JERNTILSKUDD: Mens appelsinjuice for eksempel, fremmer opptaket, finnes det også drikker som reduserer opptaket av jern. Ett eksempel er melk. Foto: All Over Press
JERNTILSKUDD: Mens appelsinjuice for eksempel, fremmer opptaket, finnes det også drikker som reduserer opptaket av jern. Ett eksempel er melk. Foto: All Over Press

Kaffe, te, melk og vin kan ødelegge for jernopptaket

Viktig å vite hvis du har mangel på stoffet.

KK.NO: Jernmangel er noe svært mange kvinner opplever.

Tar du jerntabletter, har du kanskje blitt rådet til å ta tilskuddet med et glass appelsinjuice? Det er fordi vitamin C øker opptaket av jern i kroppen.

Men, vet du at det også finnes drikker som kan redusere opptaket?

LES OGSÅ: Slik påvirker kaffe kroppen

Vent en time

Mangler du jern, kan det derfor være lurt å tenke på hva du drikker sammen med jernrik mat eller jerntilskudd.

Kaffe, te, melk og vin reduserer nemlig jernopptaket.

- I te og kaffe finnes det fenoler, som kan binde seg til jern og dermed redusere opptaket, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) til KK.no.

Ifølge lege og ernæringsekspert Berit Nordstrand, bør du derfor heller ikke drikke te og kaffe rett etter måltidet.

- Vent en time med kaffen og teen, ellers kan disse drikkene bremse jernopptaket, skriver hun i boken «En ny start».

Ifølge Helsebiblioteket reduserer dessuten vin, som også inneholder fenoler, opptaket av jern i kroppen.

LES OGSÅ: Vitaminmangelen du bør være obs på

Flere typer mat

I tillegg til kaffe, te og vin, kan også melk redusere opptaket av jern i kroppen. Grunnen er melkens høye innhold av kalsium.

- Kalsium og jern tas opp på samme måte. Det vil si at de konkurrerer om å bli tatt opp, forklarer Sellæg.

Kalsium finnes i mange matvarer, men særlig i meieriprodukter som melk, yoghurt og ost. Det betyr at disse matvarene også kan redusere opptaket av jern.

Et annet stoff som kan binde seg til jern og redusere opptaket, er fytinsyre.

- Det finner du litt av i frukt og grønnsaker, men mer av i korn, det vil si brød og kornblandinger, sier Sellæg.

Hun presiserer at det ikke er bortkastet eller farlig å ta jerntilskudd sammen med disse matvarene.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene bør du prioritere

medisiner
IKKE BLAND: Enkelte medisiner skal du ikke ta sammen med jerntilskudd. All Over Press

Jern og medisiner

En del opplever bivirkninger som forstoppelse, diaré, magesmerter eller kvalme når de tar jerntilskudd.

- Da kan det hjelpe å ta jernpreparatet i forbindelse med et måltid, selv om det er slik at du får best virkning om det tas utenom måltider, sier farmasøyt og fagredaktør Gunhild Kile Sandvik i Apotek 1 til KK.no.

frokostblanding
TYPISK FROKOST: Unngå å ta jerntilskudd til kalsiumrike måltider. All Over Press

Hun råder deg likevel til å unngå å ta jerntilskuddet samtidig som melk og andre meieriprodukter.

Tar du jerntilskudd, skal du også være påpasselig om du går på visse typer medisiner.

- Jern skal ikke tas samtidig med legemidler som noen typer antibiotika (tetrasykliner), kalsiumtilskudd, syrenøytraliserende midler og tyroksin (med mindre man har brukt samme kombinasjon lenge), forteller Kile Sandvik.

Hun forteller at disse legemidlene bør tas 2-3 timer før eller etter jernpreparater du eventuelt tar.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene bør du prioritere

Trøtt og sliten

Ifølge Apotek 1, kan én av fem kvinner i fertil alder ha jernmangel, den vanligste årsaken til lav blodprosent, ifølge Norsk Helseinformatikk.

Grunnen er som oftest kraftige menstruasjonsblødninger eller blødninger i mage eller tarm.

Det vanligste signalet om at du har for lite jern, er at du kjenner deg trøtt og sliten.

Andre vanlige symptomer er svimmelhet, blek hudfarge, tynne negler og sår tunge, ifølge Helsebiblioteket.

Ved alvorlig jernmangel kan du bli apatisk og likegyldig til det som skjer rundt deg. Er immunforsvaret ditt blitt dårligere og du ofte blir forkjølet, kan også det skyldes jernmangel.

LES OGSÅ: Hvilken melk bør du drikke?

Various
TRØTT OG SLITEN: Det kan skyldes jernmangel, men også mye annet. Ta kun jerntilskudd i samråd med lege. All Over Press

Jern i maten

Rødt kjøtt, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker er matvaregruppene som inneholder mest jern.

Spinat og andre grønnsaker som er rike på jern, inneholder varianten som er kalt ikke-hemjern. En sentral forskjell på dette jernet og det du finner i animalske matvarer, er at kroppen bare klarer å absorbere mellom 2 og 20 prosent.

Du bør få i deg rundt 15 mg jern hver dag.

- For å forebygge jernmangel brukes vanligvis de lavdoserte hemjern-preparatene med 5-27 mg jern. Til behandling av jernmangelanemi, brukes som regel høydoserte preparat som jernsalt (65-100 mg per tablett) i samråd med lege, forteller Kile Sandvik.

Mistenker du at du mangler jern, bør du sjekke jernnivået ditt hos lege før du begynner å ta tilskudd.

- Trøtthet og slapphet kan skyldes mange ting, og for mye jern kan være skadelig, sier Sellæg.

Til forsiden