipp av en viktig effekt av dette hormonet, nemlig metthetsfølelse. Glukose eller vanlig sukker vil derfor i større grad kunne bidra til metthetsfølelse og slik begrense videre mat/-energiinntak, sier hun, men forteller samtidig at det hele dreier seg om doser.

Anbefalingene sier at et moderat inntak av fruktose er på høyst 30 gram per dag, og dette utgjør i utgangspunktet ikke noe ernæringsmessig problem, ifølge Mathisen.

- Spørsmålet er om kunden klarer å følge dette rådet, og om inntaket av fruktose totalt sett likevel blir for høyt, når man tar med andre matvarer, som søtet drikke, forteller Mathisen.

Drikker du deg tjukk?

Hun minner om at ingen tar litt skade av vanlig sukker i hverdagen.

- Problemet er at vi er alt for glad i sukker, og inntar for mye. Personlig tror jeg at et bedre kosthold, først og fremst med mer jevn måltidsrytme, vil kunne redusere sukkerbehovet for de fleste. Dermed kunne man innta mindre sukkerfylt mat i hverdagen, unngå kalorioverskudd som følger dette, og oppnå bedre vektregulering, sier Mathisen.

Slik blir du kvitt søtsuget

Heller ikke lege Sofie Hexeberg ved Heggeli Helhetsmedisin anbefaler fruktose framfor sukker.

Kost med lite karbo

- Jeg anbefaler generelt et lavkarbokosthold, et såkalt LCHF, og i en slik kost inngår lite karbohydrater. Ved behov for noe søtt i kaker, desserter, på bær og liknende anbefaler jeg Sukrin som er en naturlig sukkeralkohol. Den gir ingen stigning i blodsukker eller insulin og gir kun 0,2 kcal per gram, som er nesten ingenting, sier Hexeberg til KK.no.

En som er av en helt annen oppfatning imidlertid, er Fedon Lindberg.

Les også: 10 myter om fedme og slanking

- Det er absurd!

Lindberg viser til at man i Norge spiser cirka 36 kilo sukker per innbygger per år, hvilket innebærer 18 kilo glukose og 18 kilo fruktose. Det vil si cirka 50 gram av hver per dag.

- Dette er et høyt inntak og er svært skadelig, og det gjelder så vel fruktose som glukose. Høy glykemisk belastning øker risiko for overvekt, diabetes, hjertesykdom og flere kreftformer, sier han.

- Noen ”eksperter” har fremhevet de potensielle skadelige effekter som fruktose kan ha i store mengder, blant annet at den kan øke nivået av triglyserider (fettstoffer i blodet red.anm.) og insulinresistens. De har til og med foreslått at det ville vært sunnere å anvende ren glukose! Men i og med at glukose bare er halvparten så søt som fruktose ville man da måtte erstatte 50 gram fruktose per dag med 100 gram glukose og den totale glykemiske belastningen ville øke fra 59,5 til 100 per dag, mens kaloriinntaket ville øke med 50 prosent. Det er absurd!

Les også: Sukker kan gi rynker

Han mener det er viktig å heller redusere det kraftige inntaket av sukker/høy fruktose maissirup (flytende sukker, som man blant annet ser mye av i USA), for da vil man redusere både det totale inntaket av glukose, fruktose, den glykemiske belastningen og kaloriene.

- Mine råd, slik som de er presentert i mine bøker, innebærer 12 gram fruktose daglig. Brukt på denne måten har man aldri påvist skadelige effekter og det kan være til og med en rekke fordeler framfor lik mengde sukker, avslutter Fedon.

Fortsatt forvirret?

Fedon viser til den sveitsiske legen Paracelsus som for flere hundre år siden hadde dette budskapet:

- Det er dosen som gjør noe giftig. Alt kan være skadelig i høye nok mengder, inkludert vann!

Fedon Lindberg supplerer:

- Finnes det i det hele tatt noe som ikke er skadelig i store mengder?
undefined
Til forsiden