DROPP SUKKERET: Et høyt inntak av sukker øker risikoen for tannråte og overvekt, i tillegg til at sukkeret erstatter livsnødvendige næringsstoffer i maten din. Foto: Getty Images
DROPP SUKKERET: Et høyt inntak av sukker øker risikoen for tannråte og overvekt, i tillegg til at sukkeret erstatter livsnødvendige næringsstoffer i maten din. Foto: Getty Images

Ikke spis mer sukker enn dette

En enkel smoothie kan få deg til å tippe over den anbefalte grensen.

Selv om de fleste er klar over at sukker ikke er det beste for kroppen din, kan det enkelte ganger være vanskelig å begrense seg.

Det er også lett å «glemme» at sukker kan være årsaken til at vektnålen står på stedet hvil.

I tillegg er det ikke bare fra godteriskålen sukkeret eventuelt kommer fra, men en simpel smoothie kan inneholde opp mot 80 gram sukker.

Ifølge Matportalen.no (Ekstern lenke) er det faktisk ikke mer som skal til for at du tipper over den maksimalt anbefalte grensen.

LES OGSÅ: Derfor bør du tørke denne frukten

Inneholder ingen næringsstoffer

Selv om vanlig sukker kan bidra med energi, gir det ingen andre næringsstoffer og derfor blir sukker ofte kalt for tomme kalorier.

Energien vil også forsvinne raskt. Sukkerholdig mat gjør at blodsukkeret stiger og kroppen må derfor produsere insulin slik at den raskt får sukkeret ut av blodet og inn i cellene. Når dette skjer synker blodsukkeret og energinivået ditt.

For å sikre inntaket av livsnødvendige næringsstoffer og redusere risikoen for tannråte og overvekt, er det derfor viktig å begrense inntaket av sukker.

Svært mange spiser for mye sukker, og tidligere studier viser at enkelte får i seg så mye som 46 teskjeer med sukker - om dagen.

LES OGSÅ: Derfor bør du kutte ned på denne maten

Ikke få i deg mer sukker enn dette

Ifølge Matportalen.no bør inntaket av tilsatt sukker bregrenses til 10 prosent av det samlede energiinntaket (energiprosenten).

Dette tilsvarer et samlet daglig inntak av sukker på 55 gram for en kvinne og 70 gram for en mann. Til sammenligning gir en halv liter brus 50 gram sukker.

For å unngå mye unødvendig sukker gjelder det å følge med på innholdsfortegnelsen til matvarene du kjøper, og velge andre alternativer.

Du kan for eksempel begynne med disse:

Vær kresen på korn
Spesielt frokostblandinger kan skjule mye sukker. Visste du for eksempel at All-Bran inneholder dobbelt så mye sukker som Corn Flakes?

Sørg derfor for å lese innholdsfortegnelsen nøye, og se etter frokostblandinger som er sukkerfrie.

Hvis du egentlig bare vil ha en liten snacks kan du også lage ditt eget alternativ av for eksempel usaltede nøtter og frukt.

Lag egne dressinger
Ferdige salatdressinger på butikken inneholder ofte mye sukker. Ved å lage din egen kan du spare både penger og kalorier.

Prøv for eksempel en blanding av olivenolje, balsamico eddik og sitronsaft, eller vær kreativ og test ut andre sukkerfrie alternativer som rødvinseddik. Du kan også gjøre dressingen enda mer spennende ved å tilsette sesamfrø, solsikke eller chiafrø.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om E-stoffer

Endre juice-vanene dine
Juice inneholder massevis av viktige næringsstoffer, men også masse sukker og derfor er det viktig å begrense inntaket noe.

Hvis du er helt avhengig av et glass juice om morgenen, kan du forsøke og blande den ut med vann for å begrense sukkermengden.

Eventuelt kan du velge naturlig smakstilsatt vann, tilsette frisk frukt til til kullsyreholdig mineralvann eller ta deg en kopp te istedenfor.




undefined
Til forsiden