SPIS NØTTER: En stor studie viser at det kan gagne helsen din stor - faktisk kan du redusere dødelighetsrisikoen med 20 prosent hvis du spiser nøtter hver dag.  Foto: dolphy_tv - Fotolia
SPIS NØTTER: En stor studie viser at det kan gagne helsen din stor - faktisk kan du redusere dødelighetsrisikoen med 20 prosent hvis du spiser nøtter hver dag. Foto: dolphy_tv - Fotolia

Spis nøtter - hver eneste dag

Gjør deg mindre utsatt for alvorlig sykdom og for tidlig død.

Pistasjnøtter, cashewnøtter, valnøtter, mandler, paranøtter og hasselnøtter.

Det finnes masse forskjellige nøtter som gjør seg godt til frokostblandingen, yoghurten eller som et lite mellommåltid i seg selv.

Og i tillegg til at de smaker godt, har de en rekke andre fordeler.

Til tross for at nøtter inneholder en del kalorier og fett, er de en kilde til sunt fett, samt en rekke viktige mineraler og vitaminer.

En studie viser i tillegg at nøttespisere har lavere risiko for å bli utsatt for flere alvorlige sykdommer, og dermed også har lavere dødsrisiko.

LES OGSÅ: Er du klar for 6:1 dietten?

Kan redusere risikoen for flere sykdommer

Studien, som er publisert i New England Journal of Medicine, viste at personer som daglig spiser en håndfull med nøtter har 20 prosent lavere dødsrisiko, sammenlignet med de som ikke spiser nøtter, skriver Forskning.no.

SUNN FROKOST: Med litt valnøtter i frokosten, gjør du den mye mer næringsrik.
SUNN FROKOST: Med litt valnøtter i frokosten, gjør du den mye mer næringsrik. Fotolia

Dette skyldes at personer som spiser nøtter er mindre utsatt for en rekke alvorlige tilstander, som i svært mange tilfeller er dødelige.

Blant annet hjertesykdom og kreft.

- Den mest åpenbare fordelen var at deltakerne hadde 29 prosent lavere risiko for å dø av hjertesykdom - en av de vanligste dødsårsakene i USA, forteller Charles S. Fuchs, direktør ved «Gastrointestinal Cancer Treatment Center at Dana-Farber».

Hjertesykdom er imidlertid ikke bare et problem i USA. Det er også en av de vanligste dødsårsakene blant kvinner i Norge.

En annen svært utbredt sykdom her til lands er kreft - noe også nøtter kan motvirke.

- Vi så også en betydelig reduksjon når det gjelder risikoen for å dø av kreft - nærmere bestemt 11 prosent, forteller Fuchs.

LES OGSÅ: Ekspertenes dom over brunosten

Nøtter kan hjelpe deg ned i vekt

Forskerne fant også andre resultater som lover godt.

De som daglig spiste nøtter så ut til å være slankere enn de som ikke gjorde det - noe som igjen motbeviser myten om at du bør droppe nøttene med tanke på innholdet av fett og kalorier.

Faktisk har nyere studier vist at nøtter kan virke slankende.

I en studie fra 2011 kom det frem et en håndfull nøtter om dagen kan hjelpe deg med å holde appetitten under kontroll og dermed gå ned i vekt.

IKKE OVERSPIS DEG PÅ NØTTER: Det er ingen tvil om at nøtter er bra for deg, og pistasjenøtter er faktisk den som er det beste alternativet for slankere, men kaloriene sniker seg raskt på.
PISTASJNØTTER: Det er ingen tvil om at nøtter er bra for deg. Prøv for eksempel pistasjnøtter, som passer til en rekke rette og i tillegg har et lavt kaloriinhold sammenlignet med andre varianter. Thinkstock.com

Nøtter ser nemlig ut til å øke nivåene av serotonin i kroppen - et hormon som er med på å balansere appetitten og humøret. Ifølge forskerne var kun én håndfull nøtter - rundt 30 gram - hver dag nok til å merke de positive helseeffektene.

I tillegg til at nøtter tilfører sunne fettstoffer og antioksidanter, håper forskerne at regelmessig inntak kan redusere risikoen for type 2 diabetes ved å motvirke overvekt.

LES OGSÅ: Her er ostene alle trygt kan spise

Personer som spiser nøtter er sunnere

Som nevnt over, har det tidligere blitt gjort mange studier på nøtter, men veldig få har blitt gjort over en så lang tidsperiode som denne - deltakerne ble nemlig fulgt opp over 30 år.

Forskerne har benyttet seg av data fra to anerkjente studier som har sett nærmere på kosthold og hvordan dette har påvirket helsen til 76.464 kvinner mellom 1980 - 2010, og 42.498 menn mellom 1986-2010.

Hvert andre til fjerde år fylte deltakerne ut spørreskjemaer med detaljert informasjon om kostholdet deres - inkludert hvor mye og hvor ofte de spiste nøtter.

Ut i fra dette kunne de se at de som spiste nøtter generelt hadde en sunnere livsstil. 

nøtter sunt 2014 studie sykdom risiko dødelighetsrisiko
NØTTESPISERE ER SUNNERE: Resultatene i studien viste at personer som spiser nøttere generelt har en sunnere livsstil enn de som ikke spiser nøtter. Maria Sbytova - Fotolia

De var slankere, hadde mindre sannsynlighet for å røyke, var mer aktive, tok oftere kosttilskudd og spiste mer frukt og grønnsaker. Gjennom analyser kunne de likevel isolere effekten nøttene alene hadde på dødelighetsrisikoen og helsen til deltakerne.

- De som spise nøtter mindre enn én gang i uken hadde 11 prosent lavere dødelighetsrisiko, de som spiste to til fire ganger i uken hadde 13 prosent lavere risiko, de som spiste fire til seks ganger i uken hadde 15 prosent lavere risiko, og de som spiste nøtter hver dag hadde 20 prosent lavere risiko, sier Ying Bao, ved Brigham and Women’s Hospital.

LES OGSÅ: Trikset som gjør nøttene enda sunnere

Til forsiden