IKKE DRIKK FOR MYE JUICE: For å spare på kaloriene kan du for eksempel blande den ut med vann. Det kan spare deg for 85 kalorier per glass og to kilo på et år.
IKKE DRIKK FOR MYE JUICE: For å spare på kaloriene kan du for eksempel blande den ut med vann. Det kan spare deg for 85 kalorier per glass og to kilo på et år. Colourbox.com

Ikke drikk for mye eplejuice

Inneholder masse kalorier og kan skade tannemaljen din.

Du har sikkert lært til nå at salaten er en sunnhetsbombe, og at sjokolade og smågodt ikke kan nytes hver eneste dag.

Men visste du at hva du drikker kan bidra til sabotere den ellers så sunne helsen din?

Lettbrus kan nemlig øke risikoen for slag og en simpel smootihe kan inneholde opp mot 80 gram sukker.

Ny forskning viser også at sukkerholdige drikker – uansett om det er te tilsatt sukker, iskremlignende kaffedrikker, eller brus kan være skadelige for oss kvinner, og da særlig hjertet vårt.

Men visste du at juice kan være en av disse synderne? I tillegg er den spesielt skadelig for tennene våre, skriver Today Health (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Frukten du bør spise oftere

- Juice er som sukkervann

Et glass juice teller faktisk ikke som en av de fem porsjonene med frukt og grønt som du skal ha hver dag. Eplejuice inneholder nemlig få naturlige næringsstoffer, mye kalorier og i noen tilfeller mer sukker enn det er i et glass brus.

- Juice er som sukkervann, forteller Judith Stern, en professor i ernæring ved Univeristy of California, til nettsiden.

Mange ulike varianter av juice er ofte tilsatt vitaminer, så det er ikke nødvendigivs tomme kalorier. Men det gjør likevel ikke ernæingsekspertene mer begeistret.

- Hvis juice i utgangspunktet var sunt, ville det ikke vært nødvendig å tilsette vitaminer. Hvis den i tillegg kan føre til vektoppgang, er det ikke et sunt valg, sier Karen Ansel, klinisk ernæringsfysiolog og talsperson for American Dietetic Association.

LES OGSÅ: Dette er ikke hverdagsmat!

Hva inneholder egentlig juice?

Som følge av påstandene i USA om at eplejuice inneholder arsenikk (Ekstern lenke), har den Amerikanske etaten for mat- og legemiddelsikkerhet sett nærmere på hva juice egentlig inneholder.

Og i juice vil du finne mye karbohydrater, mesteparten sukker, som er mer konsentrert enn det du vil finne i melk. Juice inneholder små mengder proteiner og mineraler og mangler fiberet du vil finne i hel frukt.

I tillegg gir eplejuice mye kalorier på kort tid, og du skal spise mye hele epler for å komme opp i samme mengde. Hele epler vil også gi deg en større følelse av metthet, enn det et glass juice vil gjøre.

Hvis det er dine fem prosjoner med fem om dagen du er ute etter, vil du derfor finne mye større fordeler av å velge fersk frukt.

LES OGSÅ: Dropp dette mellom frokost og lunsj

Kan skade tannemaljen

I tillegg til et høyt innhold av kalorier, kan også syren du finner i juice bidra til å bryte ned emaljen på tennene dine. Derfor bør du spesielt droppe tannpussen etter et glass juice.

- Syre løser opp litt av emaljen på tennene. Riktignok på et mikroskopisk nivå, men pusser man rett etterpå, før oppløsningen er mineralisert, er det lett å pusse bort det øverste laget som er blitt bløtere, har Inger-Lise Mathiesen, tannlege ved OscarsBorr Tannklinikk i Oslo, tidligere uttalt til KK.no.

For å unngå skade på emaljen anbefaler hun at du heller skyller munnen med kaldt vann rett etterpå, slik at syren nøytraliseres raskere.

LES OGSÅ: Gi plass til druer på menyen

Slik blir juicen litt mer helsevennlig

Til tross for advarsler, smaker det likevel godt med et glass juice til helgefrokosten, og med noen forholdsregler blir det litt sunnere både for kroppen og tennene:

  • For å redusere noe av kaloriinnholdet i juicen kan du blande den ut med vann. Faktisk kan det spare deg for 85 kalorier per glass, eller 2 kilo i året.
  • Velg helst en juice som er tilsatt kalsium og/eller vitamin D.
  • Prøv å styre unna juice som hevder at de er sukkerfire. Selv om den er sukkerfri, kan den fortsatt inneholde mye naturlig sukker. Sjekk i så fall innholdsfortegnelsen.
  • Du bør heller ikke drikke juice rett før tannpussen. Så dropp juice hvis du spiser før du børster tennene, og til kveldsmaten.
  • Husk også at du ikke skal gi barn juice som er pasteurisert, siden de som ikke er det kan inneholde bakterier som gjør dem syke.

    LES OGSÅ: Matpakketrikset alle nordmenn bør kunne

  • Mest lest