MANGEL PÅ VITAMIN D?: Fet fisk, som laks, eller omega-3 tilskudd er supert dersom du tror at du kan ha litt manko på vitamin D i høst- og vintermørket.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MANGEL PÅ VITAMIN D?: Fet fisk, som laks, eller omega-3 tilskudd er supert dersom du tror at du kan ha litt manko på vitamin D i høst- og vintermørket. Foto: Getty Images/iStockphoto

Vitamin D-mangel kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert

Derfor er det ekstra viktig å være mer utendørs, samt spise de riktige matvarer i de kommende månedene.

Høsten og vinteren er den tiden av året hvor de fleste av oss opplever å bli litt ekstra slitne, slappe og tomme for energi. Ja, det er ikke uten grunn at det finnes noe som heter «høstdepresjon».

Det er imidlertid ikke sikkert det bare er mørket og kulda som påvirker deg i negativ grad.

LES OGSÅ: Derfor er du forkjølet nå

90 prosent kommer fra sollys

Når været er som det er akkurat nå, er det ikke akkurat så veldig fristende å være ute. Og det å tilbringe for lite tid ute kan resultere i mangel på vitamin D - eller «solskinnsvitaminet», som det også kalles.

Menneskekroppen kan selv produsere vitamin D - så fremt vi får nok sollys. Kroppen lager nemlig sitt eget vitamin D i huden, men denne prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling.

Ja, faktisk 90 prosent av vitamin D-produksjonen til kroppen kommer direkte av sollys, mens kun ti prosent kommer via mat og ernæring. Nettopp av denne grunn, er det viktig at vi er utendørs og får nok lys.

SOLLY: Menneskekroppen kan selv produsere vitamin D - så fremt vi får nok sollys. Kroppen lager nemlig sitt eget vitamin D i huden, men denne prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling.
SOLLY: Menneskekroppen kan selv produsere vitamin D - så fremt vi får nok sollys. Kroppen lager nemlig sitt eget vitamin D i huden, men denne prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling. Getty Images





Vitamin D innehar en rekke viktige funksjoner i kroppen - blant annet i forhold til immunforsvaret. Uten tilstrekkelig inntak klarer nemlig ikke kroppens celler å reagere raskt nok og kjempe bakterier og infeksjoner i kroppen.

En tidligere studie fra Yale University har for eksempel vist at personer som har nok vitamin D i kroppen holder seg friskere i løpet av vinteren. Dette fordi vitaminet instruerer de hvite blodlegemene til å lage et protein som tar knekken på infeksjoner.

Ifølge forskerne har vitaminet også vist seg å ha positiv effekt på alt fra diabetes til kreft, kroniske smerter og depresjon.

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du, egentlig?

Flere lider av vitamin D-mangel

En ny undersøkelse gjennomført i Storbritannia viser at cirka 77 prosent av den voksne befolkningen i landet tilbringer mesteparten av døgnet sitt innendørs på kontor eller hjem, uten å se sollys i høst/vinterhalvåret.

SMERTER?: Smerter i muskler, ledd og skjelett, samt hodepine og migrene KAN være tegn på lett mangel på vitamin D.
SMERTER?: Smerter i muskler, ledd og skjelett, samt hodepine og migrene KAN være tegn på lett mangel på vitamin D. Image SourceAll Over Press





Eksperter tror også at dette kan være en medvirkende årsak til at stadig flere opplever å utvikle symptomer og sykdommer relatert til nettopp mangel på vitamin D.

Dette inkluderer blant annet depresjon, utmattelse, skjelettsmerter, muskelsmerter, leddsmerter, migrene, pigmentproblemer i huden og rakitt (en barnesykdom som fører til at skjelettet mangler nødvendig styrke, slik at visse knokler deformeres, hos voksne kalles sykdommen osteomalaci - benoppmykning, skriver Daily Mail.

Her er noen av de vanligste symptomene på mangel av vitamin D:
  • Svekket immunsystem (mye forkjølelse, regelmessige hoster etc.)
  • Utmattelse
  • Smerter i ledd, skjelett og muskler
  • Depresjonssymptomer
  • Hodepine eller migrene

    LES OGSÅ: Vitamin D kan beskytte lungene dine

    Viktig for skjelett og hud

    Som KK.no tidligere har skrevet, er det ikke bare immunforsvaret vårt som trenger vitamin D. Næringsstoffet er også viktig for at skjelettet skal holdes seg sterkt, og derfor kan smerter i skjelett, muskler og ledd være et symptom på mangel.

    Hovedoppgaven til vitamin D er å regulere mengden kalsium i blodet ved å sørge for riktig opptak fra tarmen, og styre hvor mye kalsium som skilles ut i urinen. For å hindre avkalkning av skjelettet må kroppen tilføres nok kalsium og fosfat, og vitamin D er altså viktig for å øke opptaket av disse stoffene.

    Tidligere forskning tyder også på at vitamin D regulerer veksten av hudceller. Psoriasis er for eksempel en hudsykdom som forekommer fordi hudcellene vokser ukontrollert, og en D-vitaminlignende forbindelse brukes ofte i behandlingen av denne lidelsen.

    LES OGSÅ: Ned i vekt? Kom deg oftere ut!

    MER GJENNOM KOSTEN: Egg, melk, lever, smør og fet fisk - som laks, er supre kilder til vitamin D, og du bør øke inntaket av en del av disse matvarene gjennom vinterhalvåret.
    MER GJENNOM KOSTEN: Egg, melk, lever, smør og fet fisk - som laks, er supre kilder til vitamin D, og du bør øke inntaket av en del av disse matvarene gjennom vinterhalvåret. Thinkstock/Collage: A. C. Blystad





    Mer gjennom kosten

    Får man ikke nok sollys, er det derfor ekstra viktig med tilførsel av vitamin D gjennom kosten, som for eksempel ved inntak av følgende matvarer:

  • Fet fisk
  • Lever
  • Smør
  • Egg
  • Melk
  • Kosttilskudd

    Ifølge ekspertene på Lommelegen.no er dagsbehovet vårt for vitamin D på 400 IU (internasjonale enheter), eller cirka fem mikrogram. Dette tilsvarer mengden i en liten skje tran.

    Føler du deg tyngre til sinns i vinterhalvåret?

    Ja, helt klart
     
    (81%)
    Kanskje litt
     
    (11%)
    Nei, jeg gjør ikke det
     
    (4%)
    Tror ikke det
     
    (2%)
    Nja, vet ikke
     
    (2%)




    I legeverdenen skilles det mellom lett og moderat vitamin D-mangel, skriver Norsk Helseinformatikk på sine nettsider.

    I de senere årene er forskerne blitt oppmerksomme på at lett vitamin D-mangel forekommer hyppig, spesielt blant eldre, som sykehjemspasienter og hos pasienter med lårhalsbrudd. Tilstanden kalles også vitamin D-svikt og medfører økt risiko for beinskjørhet og beinbrudd.

    Uttalt vitamin D-mangel er sjelden i vår del av verden, og skyldes da som regel en tarmsykdom med mangelfullt opptak av næringsstoffer (malabsorpsjon), eller svært ensidig kost.

    For mye vitamin D er heller ikke spesielt bra for kroppen, og kan gi dårlig matlyst, tretthet, hodepine og kvalme. Store doser over lang tid kan også gi forkalkninger i hjerte, nyrer og lunger. Slike forkalkninger kan i verste fall føre til nyre- eller hjertesvikt og være dødelig.

    LES OGSÅ: Så mye kalsium trenger kroppen din hver dag

    For lite fisk? Ta tran!

    Norske anbefalinger sier at mennesker som er lite ute i sollys (husk alltid å bruke solfaktor) og har lavt inntak av fet fisk og matvarer tilsatt vitamin D, kan ta tilskudd med vitamin D.

    IKKE NOK FISK?: Får du ikke i deg nok fet fisk gjennom kosten, kan trankapsler, eller tilskudd av omega-3 være en fin måte å få nok vitamin D på.
    IKKE NOK FISK?: Får du ikke i deg nok fet fisk gjennom kosten, kan trankapsler, eller tilskudd av omega-3 være en fin måte å få nok vitamin D på. Getty Images/iStockphoto





    Tran og trankapsler er en annen effektiv måte å få i seg nok vitamin D på. I tillegg finnes det også kalsiumtabletter med tilsatt vitamin D.

    En del multivitaminer er ofte tilsatt anbefalt dagsdose av vitaminet. Dersom du tar tran bør du imidlertid unngå slike multivitaminer eller tilskudd på grunn av faren for overdosering.

    Sist, men ikke minst lønner det seg å være mer utendørs, tross det dystre været.

    Eventuelt kan du også bruke en såkalt sollampe, som vil kunne hjelpe kroppen produsere mer vitamin D.

    LES OGSÅ: Sjekk om du trenger kosttilskudd
  • Til forsiden