MAT OG TRENING: Therese Johaug er en av Norges store medaljehåp under ski-VM i Val di Fiemme i Italia til vinteren. Tirsdag var hun en av modellene som viste frem den nye ski-VM genseren fra Dale.
MAT OG TRENING: Therese Johaug er en av Norges store medaljehåp under ski-VM i Val di Fiemme i Italia til vinteren. Tirsdag var hun en av modellene som viste frem den nye ski-VM genseren fra Dale. Adéle Cappelen Blystad

Her er Therese Johaugs beste treningstips til hverdagsmosjonister

- Få struktur over treningen din og lag avtaler med venner.

Det er kun litt over fem måneder til VM i langrenn starter opp igjen - denne gangen i Val di Fiemme i Italia. Og tirsdag var noen av landslagets største gullhåp samlet for å presentere og vise frem den offisielle VM-genseren fra Dale.

Blant modellene som prydet catwalken, var skiyndling Therese Johaug (24), og KK.no fikk selvsagt ta en liten prat med den populære idrettsutøveren.

Se flere bilder av den nye VM-genseren og Dales siste kolleksjon nedenfor:

Glad i shopping

I tillegg til suksess i skisporet, har Therese blitt en ettertraktet modell og er blant annet frontfigur for motehuset Eger Karl Johan.

Da er det kanskje ikke så rart, at nettopp Eger er 24-åringens shoppingfavoritt.

- Jeg liker klær og mote veldig godt. Og jeg synes det er veldig morsomt å kle seg opp i fine klær og pynte seg iblant, sier hun til KK.no:

- Jeg handler også ganske mye klær, og favorittstedet er jo helt klart Eger. Der går jeg ofte.

MODELL: Skistjernen Therese Johaug har blitt en ettertraktet modell de siste åreen. Egmont/Astrid Waller (styling: Linda Bråmo) og All Over Press

LES OGSÅ: Føler seg ikke som modell

Unner seg litt godt

Med et VM som nærmer seg med stormskritt, er det selvfølelig ski som står øverst på prioriteringslista for 24-åringen. Og riktig trening og kosthold er naturlig nok en svært viktig del av oppladningen.

Likevel er det ikke slik at matplanen til langrennsjentene kun består av havregrøt og proteindrikker. Ifølge Therese kan de nemlig spise «nesten hva de vil».

- Nei, vet du, det er en myte det der om at vi bare spiser sunn mat. Det er selvfølgelig viktig å spise riktig type mat, men vi kan jo egentlig spise nesten hva vi vil - siden vi trener såpass mye. For det meste spiser vi mye god, tradisjonell mat, og det å spise nok er viktig, sier hun, og avslører samtidig at hun har en klar «snopfavoritt»:

- Ja, Freja melkesjokolade er favoritten. Helt klart.

KLARE FOR VM: Her er Therese Johaug, Eirik Brandsdal, Kristin Størmer Steira og Marit Bjørgen iført årets VM-genser fra Dale. Genseren heter "Nansen" og er inspirert av en genser Fridtjof Nansen brukte under Fram-ekspedisjonen mot Nordpolen i 1893. Adéle Cappelen Blystad

LES OGSÅ: Marit Bjørgen spiser dobbelt så mye som en mann

- Du må presse deg litt

Når det gjelder trening, ligger 24-åringen på et snitt som er ganske så langt over oss «vanlig dødelige». Men hun har noen gode tips å dele med oss hverdagsmosjonistene også.

- Mitt beste råd vil være å få struktur over treningen din. Få med deg venner og lag faste treningsavtaler. Det gjør det lettere å motivere seg, smiler hun:

- Ellers vil jeg anbefale at man legger inn noen litt tøffe økter hver uke, der man presser seg litt ekstra. Det er det som må til for å forbedre formen. Bakkeløp er helt supert, og ta gjerne med deg et par staver så du får brukt armene skikkelig. I tillegg bør du prøve å få trent litt styrke et par ganger i uken. Våg å presse deg litt, det er mitt beste råd.

VIKTIG MED RIKTIG MAT OG TRENING: Nok og riktig mat er viktig for skijentene. Det samme gjelder trening. Likevel kan de unne seg litt godsaker iblant. Her er Therese avbildet da hun vant damenes 15 km skiatlom under NM på Voss. All Over Press

LES OGSÅ: Fire ting du bør gjøre etter trening

Mest lest