ÅRSAKEN TIL AT DET ER SUNT: Popkorn inneholder bare 4 prosent vann, i motsetning til frukt og grønt som gjerne består av 90 prosent vann. Her blir altså antioksidantene «vannet ut».
ÅRSAKEN TIL AT DET ER SUNT: Popkorn inneholder bare 4 prosent vann, i motsetning til frukt og grønt som gjerne består av 90 prosent vann. Her blir altså antioksidantene «vannet ut».

Popkorn har flere antioksidanter enn frukt

Ny oppdagelse.

Polyfenoler er det magiske ordet. Det er den største antioksidanten i planteriket, og er med på å gjøre blant annet granatepler, te, valnøtter, honning, blåbær, bjørnebær og olivenolje til helsebomber.

Nå har disse helsebombene fått en uventet konkurrent, nemlig popkorn.

Mindre vann = mer helsekraft

Forskeren Joe Vinson anses som en pioneer når det gjelder identifiseringen av helsebringende komponenter i sjokolade, nøtter og annen hverdagsmat, holdt et innlegg under det nasjonale møtet til American Chemical Society i San Diego nylig.

Her fortalte han at han hadde oppdaget at popkorn faktisk hadde et høyere innhold av polyfenoler enn frukt og grønnsaker.

Årsaken til at disse antioksidantene er mer konsentrerte i popkorn er det lave vanninnholdet snacksen. Popkorn inneholder bare 4 prosent vann, i motsetning til frukt og grønt som gjerne består av 90 prosent vann. Her blir altså antioksidantene «vannet ut».

Den ultimate snacksen

Og i selve popkornet er det de irriterende kornflakene som ofte sitter fast mellom tennene som er det aller sunneste.

- Disse flakene fortjener mer respekt, sa Vinson på konferansen.

Han mener popkorn er den ultimate snacksen - et perfekt mellommåltid.

- Det er den eneste snacksen som faktisk er 100 prosent fullkorn. Selv om det påstås at frokostblandinger er fullkorn er det sjelden mer enn 51 prosent av innholdet i boksen som faktisk er det.

- Én porsjon frokostblanding vil ikke bidra med mer enn 70 prosent av dagsbehovet ditt for fullkorn. En neve popkorn kan gjøre det samme på en kanskje mer tilfredsstillende måte.

Popkorn er dessuten rikt på mineralet magnesium, som er viktig for funksjonen til musklene og nervesystemet.

LES OGSÅ: Her er snacksen du kan spise mye av

Nå er det forskjell på popkorn også. Spiser du det som er dynket i olje, smør og salt vil helsegevinsten fort komme i skyggen av de ekstra kaloriene. Vinson anbefaler luftpoppet popkorn. Har du ikke tilgang på dette bør du gjøre følgende:

Lite olje og salt, masse krydder

For å gjøre godsaken sunnest mulig bør du bruke minimalt med smør eller olje under poppingen.

Heller enn å dynge på med salt kan du prøve ulike krydder, som for eksempel chilipulver, hvitløkspulver og dill. Litt parmesanost er også godt.

Har du brukt så lite fett under poppingen at krydderet ikke fester seg, kan du dusje popkornet lett med litt vann før du krydrer.

Mest lest