SUKK OG STØNN? Hvis du må komme med høylytte utbrudd under vektløftingen bør du kanskje vurdere noen lettere vekter.
SUKK OG STØNN? Hvis du må komme med høylytte utbrudd under vektløftingen bør du kanskje vurdere noen lettere vekter.
Getty Images/iStockphoto

Trener du i studio? Les dette

Disse reglene burde alle følge på treningssenteret.

Oppfører du deg skikkelig på helsestudioet? Her er noen tips som kan gjøre treningen litt triveligere.

1. Kom ikke uvasket

Er det lenge siden sist du dusjet, så gjør det før du utfolder deg i tett felleskap med andre.
Frisk svette er selvsagt helt ok når du trener, men ny svette oppå gammel kan fort gjøre treningsopplevelsen klammere enn nødvendig for dine treningsfeller.

2. Tørk av utstyret etter deg

Når du henger over, eller ligger og svetter oppå treningsapparatene, er det naturlig at din svette setter spor. Fjern de våte flekkene når du er ferdig.

LES OGSÅ: Svetter du plagsomt mye

3. Ikke bare gå der og sleng

Klart det skal være trivelig på treningsstudioet, men man er jo faktisk der for å trene, ikke for å sosialisere. Det er trangt nok om plassen om ikke folk skal bruke stedet til rent tidsfordriv også.

LES OGSÅ: Sjekk dette før du melder deg inn på treningssenter

4. Skru av telefonen

Og lås den inn i skapet. Ringing og skravling hjelper ikke på kondisen, og heller ikke på humøret til dine treningsfeller.

5. Ikke mas

Verken ved å utålmodig henge ved apparatene i påvente av at de skal bli ledige, eller ved å gjentatte ganger spørre om de snart blir det. Still heller ikke nysgjerrige spørsmål til noen som jobber med vekter. Mange trenger god konsentrasjon for å få øvelsene ordentlig til.

6. Ikke kommenter andres kropper

Du bør i alle fall kjenne vedkommende godt før du ytrer meninger om hans eller hennes fysiske form og fasong. Selv om bruk av kroppen er hovedfokus på et treningsstudio, skal ikke kroppens utseende være det.

LES OGSÅ: De hotteste treningstrendene for 2012

7. Sett utstyret på plass etter deg

Ikke bare er det irriterende å måtte lete etter utstyret man trenger, men vekter som ligger på steder der de ikke hører hjemme kan også utgjøre en viss risiko. Man kan snuble i dem, eller de kan ramle ned fra benken hvor du la dem. Er du sterk, er det heller ikke sikkert at personen som kommer etter deg klarer å løfte vektene du har etterlatt deg.

8. Demp musikken

Ipod er ok, men hold volumet såpass nede at musikken kun når den egentlige mottakeren, altså deg.

9. Begrens stønningen

Jo, noen øvelser kan være harde, og du er ikke på biblioteket. Men hvis du må komme med høylytte utbrudd under vektløftingen bør du kanskje vurdere noen lettere vekter. Det er ikke sikkert dine ukontrollerte kroppslyder er den beste underholdningen for resten av lokalet.

LES OGSÅ: Dette gjør vi oftest feil på trening

10. Ikke slipp vektene i gulvet

Legg dem heller rolig ned, så unngår du å påføre naboen hjerteatakk.

11. Kle på deg

Snuppekort topp, stroppetopp eller mini-shorts har ingenting på et treningsstudio å gjøre. Selv om du selv ikke har noe imot å blotte mer private deler av kroppen når du ligger bredbent på benken eller gjør strekkøvelser, er det slett ikke sikkert andre er interessert i å se disse kroppsdelene.

LES OGSÅ: Treningsklær for under 300 kroner

Mest lest