STEINALDERBRØD: Glem klissete melfingre og timer med heving. Dette steinalderbrødet tar bare ti minutter å forberede, og innebærer verken mel, gjær eller elting – enklere kan det ikke bli. Foto: Stine Helén Tunstrøm
STEINALDERBRØD: Glem klissete melfingre og timer med heving. Dette steinalderbrødet tar bare ti minutter å forberede, og innebærer verken mel, gjær eller elting – enklere kan det ikke bli. Foto: Stine Helén Tunstrøm

Steinalderbrødet som bare tar ti minutter å bake

Og kan hjelpe deg ned i vekt.

KK.NO: Det er ikke til å stikke under en stol at brødmat er en stor del av kostholdet vårt her til lands, og det er ikke lett å bare holde seg til to brødskiver om dagen.

De fleste vet at hvitt brød er verstingen, og at det er det grove brødet som er sunnest, men mange av butikkbrødene er skjulte hverdagssyndere når det kommer til sukker og salt.

Det beste er selvsagt å bake brødet selv, på den måten har du full oversikt over innholdet. Men med heving, elting og mel som sitter fast i fingrene, synes du kanskje at det blir for mye pes og tar alt for lang tid. Det kan du nå glemme.

Dette steinalderbrødet tar nemlig bare ti minutter å forberede, og innebærer verken mel, gjær eller elting – enklere kan det ikke bli (PS. sjekk hvor mye du kan spare på å bake ditt eget brød).

LES OGSÅ: Bytt ut brødet med knallgode matmuffins

Steinalderdiett – ny trend

Lavkarbo-trenden har roet seg ned og skapt rom for en ny type diett. Steinalderdietten, også kalt paleo, har vært en økende trend de siste årene, og baserer seg på et kosthold som skal strekke seg tilbake til – ja, nettopp steinalderen.

Den gang fantes det ikke brød og pasta i kostholdet og folk spiste det de kunne samle i naturen eller jakte på – kjøtt, fisk, skjell, nøtter, grønne planter, lokale grønnsaker, jordvekster og frø.

En ny toårig studie, publisert i The European Journal of Clinical Nutrition i fjor, antyder at overvektige blir slankere av steinalderkost sammenlignet med vanlig nordisk kosthold. Ikke bare kan det gi en smalere midje, men også et sunnere fettnivå i blodet, som derfor minsker risikoen for en rekke sykdommer. Forklaringen på dette skal visstnok ligge i antall kalorier.

KAN MOTVIRKE SLAG: Å få i seg nok fiber - som fra for eksempel grovt brød, kan redusere risikoen for slag, viser ny forskning.
MYE BRØD: Som ledende matpakkenasjon er det ikke til å unngå at det blir mye brødmat i løpet av livet. Har du derimot lyst til å kutte litt ned på inntaket av karbohydrater kan du prøve deg på det deilige steinalderbrødet som er helt uten mel og gjær.Thinkstock

– I steinalderkostholdet er det ikke noen stivelsesrike matvarer eller korn- og melkeprodukter, og da er det lettere opprettholde et kaloriunderskudd, sa førsteamanuensis ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, Thomas Meinert Larsen, til Forskning.no den gang. 

Resultatet av et kaloriunderskudd er at man går ned i vekt og får et bedre fettinnhold i blodet, og er derfor en god slankekur. Men å kutte ut alt av korn og melkeprodukter fra kostholdet er kanskje litt drastisk for de fleste.

Fullt av proteiner og sunt fett

Karbohydrater er dessuten noe som er viktig for at kroppen vår skal fungere godt, og i stedet for å kutte det helt ut, kan du heller bare kutte litt ned på inntaket av karbohydrater. Ved for eksempel å bytte ut det vanlige kjøpebrødet med et saftig steinalderbrød.

Eva Skovrup Jensen blogger på Livsmagasinet.no og oppdaget denne brødoppskriften på Facebook allerede vinteren 2013, og skrev dermed et innlegg om det. Men det var først da noen postet blogginnlegget hennes på Facebook i fjor at den gikk som ild i tørt gress.

– Må jo bare si med en gang, at det ikke er mitt brød, men at oppskriften tilhører Thomas Rode Andersen, stjernekokk og kjøkkensjef på restauranten «Kong Hans Kælder» i Danmark. Da jeg så den måtte jeg bare prøve. Og siden brødet smakte så utrolig godt og var så lett å lage, falt jeg pladask. Siden jeg hadde gått ned tretten kilo på å droppe melk og gluten var brødet perfekt for meg, da det bare inneholdt nøtter og frø/kjerner, sa hun til KK.no.

Jensen har en genuin interesse for helsekost og kan skilte med både medisin grunnfag og kurs i ernæringslære på CV’en, men er i dag førstidspensjonert på grunn av ryggsykdom. Hun kan fortelle at dette brødet, som er fylt med proteiner og sunne fettsyrer, blant annet hjelper magen til å komme skikkelig i gang.

– Når jeg bytter butikkbrødet ut med dette, går jeg alltid et par kilo ned i vekt. Jeg vil anbefale brødet til de som er i gang med sunne vaner, og til folk som ønsker å leve på en kost, uten sukker, melk og gluten. Og til de som sliter med treg mage, er brødet en god hjelp, forteller hun.

steinalderbrød steinalderdiett paleo brød korn nøtter
RASKT OG GODT: Å blande ingrediensene tar bare ti minutter, så skal brødet stekes i 50 til 60 minutter. Årsaken til at det er så raskt og enkelt å lage er ingrediensene, de består nemlig bare av egg, frø, kjerner og nøtter - og det smaker herlig.Stine Helén Tunstrøm

Oppskrift på Steinalderbrød

I tillegg er dette brødet svært kjapt å lage. Ifølge bloggeren tar forberedelsene bare ti minutter, pluss cirka 50 minutters steketid. Årsaken til at det er så raskt og enkelt å lage er ingrediensene, de består nemlig bare av egg, frø, kjerner og nøtter, og krever derfor ingen elting eller heving.

Du trenger:

  • 6 egg
  • 1 dl olje – ikke raffinert. (Ifølge Jensen kan oljen sløyfes og eventuelt erstattes med vann eller plantemelk).
  • 2 ts salt
  • 120 gram av hver av følgende ingredienser; valnøtter, mandler, solsikkerkjerner, gresskarkjerner, hør-/linfrø og sesamfrø.

Alle ingrediensene skal røres sammen med en bolle, og merk deg at nøttene ikke trenger å hakkes først, men kan legges i hele. Så heller du massen i en smurt brødform og steker det i ovnen på 175 grader i 50 til 60 minutter.

– Det smaker jo så godt, så har aldri hatt et brød mer enn maks fem dager tror jeg. Men brødet bør oppbevares i kjøleskap på grunn av fettmengden, og det kan holde seg lenge der, sier hun.

Jensen lever nå hovedsaklig på et vegansk kosthold og har derfor laget en eggefri versjon, som hun har basert på originaloppskriften. Ønsker du heller å prøve den veganske versjonen finner du oppskriften her.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden