IKKE SAMME SAK: Hvor du får antioksidantene dine fra spiller inn på hvor effektive de er.
IKKE SAMME SAK: Hvor du får antioksidantene dine fra spiller inn på hvor effektive de er.
Getty Images/iStockphoto

Ikke alle antioksidanter har like god effekt

Det beste er å få dem fra frukt og grønt, hevder ny studie.

Antioksidanter er sunt for oss, fordi de bekjemper frie radikaler som ødelegger cellene våre. Dermed kan antioksidanter beskytte mot kreft, slag, demens og en rekke andre sykdommer, skal vi tro forskning som er gjort på feltet de siste tiårene.

Men er det slik at jo flere antioksidanter vi spiser, jo bedre beskyttelse får vi?

Nei, ikke nødvendigvis, hevder forskere ved Harvard Medical School i Boston og Erasmus Medical Center i Rotterdam.

De har fulgt 5395 personer over 55 år i en periode på 14 år for å finne ut om det har noe å si hvor du får antioksidantene dine fra.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om antioksidanter

Colourbox

Colourbox




Forskjell på effekten

Resultatet viste at det ikke nødvendigvis handler om hvor mange antioksidanter du får i deg, men mer om hvilke kilder antioksidantene kommer fra, skriver Everydayhealth.com.

Forskerne konsentrerte seg om hva slags diett og inntak av antioksidanter som så ut til å ha forebyggende effekt mot slag og demens. Og mens det for de fleste var kaffe og te som var hovedkildene til antioksidanter (kaffe og te inneholder mye av antioksidantet flavonoid), konkluderte forskerne med at det er antioksidanter som kommer fra frukt og grønnsaker som er mest effektive i forebygging av slag og demens.

- Et høyere inntak av frukt og grønt har blitt assosiert med en lavere slagrisiko i mange forskningsstudier. Siden resultatene har vært såpass sterkt påvirket av frukt og grønt kan dette i mine øyne bety at det er frukt og grønt som er de viktigste kildene til antioksidanter, sa Elizabeth E. Devore, hovedforfatter bak studien, til Everydayhealth.com.

LES OGSÅ: Vitaminpiller gjør ikke samme nytten for hjertehelsen

Spis mer frukt og grønt

Det trengs mer forskning til før vi vet akkurat hvilke matvarer vi bør spise for å få i oss de rette mengder antioksidanter for å forebygge den ene eller den andre sykdommen.

Men det vi kan ta med oss, er at vi nok en gang blir påminnet om hvor viktig det er å ha et kosthold som består av mye frukt og grønnsaker.

Og her er det mange av oss som synder.

Vi rådes til å få i oss minst fem om dagen, altså minst 500 gram frukt og grønt hver dag, men det er det faktisk bare 13 prosent av norske kvinner som klarer.

Her kan du se nøyaktig hvor mye frukt og grønt du bør spise for å få i deg nok!

Mest lest