SUNT OG NÆRINGSRIKT: Hampfrø, som selges på utvalgte helsekostforretninger, er proppfullt av sunne næringsstoffer, og supert som tilskudd i salater, bakevarer, smoothies og frokostblandinger.  Foto: Thinkstock.com
SUNT OG NÆRINGSRIKT: Hampfrø, som selges på utvalgte helsekostforretninger, er proppfullt av sunne næringsstoffer, og supert som tilskudd i salater, bakevarer, smoothies og frokostblandinger. Foto: Thinkstock.com

Hampfrø – den nye supermaten?

Inneholder flust av protein, sunne fettsyrer og viktige næringsstoffer.

At frø er både sunt og næringsrikt, er noe de fleste av oss vet, og de siste månedene har ulike frøsorter, deriblant chiafrø, fått mye oppmerksomhet på grunn av det høye innholdet av viktige næringsstoffer.

Som KK.no tidligere har skrevet regnes chiafrø som «supermat» fordi de kan gi deg mer energi, øke styrke og utholdenhet, ha en positiv innvirkning på vekttap, og senke blodsukkeret ditt.

I tillegg er frøene, som er supre i salater, sandwicher og andre retter, rike på protein, kalsium, kalium, jern, samt omega-3 og omega 6-fettsyrer.

Det er imidlertid ikke bare chia som regnes som supermat av frøsortene. Også hampfrø blir stadig mer populært her til lands, og brukes blant annet i frokostblandinger, salater og smoothies.

LES OGSÅ: Supermaten du ikke bør droppe

Allsidig og næringsrikt

Hampfrø (Fructus Cannabis) er nøttefrukten fra Cannabis saltiva. Men selv om planten heter Cannabis saltiva har ikke mathamp noen narkotisk effekt, fordi det ikke inneholder ikke de sterktvirkende alkaloidene.

Grunnen til at frøene har blitt så populære, er at de inneholder flust av viktige næringsstoffer, deriblant protein og sunne fettstoffer.

Hampfrø er også veldig allsidige frø, og kan spises rå, ristet, uristet eller som tilskudd i andre matretter, skriver helsenettstedet Livestrong.com (ekstern lenke).

Proteiner og sunne fettstoffer

En av de største fordelene med hampfrø er at de inneholder sunne fettsyrer – og da særlig omega-3 og omega-6, som er viktig for alt fra huden til hjernen din.

I tillegg til å inneholde mye sunne fettsyrer, er hampfrøene også rike på protein. Ja, hele hampfrø inneholder opp mot 25 prosent protein, og derfor er frøene et supert tilskudd for vegetarianere og andre som ikke får i seg nok protein gjennom kosten.

Som om ikke det var nok inneholder frøene også mye vitamin E og magnesium.

Vitamin E er en kraftig antioksidant og beskytter fettstoffene i cellemembranen mot oksidasjon, og hindrer skade på cellemembraner. I tillegg er det viktig for hjertet og blodsirkulasjon.

Magnesium på sin side er et mineral som fungerer som en kofaktor for mange enzymer, og er viktig for forbrenning av karbohydrat og regulering av nerve- og muskelaktivitet

Hampfrø inneholder også alle de 20 aminosyrene, inkludert de som kroppen ikke kan produsere selv og må ha tilført gjennom maten. Aminosyrene er viktig for kroppen, fordi de er byggesteiner i proteiner.

Og sist men ikke minst, så er hampfrø vegetabilsk og inneholder verken kolesterol eller usunt transfett. Spiser du frøene med skallet på får du også i deg en god dose fiber, som er bra for fordøyelsen.

Her til lands kan du få kjøpt hampfrø i en rekke helsekostforretninger, også på nett. Blant annet selges frøene på Sunkost.no og Sanabona.no (eksterne lenker).

LES OGSÅ: Frøene du ikke bør spise for mye av

Slik kan frøene brukes

Som nevnt lenger oppe i artikkelen kan hampfrø spises rå, eller lett ristet. Du bør imidlertid ikke varme opp frøene på mer enn 180 grader, da det sunne fettet i nøttene vil ødelegges.

Frøene er supre enten i salat, desserter, frokostblandinger, yoghurt og smoothies, og kan også brukes når du baker.

I likhet med andre nøtter og frø bør du være litt påpasselig med hvor mye hampfrø du spiser, da frøene er fettrike.

Én håndfull om dagen er som regel nok.

Vær også obs på eventuelle allergier, ifølge Sanabona.no (ekstern lenke) er produktet fortsatt til godkjenning hos Mattilsynet.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise gresskarfrø
undefined
Til forsiden