KOMBUCHA: Har du hørt om det? Det er en fermentert te som inneholder massevis av de sunne bakteriene som naturlig finnes i tarmen, og er derfor bra for fordøyelsen.  Foto: Scanpix
KOMBUCHA: Har du hørt om det? Det er en fermentert te som inneholder massevis av de sunne bakteriene som naturlig finnes i tarmen, og er derfor bra for fordøyelsen. Foto: Scanpix

Lag din egen kombucha-te

Inneholder levende bakterier som er bra for tarmen, og opprettholder en god fordøyelse.

KK.NOTidligere er det grønn te som har vært på alles lepper - og slett ikke uten grunn, men nå er det kombucha som er den «nye» helsedrikken.  

Ikke hørt om det? Det er god grunn til å prøve, og du kan faktisk lage den helt selv!

LES OGSÅ: Derfor bør du drikke te hver dag

Inneholder levende bakterier som er bra for tarmen

Til tross for at kombucha-te får mye oppmerksomhet nå for tiden, er det ikke noe nytt - blant annet ble teen brukt for over 2000 år siden i Kina, da de mente at den kunne redusere risikoen for kreft og dempe betennelser.

I senere tid er det hevdet at den kan være et godt hjelpemiddel mot blant annet kviser, slapphet, stress og hodepine.

De fleste sverger imidlertid til teen for de positive effektene den har på fordøyelsen.

- En god helse starter med en god fordøyelse, og derfor sverger flere og flere til naturlige kilder til probiotika - som kambocha, yoghurt og fermenterte grønnsaker, sier Ida Nyborg, som er skribenten bak bloggen «All den rare maten».

KAMBUCHA: Flere og flere til naturlige kilder til probiotika - som kambocha, yoghurt og fermenterte grønnsaker, sier Ida Nyborg, som er skribenten bak bloggen «All den rare maten».
KAMBUCHA: Flere og flere til naturlige kilder til probiotika - som kambocha, yoghurt og fermenterte grønnsaker, sier Ida Nyborg, som er skribenten bak bloggen «All den rare maten».postsmth - Fotolia

Hun forklarer at kombucha inneholder levende bakterier som skal kunne være bra for tarmen.

- Det kan imidlertid være like bra med en daglig shot for de som har en velfungerende mage - rett og slett for å opprettholde det gode bakteriemiljøet.

LES OGSÅ: Bruker du kokende vann til te?

Slik kan du lage din egen kambucha-te

Men hva er egentlig kombucha-te?

Drikken er riktignok basert på te og sukker, men for å få frem de fordelaktige bakteriene trenger du en aktiv bakteriekultur og gjær.

- For å lage kambucha-te selv trenger du en startkultur - enten en skvett kombucha som du kan kjøpe eller få fra noen andres, og sort eller grønn te. Og en liten dose tålmodighet, forteller Nyborg.

- Merk at kombucha inneholder koffein, gjær og (avhengig av hvor lenge den får fermentere) sukker. Dette høres ikke så sunt ut, men det er snakk om sporstoffer, og man antar at helseeffekten er så storE at det veier opp, sier hun.

Her er Idas oppskrift (fra bloggen), som du kan prøve:

INGREDIENSER:

  • 1,5 l te - svart eller grønn. Velg gjerne en økologisk siden oljer og aromaer i annen type te kan ødelegge for fermenteringen. Husk også at urtete ikke vil fermentere like godt.
  • 5 SS sukker - Ida bruker økologisk rørsukker, men du kan også bruke hvitt sukker.
  • Kombuchakultur - også kalt scoby. Dette er en manet-aktig sak som skal ligge oppi glasset mens teen fermenterer. I løpet av fermenteringen vil den produsere en ny scoby, som du kan bruke til ny brygging.
     

KOMBUCHA: Under lokket kan du skimte en såkalt scoby - som skal ligge oppi glasset mens teen fermenterer.
KOMBUCHA: Under lokket kan du skimte en såkalt scoby - som skal ligge oppi glasset mens teen fermenterer.alldenrarematen.wordpress.com
- Det er faktisk ikke så vanskelig å få tak i en scoby, ettersom de er hardføre og tåler å bli sendt i posten. Det finnes flere grupper på Facebook, eller du kan hente en fra en lokal kambucha-bryggeri, forteller Nyborg.

  • En sats kombucha fra tidligere brygg – For at kombuchaen skal fermentere du litt ferdig også litt ferdig kombucha cirka 1 dl. Her kan du bruke kjøpekombucha, eller kombuchaen som scobyen har ligget i. (Ta vare på 1/10 av kombuchaen når den er ferdig, og bruk den i en ny batch)
  • I tillegg trenger du et stort glass du kan fermentere teen i, og flere glass til å ha den ferdige kambouchaen i.
     

KAMBUCHA: Voila! Ferdig laget kambucha-te! Nå er det bare å prøve selv!
KAMBUCHA: Voila! Ferdig laget kambucha-te! Nå er det bare å prøve selv!alldenrarematen.wordpress.com
SLIK GÅR DU FREM:

  1. Kok opp teen med sukkeret - fire poser te til 1,5 liter vann.
  2. Når teen er avkjølt, heller du den over på et stort glass. Sammen med dette heller du oppi 1 desiliter ferdig kombucha og scobyen. Den kan synke eller flyte - begge deler er helt fint. Ikke legg på lokk - kombuchaen trenger å puste, så legg over et tørkepapr med en strikk rundt.
  3. Deretter skal blandingen stå på kjøkkenbenken eller i et skap i en ukes tid - eller lenger hvis du vil ha bort så mye av sukkeret som mulig.
  4. I løpet av 7-10 dager vil det vokse fram en ny scoby på toppen av teen. Det starter som et grumsete, tynt lag, og kan se ut som mugg, men det er det ikke.
  5. Når kombuchaen er ferdig fermentert, kan du ta ut begge scobyene, og ha kombuchaen over på flasker. Nå skal den karbonere - altså danne kullsyre. Derfor er det viktig med en lutfttett kork. Det kan ta 2-5 dager, og du avgjør selv hvor mye fizz du vil ha. Nå kan du også ha i smakstilsetning, hvis du ønsker det. Prøv biter av ingefær, sitron, appelsin, bær eller andre frukter du tåler.
  6. Etter noen dager kan du sette kombuchaen i kjøleskapet. Da er den ferdig til å drikkes. For å unngå mugg bør du ta ut smakstilsetningene nå.

LES OGSÅ: Dette er den nye trendgrønnsaken

KIMCHI: Hørt om det før? Den koreanske retten er ikke bare fargerik og smakfull, men prosessen der ingrediensene fermenteres gjør den også svært så fordelaktig for helsen din
KIMCHI: Hørt om det før? Den koreanske retten er ikke bare fargerik og smakfull, men prosessen der ingrediensene fermenteres gjør den også svært så fordelaktig for helsen dinelieli - Fotolia
Prøv deg frem med fermentert mat

Nyborg kan fortelle at det også finnes andre fermenterte drikker som er basert på samme konsept - blant annet vannkefir og noe som heter jun-te.

Disse brygges imidlertid på en litt annen måte enn kombucha.

Det går også an å fermentere matvarer - for eksempel grønnsaker. Kanskje du har hørt om kimchi? Det er nettopp fermentere grønnsaker.

Den koreanske nasjonalretten inneholder opp til tusen ganger så mye av de sunne bakteriene du finner i yoghurt, inneholder lite kalorier og skal kunne bidra til å øke forbrenningen din og styrke immunforsvaret.

 

OBS. Kombucha og andre naturmidler kan føre til allergiske reaksjoner hos noen. Vær derfor særlig obs/forsiktig om du er i risikosonen, og unngå gjerne drikken hvis du er gravid. Små barn bør heller ikke innta kombucha. 

Til forsiden