Foto:  ***Unless it is marked Mode
Foto:  ***Unless it is marked Mode

Snacks du kan fråtse i

Spiser du for lite grønt? Ikke etter dette. Her er de sunne, salte og søte godsakene du ikke vil få nok av.

Dårlig samvittighet har de fleste av oss mer enn nok av. Her er de salte og søte godsakene du kan nyte uten skam.

  • Stjernenes syke snacks
  • Snacks med god samvittighet

  • Sunn saltsnacks

    Egentlig har du lyst på pommes frites eller potegull, men du vet jo bedre. Disse to kjappe oppskriftene kan få deg til å glemme Maarud og Kim’s for godt.

    alt
    Retna UK / Retna UK All Over

    alt
    All Over PressAll Over Press

    alt
    All Over PressAll Over Press

    alt
    All Over Press

    alt
    Retna UK / Retna UK / Retna

    alt
    All Over PressAll Over Press



    Spicy søtpotet
    Til 1 person
    Søtpoteter får du nå i de fleste kolonialbutikker med godt utvalg. Bor du i en av de større byene finner du garantert godsaken i innvandrerbutikkene.
  • Skrell en søtpotet og del den i fire på langs. Del deretter hver del i lange, fingertykke skiver.
  • Legg dem i en bolle og tilsett én spiseskje olivenolje som du vender potetene grundig i. (En enklere måte er å legge potetene i en brødpose, tilsette oljen, blåse opp posen, lukke åpningen og riste ivei).
  • Tilsett en klype salt og pepper, samt en spiseskje chilipulver, paprikapulver eller grillkrydder om du foretrekker det.
  • Spre potetskivene på et flak bakepapir og sett det i stekeovnen på 200 grader i 30 minutter, snu potetene én gang halvveis i steketiden.
  • Nyt!

  • Barsk blomkål
    Til 4 personer
  • Dette blir sprø og smakfull snacks. Del et blomkålhode i fire, og deretter i spisestore biter.
  • Vend dem grundig i én spiseskje olivenolje – bruk gjerne posemetoden beskrevet i søtpotet-oppskriften.
  • Tilsett videre en klype salt og pepper, og deretter én teskje spisskummen. Vend grundig.
  • Fordel bitene på bakepapir og stek i ovnen på 220 grader i 20 minutter. Rist stekeplaten et par ganger underveis for å snu bitene.

  • Magisk mais
    Til 1 person
    Du trenger en kolbe rå mais, som fortsatt har et tynt lag blader på. Eventuelt kan du bruke grillfolie for å dekke kolben, men la det da være små åpninger her og der.
  • Trekk bladene bakover slik at du blotter kolben. Hell en teskje olivenolje i håndflaten og gni den godt inn i kolben.
  • Bland en klype salt og en teskje spisskummen og gni dette inn i kolben.
  • Trekk bladene over kolben igjen og grill den i 15-20 minutter. Helst på vanlig grill, men ovnsgrillen går også fint. Snu av og til. Når maiskornene er gyldne og har grillmerker ytterst er det bare å sette tennene i herligheten.

  • Salig salat
    Til 4 personer
    Her er det best med en vanlig grill med lokk, men grillen i stekeovnen fungerer også.
  • Rens og tørk av et hode romanosalat, og del det i fire.
  • Sprinkle hver del med en teskje extra virgin olivneolje og dryss deretter over litt salt og pepper.
  • Legges på en varm grill med kuttsiden ned. (Kuttsiden opp om du bruker stekeovnsgrill).
  • Sett lokket på grillen for å få røykeffekt. (Denne effekten får du ikke med stekeovn).
  • La det stå i 3-5 minutter til kuttsiden så vidt begynner å krølle seg.
  • Fjern salaten fra grillen og sprinkle enda litt olivenolje over.
  • Dryss til slutt en spiseskje parmesan på hver del. Inntas umiddelbart.

  • Sunne søtsaker

    Søtt, godt - og sunt.

    Honningglaserte gulrøtter
    Til 2 personer
  • Damp en pose babygulrøtter i cirka 4 minutter. Bruk gjerne en damperist.
  • Ta kjelen av varmen, tøm ut alt vannet (og fjern damperisten), men la gulrøttene bli igjen.
  • Tilsett 2 spiseskjeer honning, en klype salt og 2 spiseskjeer hakkede, usaltede cashewnøtter.
  • Bland alt godt sammen, restvarmen fra kjelen og gulrøttene vil smelte honningen.

  • Glad gresskar
    Gresskar finner du helst i innvandrerbutikker og kolonialbutikker med god grønnsaksavdeling. Du trenger ikke skaffe kjempegresskar vi forbinder med Halloween-feiring – det finnes mange mindre varianter.
  • Del opp gresskaret i 10 cm brede biter og skrap vekk frøene.
  • Legg dem med skallsiden opp i stekeovnen, på 190 grader i 30 minutter. Bruk bakepapir.
  • Ta dem ut og snu dem med kuttsiden opp.
  • Dryss over en teskje brunt sukker på hver bit, samt litt kanel.
  • Sett gresskarbitene i ovnen igjen, denne gangen med kuttsiden opp.
  • Bak det hele i 20 minutter. Deilig dessert eller bare til kos.

  • LES OGSÅ:
  • Sjokolade for flat mage
  • Helsunn helgekos
  • Hjelp mot søtsuget
  • Guide til sunnere godteri
  • Søtt og sunt til slutt
  • Best til slutt
  • Til forsiden