INNEHOLDER MER FETT: En svært vanlig mistforståelse er at soyamelk er så mye sunnere enn vanlig melk, men ifølge eksperten inneholder den faktisk mer fett.
INNEHOLDER MER FETT: En svært vanlig mistforståelse er at soyamelk er så mye sunnere enn vanlig melk, men ifølge eksperten inneholder den faktisk mer fett.
Thinkstock.com

Soyamelk er ikke sunnere enn vanlig melk

Det er kun gunstig dersom du har allergier eller er veganer.

Er du en av dem som bytter ut den vanlige melken med soyamelk når du kjøper deg en latte på vei til jobb, gjerne fordi du tror denne melken er sunnere?

Vel, da har vi en dårlig nyhet til deg.

For de av oss som ikke har melkeallergi, eller er veganere (spiser ikke meieriprodukter), har det nemlig liten helsemessig effekt å drikke soyaprodukter fremfor vanlige melkeproduker.

Thinkstock


LES OGSÅ: Vær forsiktig med kokekaffe, espressokaffe og presskaffe

Inneholder faktisk mer fett

Faktisk inneholder soyamelken mer fett, enn den vanlige melken - og ikke av den sunne typen.

– Soyamelk inneholder gjerne litt mer fett, og også noe mer mettet fett, forteller Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog i Grete Roede AS.

Derfor er det ikke nødvendigvis så mye bedre å velge soyamelk fremfor vanlig melk. I så fall må du velge en lettere variant - også av soyamelken.

– For eksempel usøtet soyamelk. Den har et lavere innhold av sukker enn vanlig melk, som inneholder noe naturlig melkesukker, sier Bugge.

Likevel er det ikke så mange som velger dette. I tillegg er det en annen ulempe ved soyamelken.

– Soyamelk inneholder ikke naturlig kalsium. Eventuelt bør du velge en som er tilsatt kalsium. Innholdet av proteiner er imidlertid det samme, forteller ernæringsfysiologen til KK.no.

LES OGSÅ: Kjøttdeigen du trygt kan spise

Bedre med skummet

Er det fett og kalorier du prøver å kutte, er det faktisk absolutt best å velge skummet melk (så fremt du ikke har melkeallergi - bør du, som nevnt, unngå kumelk).

I tillegg til at skummet melk inneholder minst kalorier og fett av de ulike melkeproduktene, er det likevel rikt på de viktige næringsstoffene.

Se mer info om de ulike melkevariantene i tabellen nedenfor:



Næringsinnhold i melk per 100 gram
Melk Kcal Protein Fett Karbohydrater
Helmelk 66 3,2 3,9 4,6
Lettmelk 1,5% 46 3,3 1,5 4,7
Skummet melk 33 3,3 0,1 4,8
Soyamelk (vanlig) 43,5 3,1 2,4 2,5
Rismelk (vanlig) 33,4 0.3 1.5 4.6
Opplysningene er hentet fra Matvareguiden.no og Kalorier-i.no



Styr unna undøvendige kaffe-kalorier

Mens en kopp svart kaffe inneholder null kalorier, kan en stor kaffe latte med H-melk inneholde hele 195 kcal (og 12 gram fett).

Det er faktisk mer kalorier enn det du finner i en New Energy bar, som gir 190 kcal per sjokolade (og 7,1 gram fett), og nesten like mange kalorier som i en vaffel, men med dobbelt så mye fett!

Getty Images/iStockphoto


Men verstingen er likevel kaffe mocca som er en blanding av espresso, sjokoladesaus og steamet melk. I en kaffe mocca med helmelk og sukker er det omtrent 230-270 kalorier.

For å få en totaloversikt over innholdet av kalorier i de ulike kaffe-variantene kan du sjekke det ut i denne artikkelen fra KK.no.

LES OGSÅ: Gravid? Kutt ned på kaffen

Slik reduserer du kaloriene

Det er heldigvis ikke vanskelig å spare kalorier i kaffebaren. Ved å velge lettmelk i stedet for helmelk sparer du både fett og kalorier.

Er du forsiktig med sukkeret, kan du spare enda mer. Du kan også prøve kaffedrinker med mindre melk, for eksempel espresso macchiato.

Her er noen flere sunne tips:

  • Bruk kunstig søtningsstoff eller kanel som smakstilsetning, i stedet for sukker.
  • Drikk vann ved siden av kaffen.
  • Husk at smakssiruper kan inneholde mange kalorier.
  • Ha i bakhodet at kalde kaffedrikker ofte inneholder mye sukker.
  • LES OGSÅ: Drikker du for mye kaffe?

    Mest lest