GOD FISK: Om du ikke liker fisk må du få i deg mega 3 på andre måter.
GOD FISK: Om du ikke liker fisk må du få i deg mega 3 på andre måter. Colourbox

Ikke glad i fisk? Velg disse omega 3-kildene i stedet!

Det er ikke bare fet fisk laks, ørret og makrell som gir kroppen omega 3.

Omega 3 er et viktig næringsstoff de fleste av oss ikke får i oss nok av.

Enten er det fordi du ikke spiser nok av maten som inneholder denne fettsyren, eller så spiser du for mye omega 6, og dermed danker denne fettsyren ut den mye viktigere omega 3-fettsyren.

Fet fisk som laks, ørret og makrell er supre kilder til omega 3. Men hva hjelper det deg om du synes flykrasj er motbydelig, og ikke tåler lukten av laks og ørret?

Du kan selvsagt ta trantilskudd, men du kan også inkludere en rekke av de andre omega 3-kildene i kostholdet.

LES OGSÅ: Sjekk om du trenger kosttilskudd

Her er maten du bør spise:

Et eksempel er rødt kjøtt. Dette inneholder omega 3, så lenge dyret har fått beite på gress, og ikke spist kraftfôr.

Om du ikke er så glad i hverken fisk eller rødt kjøtt, er det disse matvarene du må ty til:

Linfrø og linfrøolje inneholder mye omega 3. Linfrø kan bukes i brøbaksten, eller drysses over müslien. Linfrøolje kan også brukes i brødbaksten, eller i salatdressingen.

Blomkål inneholder også omega 3. En kopp inneholder rundt 37 mg av fettsyren. Det beste er å spise blomkål rå (for eksempel med rømmedip til), eller dampe bukettene i noen få minutter før du spiser dem.

Rosenkål er også en fin og sunn grønnsak. Damp dem, og server iblandet stekt bacon - supergodt!

LES OGSÅ: Stek baconet sunnere

Omega 3 fra fisk ER best

Vær obs på at omega 3 som ikke kommer fra fisk ikke er like effektiv. Det finnes nemlig flere typer omega 3 – og det er ikke alle som er like gode.

I vegetabilske kilder, altså grønnsaker og frø, finnes den enkleste varianten, ALA. Det kroppen trenger er imidlertid EPA og DHA – også kalt marine fettsyrer.

- ALA kan dannes om til EPA/DHA i kroppen, men det er bare en liten del som omdannes og prosessen skjer altfor langsomt, sa Bjarne Østerud, professor i biokjemi ved Universitetet i Tromsø, til DinSide.no i denne artikkelen (ekstern lenke).

Så derfor - hvis du ikke orker å spise store mengder av matvarene nevnt over, er det like greit at du tar to tranpiller hver morgen.

Mest lest