SPIS EGG SAMMEN MED GULOST: Innholdet av vitamin D bidrar til å øke opptaket av kalsium - som blant annet beskytter mot beinskjørhet.
SPIS EGG SAMMEN MED GULOST: Innholdet av vitamin D bidrar til å øke opptaket av kalsium - som blant annet beskytter mot beinskjørhet.
Thinkstock.com

Spis gulost sammen med egg

Innholdet av vitamin D i egget gir en svært gunstig effekt.

Er du en av mange som elsker ost?

Jarlsberg, Norvegia, brie, camembert, chèvre, ridderost og mozzarella - det finnes så utrolig mange gode oster å meske seg med.

Selv om ost smaker utrolig godt, understreker ekspertene at du bør unngå de feteste variantene, og ikke overdrive inntaket.

Likevel har ost en del fordeler. I tillegg til at gammelost har vist seg å være helsefremmende, inneholder også ost masse kalsium.

Men du gjør lurt i å spise ost sammen med egg, skriver Health.com.

LES OGSÅ: Plages du med luft i magen?

Øker opptaket av kalsium

En av årsakene til at meieriprodukter er så viktig for kroppen, kommer av innholdet av kalsium - som blant annet bidrar til å styrke skjelettet.

For at du skal dekke det daglige behovet for kalsium, anbefales det at du skal få i deg tre porsjoner med meieriprodukter.

Én slik prosjon tilsvarer for eksempel en skive gulost på brødskiva.

Men hvis du virkelige vil optimalisere opptaket ditt, kan det være lurt å kombinere gulosten sammen med et egg. Innholdet av vitamin D i egget bidrar nemlig til at kroppen lettere kan ta opp kalsiumet fra osten, og kan derfor beskytte mot beinskjørhet.

Prøv for eksempel å legge en gulostskive på brødskiva sammen med det bløtkokte egget ditt.

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du egentlig?

Tomater og avokado

Men det finnes også flere matvarer som blir enda sunnere sammen. Blant annet bør du kombinere tomater med avokado.

En tidligere studie fra Purdue University viste at karotenoid, som du finner i fargerik mat som tomater, lettere kan bli absorbert sammen med litt fett.

Tomater er godt kjent for det høye innholdet av karotenoid lykopen, som blant annet kan redusere risikoen for en rekke former for kreft. For at du skal få mest mulig ut av dem kan du spise dem sammen med en kvart avokado, som tilsvarer omtrent 4 gram enumettet fett.

Det kan også være fordelaktig å kombinere annen frukt og grønnsaker med fett, og spesielt dem som er rike på vitamin A, D og E, ettersom også disse har lettere for å bli absorbert.

LES OGSÅ: Ikke oppbevar osten slik

Rosmarin og biff

Enten du skal tilberede biffen på grillen eller i stekepannen, har du kanskje fått med deg at du ikke burde steke den for lenge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


Thinkstock.com

Svidd mat kan potensielt danne skadelige stoffer som øker risikoen for kreft. En studie fra 2008 viste imidlertid at rosmarin kan motvirke effekten.

Krydderets naturlige innhold av antioksidanter ser ut til å stoppe de skadelige stoffene fra å oppstå under tilberedning. Siden krydderet ikke har en så sterk aroma, trenger den heller ikke å ta bort smaken fra kjøttet.

LES OGSÅ: Slik gjør du baconet sunnere

Mest lest