TIL PERS: Trening hjelper mot appelsinhud, men du kan også bekjempe det innenfra.
TIL PERS: Trening hjelper mot appelsinhud, men du kan også bekjempe det innenfra.

Tre triks mot cellulitter

Enkle kostholdsråd som forebygger appelsinhud.

Cellulitter er irriterende, men ikke helsefarlige, og det er strengt tatt svært få menn som bryr seg om du har dem der på baksiden av lårene.

Men kanskje du bryr deg, og i så fall kan kanskje disse tre kostholdsrådene hjelpe deg?

Det er det amerikanske magasinet Self som presenterer rådene, og siden de er såpass enkle kan de jo være verdt et forsøk.

Ifølge Christine Gerbstadt, som er talsperson for The American Dietetic Association, kan det å inkludere mat som tilfører kroppen væske, bevarer kollagenet i huden og hindrer fettlagring forebygge appelsinhud.

Nok væske

Når kroppen er skikkelig hydrert, er huden også finere, og vil dermed skjule cellulittene bedre enn om du er dehydrert. Pass derfor på å drikke nok vann, og spis gjerne matvarer med høyt vanninnhold, som agurk, druer, appelsiner og så videre. Da får du viktige næringsstoffer som vitaminer og fiber med på kjøpet.

10 juicer for bedre helse

Masse C-vitamin

C-vitamin er viktig for å forhindre at kollagenet i huden brytes ned, og siden cellulitter blr mindre synlige under stram hud, er det smart å passe på å få i seg nok av dette vitaminet.

De beste kildene er fargerike frukt og grønnsaker som paprika, tomat, kiwi, appelsin og så videre. Du bør få i deg 75 milligram daglig, og det er mye bedre at det kommer fra friske matkilder enn fra vitamintabletter. Vet du at guava er en super kilde til C-vitamin?

OBS! Overdreven soling fører også til at kollagenet brytes ned, så ikke sol bort cellulittene. Selv om de blir mindre synlige når huden er brun, så kan du altså gjøre vondt verre om du overdriver.

Kutt karbohydrater

Karbohydrater er ikke godt nytt for deg som vil ha en silkeglatt rumpe. Når du spiser karbohydrater, særlig de fineste formene som sukker, hvetemel eller hvit ris, vil blodsukkernivået stige så raskt at insulinet i kroppen signaliserer at her bør den overflødige glukosen (som er det karbohydratene omdannes til) bli lagret som fett. Dette fyller fettcellene dine, og dermed øker sjansen for at noen av dem presser seg gjenom bindevevet og fremstår som bulkene vi kjenner som appelsinhud.

LES OGSÅ: Tre grunner til at hvete er fetende

De karbohydratene du spiser bør stamme fra grove karbohydratkilder som brun ris, linser eller havre. Da unngår du at blodsukkernivået stiger raskt, og dessuten vil slik mat gi deg en bedre og mer langvarig metthetsfølelse.

Husk at det å trene også hjelper mot cellulitter. Sjekk hva som er mest effektivt her.

Mest lest