KAN SVEKKE HJERNEN: Ny forskning gjennomført ved UCLA i USA viser at et høyt inntak av fruktose kan svekke hukommelse og læringsevne.
KAN SVEKKE HJERNEN: Ny forskning gjennomført ved UCLA i USA viser at et høyt inntak av fruktose kan svekke hukommelse og læringsevne. Per Ervland

Fruktose kan svekke hjernen

Høyt inntak påvirker hukommelse og hjernens funksjonsevne, viser forskning.

Er du en av mange studenter som sitter og leser til eksamen i disse dager? Da bør du holde deg unna drikker og mat tilsatt søtningsstoffet fruktose.

Ny forskning viser nemlig at et høyt inntak av fruktose kan påvirke hukommelsen og svekke hjernens funksjonsevne – allerede etter seks uker, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

30-50 prosent søtere enn vanlig sukker

Dersom du er usikker på hva fruktose egentlig er, så er det faktisk et 100 prosent naturlig sukker som finnes i all frukt, bær og honning. Hvitt sukker er også sammensatt av 50 prosent glukose og 50 prosent fruktose.

Fruktose gir lavere blodsukkerstigning, hvilket vil si at den har en lavere glykemisk indeks (GI). Sukkerstoffet fører også til cirka fem ganger lavere blodsukker, og dermed tilsvarende lavere insulin i blodet enn druesukker (glukose), og cirka 3,5 ganger lavere enn vanlig sukker.

Fruktose har en lav GI på 19, mens vanlig sukker har en GI på 70 og druesukker på 100. Jo høyere GI, desto høyere blir blodsukkeret og tilsvarende utskillelse av hormonet insulin. Høye insulinnivåer fører til økt fettlagring.

Fruktose er også mellom 30 – 50 prosent søtere enn vanlig sukker, og man kan dermed oppnå samme søtningseffekt ved å bruke cirka halve mengden. Det vil si en 30 – 50 prosent besparelse av kalorier i forhold til vanlig sukker.

LES OGSÅ: Dropp den siste suketten

Kan ha negativ innvirkning på hjernen

Som følge av den søte smaken, og fordi det kreves langt mindre mengder, brukes fruktose som erstatning for sukker i mye mat- og drikkevarer.

Og det er denne fruktosen – ikke den vi får i oss naturlig gjennom frukt og bær, ekspertene nå er bekymret for, særlig i forhold til hjernen.

Det er forskere fra UCLA i USA som har sett nærmere på effekten av fruktose på hukommelse og læreevne.

Og resultatene deres (mer info om studien finner du her - ekstern lenke) viser at et høyt inntak av fruktose har en negativ innvirkning på hjernen, blant annet ved å svekke de to ovenfornevnte tingene.

I tillegg viste det seg at effektene av et høyt inntak kan merkes allerede etter seks uker.

BESKYTTER: Studien viser at et økt inntak av omega-3 (som blant annet finnes i laks) kan beskytte hjernen mot de skadelige effektene av fruktose. Colourbox.com

LES OGSÅ: Se etter dette når du kjøper syltetøy

Spis nøtter og laks

Én gladnyhet oppi det hele er imidlertid at forskerne også fant ut at å spise nøtter og fisk, som laks, kan motvirke de skadelige effektene av fruktosen.

- Funnene våre illustrerer hvordan det du spiser kan påvirke hvordan du tenker, sier professor Fernando Gomez-Pinilla, som er en av forskningslederne for studien:

- Å ha et kosthold med et høyt inntak av fruktose over en lengre tid endrer hjernens evne til å lære og huske informasjon. Ved å få inn mer omega-3 gjennom kosten kan du imidlertid redusere disse skadene.

Mens tidligere forskning har vist at store mengder fruktose kan være skadelig i forhold til diabetes, fedme og leveren, så er dette den første studien som ser på effektene søtstoffet har på hjernen.

LES OGSÅ: Lettbrus kan gjøre deg feit

Blokkerer insulinet i kroppen

Forskerne kom frem til resultatene sine ved å studere effektene av søtstoffet på rotter, som har lignende hjernefunksjoner som mennesker.

- Dette handler ikke om den naturlige fruktosen vi får i oss gjennom frukt, som er viktig i forhold til antioksidanter. Vi er mer bekymret for fruktosen som tilsettes matvarer som søtnings- og tilsetningsstoffer, forklarer Gomez-Pinilla.

IKKE SKADELIG: Det er ikke fruktosen du får i deg gjennom frukt og bær, men den som er tilsatt i behandlede mat- og drikkevarer, samt ferdigretter, som er skadelig. Thinkstock

Ifølge Gomez-Pinilla kan fruktosens innvirknings på insulinnivåene i kroppen være en av forklaringene bak disse effektene.

Teorien deres er at det å spise for mye fruktose kan blokkere insulinets evne til å regulere hvordan cellene bruker og lagrer sukker for energi, som er nødvendig for hjernen, tanker og følelser.

LES OGSÅ: Saft inneholder like mye sukker som brus

Mest lest