GODE VALG: For helsas skyld bør du ta sjansen på noen av matvarene på lista under. Getty Images/iStockphoto

Her er den aller sunneste maten

Gi disse helsebombene en sjanse.

Har du en tendens til å legge de samme tingene i handlekurven når du kjøper mat? Det er lett å skygge unna varer vi ikke kjenner så godt, men det finnes også gode grunner til å prøve noe nytt iblant.

ABC News fikk Joanne Ikeda, en professor i ernæring ved Berkley universitet i California, til å fortelle hvilke av de «nye» mattypene som er ekstra bra for oss.

For helsas skyld bør du altså ta sjansen på noen av matvarene på lista under, og kanskje blir det en positiv opplevelse for smaksløkene også.

Kiwi

Dette er en av c-vitaminets superstjerner. En kiwi inneholder kun 50 kalorier, men metter godt likevel fordi den er full av fiber. I tillegg er den en utmerket kalium-kilde.

LES OGSÅ: Spis kiwi tre ganger om dagen

Spinat

I likhet med flere andre bladgrønnsaker er spinat rik på mineralene jern, kalsium, kalium og magnesium. Den er også en god kilde til vitamin A og C, og kan bekjempe både dårlig syn og høyt kolesterol.

Paranøtter

Paranøtter er en svært god kilde til selen, et mineral vi ikke alltid får nok av i kosten vår. Paranøtter inneholder også proteiner, fiber og vitamin E. I tillegg er nøttene rike på enumettet fett - den type fett som er bra for oss.

Soyabønner

Soyabønnen består av 30 prosent karbohydrater, hele 38 prosent protein, 18 prosent olje, som hovedsakelig er umettet fett. Videre er soyabønner en god kilde til fiber, kalium, jern, sink, kalsium, omega-3, vitamin E, fosfater og b-vitaminer. Denne typen bønner er med andre ord så næringsrik at den kan fungere som fullverdig erstatning for kjøtt og fisk.

Røde linser

I tørket tilstand er disse linsene skarpe i fargen. Den blekner litt når linsene kokes, men næringsstoffene gjør ikke det. Aller typer linser er rike på proteiner, fiber og folat, men fordelen med å bruke røde linser er at de har kortest koketid. I tillegg er linsene milde på smak.

Quinoa

Dette blir ofte tatt for å være en kornsort, men egentlig er det frøet til en plante som er i slekt med spinat. I alle fall, den blekgule lille «perlen» brukes hyppig i Sør-Amerika i stedet for ris, hvete og havre. Vil du bruke det til middag koker du frøene på samme måte som ris. Smaken er fyldig og nøtteaktig. Tåler du ikke gluten er quinoa et godt alternativ i for eksempel desserter. Quinoa er rik på karbohydrater, proteiner og fiber.

Fullkornspasta

Pasta har får mye pepper av kostholdseksperter på grunn av det høye karbohydratinnholdet. Nå får du imidlertid kjøpt en rekke pastatyper av fullkorn. Dette er er bedre alternativ i og med at fiberinnholdet i denne type pasta er langt høyere. Du blir dermed fortere mett, slik at inntaket av karbohydrater blir lavere. Fullkornspasta smaker ikke mye annerledes enn vanlig pasta.

Granateple

Dette er en av fruktene som kanskje ser litt pussig ut i fruktdisken, men som absolutt er verdt å prøve. Den er proppet med antioksidanter, vitamin C og K, samt kalium. Spis den som den er, eller prøv den i kaker eller desserter.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise granateple

Mest lest