BRENN FETT OG KALORIER: Dersom du virkelig gir maks i løpet av Zumba-timen, skal det være mulig å forbrenne mellom 500 og 700 kalorier.
BRENN FETT OG KALORIER: Dersom du virkelig gir maks i løpet av Zumba-timen, skal det være mulig å forbrenne mellom 500 og 700 kalorier.
Thinkstock

Slik blir Zumba-timen en kalorikiller

Eksperttipsene du trenger for å få maks ut av treningsøkten.

Zumba er helt klart et av de mest populære treningskonseptene i Norge (og resten av verden) om dagen, og den livlige dansetimen – som tilbys på store og små treningssentre rundt om i landet, kan antagelig krediteres med å ha fått mange kvinner (og menn) til å bli glade i trening igjen.

Dersom du selv ikke har testet Zumba og kun har tittet inn på en av timene på treningssenteret ditt, kan det tenkes at du synes det ser morsomt, men litt lite effektivt ut.

For ja, det er mye rumperisting, hoftevrikking og salsasteg – og nei, så fremt du ikke gir alt, vil du ikke nødvendigvis få pulsen og forbrenningen opp på maksnivå.

I likhet med de fleste andre gruppetreningskonsepter er nemlig det endelige resultatet - effekten av timen, helt opp til deg selv. Og det er lett å sluntre unna dersom du er umotivert, lei, eller sliten en dag.

Dersom du imidlertid gir alt og presser deg selv maksimalt ved å virkelig bruke hofter, armer, rumpe og bein, er det faktisk mulig å forbrenne mellom 500 og 700 kalorier i løpet av en Zumba-time.

LES OGSÅ: Her er vinterens hotteste treningsnyheter

Ikke tenk på hvordan du ser ut

Vi nordmenn er ikke akkurat kjent for å være det mest utagerende folkeslaget, og flere kan vel innrømme å ha tittet inn på en Zumba-time og tenkt «så gøy, men uff, jeg har ikke rytmesans, da blir det vel fryktelig flaut?».

Et av de absolutt viktigste rådene når det gjelder å øke kaloriforbrenning og effektivitet er relatert til nettopp dette. Du slutte å fokusere på hvordan du ser ut og beveger deg.


All Over Press

Det er nemlig slik at Zumba er beregnet for alle, uansett om du har rytmesans eller ei.

- Jeg tror faktisk at Zumba har vært en åpning for mange i forhold til nettopp dette med at det er «flaut» å danse. Blant annet selges det Zumba DVD-er på TV Shop, og det er nok mange som har kjøpt en slik og øvd hjemme i stua. Så nå er det faktisk mange flere som tør å gå på en dansetime, og som ikke synes det er så flaut å stå og vrikke litt, har Vilde Berntsen, som er Zumba-instruktør på Treningshuset i Oslo tidligere, uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Her er de beste skoene til Zumba-trening

Slipp deg løs

Ifølge Staci Boyer, som er treningsekspert for amerikanske Shape Magazine og utdannet Zumba-instruktør, må du nemlig slippe deg skikkelig løs for at Zumbaen skal bli en såkalt kalorikiller.

- Zumba er trening, men det handler først og fremst om å ha det gøy og delta på «festen». Dét kan imidlertid være litt vanskelig å gjøre hvis du er stiv og for selvbevisst, sier hun til Shape.com (ekstern lenke).

- Den beste måten du kan forebrenne flere kalorier på er hvis du slipper deg løs, har det gøy og prøver å ikke tenke for mye. Det å slippe deg selv løs vil få kaloriene til å fly avgårde.

LES OGSÅ: Derfor bør du danse mer

Bruk kroppen ordentlig

I tillegg til å slippe deg løs og følge bevegelsene til instruktøren, er det også viktig at du bruker kroppen riktig. Og etter hvert som du lærer deg trinnene og bevegelsene er det et «must» å prøve å få med seg armene.

Ved å ta armene mer i bruk øker du kaloriforbrenningen samtidig som du engasjerer flere muskelgrupper.


Per Ervland

- Det er faktisk ikke så vanskelig som det kan se ut, og du vil gjøre mye for kroppen din ved å strekke, løfte og bøye på armene, sier Boyer.

Ifølge Boyer lønner det seg også å følge instruktøren gjennom de ulike nivåene på timen. Det vanlige er at man starter litt rolig, for så å øke tempo og vanskelighetsgrad underveis.

- Når instruktøren din tar deg gjennom en nivåendring, så prøv å følge med på det. Tempoet og opp- og nedbevegelsene vil ikke bare øke forbrenningen, det vil også få lår, hofter og leggmuskler til å jobbe enda mer. Sett deg ordentlig ned i bevegelsene, bøy knærne og reis deg opp og ned så mye du kan, sier hun.

LES OGSÅ: Slik kan du enkelt doble treningsøkten

Rist rumpa og gi alt

Zumba involverer mye rumperisting, og dette er faktisk knallbra dersom du ønsker en strammere og fastere stuss.

- Rist så hardt og mye du kan. Husk også at du legger vekt og presser deg opp gjennom hælene når du kan, slik at du maksimerer effekten av bevegelsen, forklarer instruktøren.

Dersom du er ny når det gjelder Zumba og ikke har lært deg basistrinnene enda, råder Boyer deg til å gi alt du kan i de trinnene du faktisk kan.

- Du kan få en like god treningsøkt så fremt du gir alt du har. Utnytt trinnene du kan og press deg maksimalt, sier hun.

LES OGSÅ: Brenn fett i 24 timer etter trening

Mest lest