SPISER IKKE FISK: Fiskens næringsstoffer er essensielle for kroppen, og derfor er det viktig at du tar tran eller omega-3-tilskudd dersom du ikke har fisk i kostholdet ditt.  Foto: null
SPISER IKKE FISK: Fiskens næringsstoffer er essensielle for kroppen, og derfor er det viktig at du tar tran eller omega-3-tilskudd dersom du ikke har fisk i kostholdet ditt.
Foto:

Spiser du ikke fisk?

Da må du få i deg nok av dette. Og nei, det er ikke bare omega-3!

De aller fleste forbinder det å ikke like fisk med kresne småbarn som nekter å spise opp det de får servert på middagstallerkenen.

Selv om mange legger det å være kresen i matveien bak seg med årene, er det noen som tar det med inn i det voksne liv og utelater fisk helt fra kostholdet sitt.

Er du en av dem som rett og slett ikke liker fisk? Da går du glipp av viktige næringsstoffer kroppen din er avhengig av.

LES OGSÅ: Fisk, kjøtt eller kylling - hva bør du velge?

God kilde til omega-3-fettsyrer

Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog og driver siljebjornstad.blogg.no, forteller til KK.no at Helsedirektoratet anbefaler folk å spise to til tre fiskemiddager i uken, da fisk er en god kilde til viktige næringsstoffer kroppen trenger.

- Fra fisk får du i deg blant annet mineralene jod, selen og sink, samt vitamin B12. Fisk, og særlig fet fisk, er også en god kilde til vitamin D, et vitamin som det for mange kan være utfordrende å få dekket det anbefalte daglige inntaket av gjennom kosten.

Videre forteller hun at fisk også er en god kilde til protein, og at fisk inneholder alle essensielle aminosyrene og er derfor en fullverdig proteinkilde.

- Det som er spesielt bra med fisk er dens innhold av viktige omega-3-fettsyrer som har flere positive helseeffekter. Omega-3 er blant annet kjent for å kunne redusere risikoen for å dø av hjertesykdom, samt ha en positiv effekt på både hjernefunksjon og huden din, sier hun.

Det du imidlertid bør være oppmerksom på er at de forskjellige fisketypene og fiskeproduktene har ulikt innhold av de forskjellige næringsstoffene, inkludert omega-3-fettsyrer.

LES OGSÅ: Skjærer du vekk det brun-grå kjøttet på fisken?

IKKE FOR MYE, IKKE FOR LITE: Laks er en viktig kilde til omega 3 og du bør fortsette å spise den fete fisken. Bare ikke oftere enn to ganger i uken
VIKTIGE NÆRINGSSTOFFER: Fra fisk får du i deg blant annet mineralene jod, selen og sink, samt vitamin B12. Det er også en god kilde til vitamin D, som mange sliter med å få i seg nok av. Thinkstock.com

Kosttilskudd er nødvendig

Dersom du ikke spiser fisk regelmessig, bør du ifølge Bjørnstad finne alternativer som kan dekke behovet av næringsstoffene til fisk.

- Hvis du sliter med å dekke behovet for enkelte livsviktige næringsstoffer gjennom ditt nåværende kosthold, må du finne alternativer slik at du får i deg disse næringsstoffene gjennom andre mat- og drikkevarer, eventuelt kosttilskudd.

At du ikke spiser fisk alene har ingen direkte negativ effekt på kroppen, men siden fisk er en god kilde til vitamin D og omega-3, mener Bjørnstad det er viktig at du er klar over hvordan du skal få dekket dette behovet på andre måter dersom du ikke inkluderer fisk og sjømat i kostholdet ditt.

- Dersom du ikke spiser fet fisk regelmessig anbefales det at du tar et daglig tilskudd av tran eller et annet omega-3-tilskudd. De som ikke har et tilstrekkelig inntak av vitamin D, bør ta tran eller et annet vitamin D-tilskudd daglig i de periodene av året der de får lite sol på kroppen, forteller hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du holde deg til to porsjoner fet fisk i uka

OMEGA 3: Forskere har funnet at et daglig inntak av omega 3-fettsyrer virker livsforlengende.
OMEGA 3: Dersom du ikke spiser fisk bør du ifølge eksperten ta tran eller et annet omega-3-tilskudd. All Over Press

Smak 12-15 ganger

Bjørnstad forteller videre at dersom du ønsker å prøvesmake fisk, finnes det ikke noe enkelt fasitsvar på hvilken fisk som smaker bedre i forhold til andre.

- Vi har alle ulik smak. Det er for eksempel mange som elsker laks, mens andre igjen synes kokt torsk er den beste fiskeretten. Jeg anbefaler deg heller å tenke på hvordan du tilbereder fisken og hva slags tilbehør du ønsker å ha ved siden av. Selv om du ikke skulle like et konkret fiskeslag, så trenger ikke det bety ar du ikke liker noe fisk.

- Bruk tilbehør du vet du er glad i og prøv deg frem med fiskeretter med ulike marinader, krydderurter og sauser. Husk også at man ofte må smake på ting flere ganger, opptil 12 til 15 ganger, for å lære seg å like en ny matvare hvis den ikke smakte som du hadde håpet på den første gangen.

Når det gjelder gode fiskeretter, forteller Bjørnstad at hennes favoritt er å steke krydrede fiskefileter i ovnen.

- Det finnes mange deilige ferdigmarinerte fiskefileter i butikken, og min favoritt er sennepsmarinert laksefilet. En annen favoritt er ovnsbakt laksefilet i folie med gulrot, purreløk og smør servert med hjemmelaget brokkolipure eller blomkålmos. Ellers kan jeg så absolutt anbefaler Eyvind Hellstrøms oppskrift på hjemmelaget fiskegrateng – den er helt nydelig!

LAKS: Et alternativ til skrei og skreimølje, er blant annet fet fisk som laks, smør, egg og melk.
PRØV DEG FREM: Det finnes ingen fasit på hvilken fisk som er god og ikke, og derfor må du prøve deg frem. Prøv ulike fisketyper med ulike marinader og krydder så finner du sikkert din favoritt. All Over Press

Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog og dagligleder av Somebody.no, forteller til KK.no at dersom du kjøper fiskeprodukter på butikken bør du imidlertid være oppmerksom på én ting.

- Kjøper du ferdige fiskeprodukter som for eksempel fiskekaker, fiskeboller eller fiskegrateng, bør du alltid sjekke hvor høy prosent fisk det er i produktene, og alltid velge de med mer enn 50 prosent fisk.

- Vil du ha noe skikkelig godt kan du kjøpe en fiskekake eller to fra varmeskapet på dagligvarebutikker og ta i hånden. Dette er mye bedre enn en hvetebolle på vei fra det ene til det andre når du er sulten, sier hun.

Til forsiden