GOD LØPEJAKKE: Det kan være lurt å kjøpe en trenings/løpejakke i god kvalitet. Da holder den deg tørr og varm på trening, og varer som regel i flere år. For kjøpetips, se lenger nede i saken!
GOD LØPEJAKKE: Det kan være lurt å kjøpe en trenings/løpejakke i god kvalitet. Da holder den deg tørr og varm på trening, og varer som regel i flere år. For kjøpetips, se lenger nede i saken!
Thinkstock/Produsenten

Slik finner du den beste treningsjakken

Hold deg tørr, varm og trendy på løpeturen.

Selv om vi er i ferd med å gå kaldere og mørkere tider i møte, er det ikke noe vits i å droppe utendørstreningen av den grunn.

Så fremt du sørger for å kle deg riktig, er nemlig høsten en av de beste sesongene å trene ute på (frisk luft, flotte farger), hvertfall frem til snø og slaps kommer og gjør det klissvått eller speilglatt på veiene.

Ja, forskning har til og med vist at kun fem minutter med trening ute i det fri kan gjøre underverker for den mentale helsen, og som treningsguru Anna Anka sier, så er trening ute noe av det beste for å komme i bedre form.

LES OGSÅ: Tenk på vekt når du kjøper løpesko

Velg pustende jakker og plagg

Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er klær som puster det lureste å investere dersom du skal trene ute på høsten og vinteren.

- Det som er viktig å tenke på, er at det bør være klær som puster. Er det kaldt ute bør du ha ull innerst (for eksempel superundertøy/sokker) og eventuelt fleece/treningsdrakt utenpå. Lue og vanter er også lurt, sier hun til KK.no:

- Grunnen til at det er viktig med pustende klær er for at svetten skal føres bort fra huden. Løper du i vanntett/vindtette plagg med bomull under, vil du raskt merke at du bader i din egen svette.

LES OGSÅ: Er det smart å løpe når det er kaldt?

Viktig med en god jakke

Ett plagg som er essensielt for høst- og vintertrening utendørs er en god treningsjakke.

Og ifølge Ina Lorentzen, ekspeditør og løpeekspert på Löplabbet Majorstua (ekstern lenke), kan det være lurt å kjøpe en jakke som fungerer i alle de ulike sesongene.

- Det beste tipset er å investere i en jakke som er tynn nok til at du kan løpe med den både på høsten og våren, men som også er i vindstopper, slik at du kan løpe med den på vinteren med et lag til under. For eksempel med en ullgenser, eller superundertøy, sier hun til KK.no:

- Det viktigste å tenke på med en løpejakke er egentlig at du aldri har bomull rett på kroppen, for da blir du virkelig våt og kald.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene ute

Ikke klam med vanntett

Mange har antagelig hørt at det å løpe eller trene i vanntette plagg ofte kan bli veldig tett og klamt.

Ifølge Lorentzen stemmer imidlertid ikke dette.

- Vi har faktisk vært på kurs denne uken og testet jakker som både er vindtette og vanntette, og det er egentlig veldig liten forskjell på det, forklarer Lorentzen:

- De to vanligste variantene er Gore-Tex, som er vanntett, og Windstopper, som er vindtett. Den eneste forskjellen mellom de er egentlig sømmene. På Gore Tex-jakkene er sømmene teipet, for at det ikke skal lekke vann inn. Pusteegenskapen til jakkene er den samme, og det som gjør Gore Tex-jakken vanntett er at porene i jakken er mye mindre enn vanndråpene. Svettedråpene er imidlertid en slags damp, som forsvinner ut gjennom Gore Tex-membranen. Fordi porene i jakken er små så blir det ikke så klamt som man skulle tro.

SE KK.NOS KJØPETIPS NEDENFOR:

LES OGSÅ: Baggene som gir deg lyst til å trene

God kvalitet holder lenger

Det finnes flust av ulike løpejakker tilgjengelige på markedet. Det kan imidlertid være en fordel å investere i en jakke av skikkelig kvalitet, da den både vil holde deg varm og tørr, samt vare lenger.

- Det er absolutt lurt å investere i en jakke som er av god kvalitet. Da varer den også lenger. De billigste jakkene vi har er fra Nike og ligger på rundt 700 kroner i pris. De dyreste er på 2100 kroner. Forskjellen er at med den dyre så får du en trelags-jakke og den vil være mer værbestandig enn de billigste. De billligste er vindtette, men holder ikke noe særlig på vann, sier Lorentzen:

- Det som er så bra med de gode jakken, er at de er fine til alt av uteaktiviteter. De er supre både til gåturer, skiturer og fjellturer, og fungerer flott til all slags fritidsbruk.

I tillegg til vind, vann og pusteegenskaper kan det være greit at jakken din har godt med ventilasjonskanaler, ekstra lommer for nøkler og mobil, hette for å beskytte deg mot vind og regn, samt påsydd reflex – slik at du synes i mørket.

- De fleste av jakker har litt refleks, men det kan være greit å ha en refleksvest i tillegg, slik at du synes i mørket. Enten kan du velge en jakke med mye farge, eller så kan du ha en refleksvest i tillegg, da vil du synes godt, sier Lorentzen.

LES OGSÅ: Dette treningstøyet hindrer svettelukt

Vask og pleie

I likhet med vanlig treningstøy, kan også treningsjakken din vaskes.

Som KK.no tidligere har skrevet, bør du imidlertid unngå bruk av tøymykner.

- Alle jakker kan vaskes, men det som er viktig å tenke på med alt treningstøy, er at du ikke bruker tøymykner. Da ødelegger du nemlig pusteegenskapene til plagget, for tøymykneren legger seg mellom tøyfibrene og blir til mugg rett og slett, sier Lorentzen:

- Ellers kan du vaske jakken din på 40 grader med vanlig vaskemiddel (ikke pulver). Har du investert i en Gore Tex-jakke, bør du også impregnere jakken med eget middel sånn innimellom, etter du har vasket den noen ganger. Da holder du holder egenskapene i tipp-topp stand, og jakken vil vare i mange, mange år.

LES OGSÅ: Her forbrenner du 20 prosent mer

Klesguide – fra innerst til ytterst

Ok, så du har kanskje skaffet deg en pustende, vindtett, vanntett og fargesterk jakke. Men hva med bekledningen på resten av kroppen?

Er det kaldt ute kan det, som nevnt, være lurt med super- eller ullundertøy innerst, for å sikre riktig fukttransport bort fra huden.

Ifølge ekspertene på Löplabbet (ekstern lenke) bør du kle deg slik:

  • Lag 1 – tørr luft innerst
    Det innerste laget skal sørge for optimal svettetransport slik at det dannes et isolerende lag med tørr luft innerst mot huden.

    Bruker du t-skjorte og truse av bomull vil det suge til seg fuktighet i stedet for å transportere den vekk. Da skapes et fuktig lag innerst som transporterer bort varme.

    Undertøyet som ligger nærmest huden bør derfor være laget av syntetiske fibre eller ull.

    Både klær til sommerbruk og superundertøy defineres som lag 1-plagg. Du kan bruke sommerens t-skjorte som undertøy, men vi anbefaler langermet superundertøy i den kalde årstiden.

    For kvinner kan det også være lurt med en skikkelig god sports-bh.

    LES OGSÅ: Her er det beste treningsundertøyet

  • Lag 2 – det isolerende mellomlaget
    Mellomlaget, altså det som er utenpå undertøyet og innenfor skallplagget (jakken), skal transportere svetten ut og skape enda et lag med tørr luft som isolerer mot varmetap.
    I tillegg til hode og hender er det særlig overkroppen med alle indre organer som trenger ekstra isolasjon. Beina gjør det meste av muskelarbeidet, og skaper varme selv.

    Det skal være ganske kaldt før vi trenger et ekstra lag mellom undertøy og skallplagget. For de fleste melder ikke behovet seg før vi kommer under null. Og ofte vil dette mellomlaget også fungere fint for seg selv til høst og vårvær uten noe mer over.

    LES OGSÅ: Treningstoppene vi har lyst på nå

  • Lag 3 – beskyttelse mot vær og vind
    Det ytterste laget (jakke, bukse etc.) skal holde vind og nedbør ute samtidig som det skal slippe svetten ut.

    Disse plaggene kalles «skallplagg», og for løpere handler det nesten utelukkende om jakker av forskjellig typer. Her finner du vindjakker med tettvevd polyester som gir en viss beskyttelse mot vær og vind, vindtette og delvis vannavstøtende plagg, og jakker med helt vanntette membraner.

    Tettvevde polyesterjakker er stort sett ganske rimelige, og de gir brukbar beskyttelse mot vind. Men de er langt fra vanntette og for en løper som utvikler mye varme og svetter mye, kan en slik jakke fort bli veldig klam.

    LES OGSÅ: Vårens hotteste løpejakker

    Noe du lurer på? Spør KK.no

    Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

    Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

  • Mest lest