Fisk og omega 3 er viktig.
Fisk og omega 3 er viktig.
Slank

10 slanketips som virker

Følg denne listen, så unngår du å lide for å bli slank.









1. Spis ofte
Ikke la det gå for lang tid mellom hver gang du spiser. Ha gode matvarer tilgjengelig. Spis for eksempel fersk eller tørket frukt eller nøtter som mellommåltid.
  • 11 matmyter

  • 2. Varier frukten
    All frukt er bra, men vær bevisst på at du spiser flere forskjellige typer. Tropiske frukter som banan, mango og ananas vil øke blodsukkeret raskere. Det er kanskje mer styr å skrelle og spise en appelsin enn å spise en banan, men sistnevnte er ikke det beste alternativet.
  • Drikk frukt
  • Kalorifattig frukt

  • 3. Spis grønt
    Grønnsaker skal ikke være til pynt, men utgjøre hoveddelen av måltidet. Jo flere farger, desto bedre. Grønnsaker gir viktige næringsstoffer som antioksidanter.
  • Antioksidant-guiden
  • Oppskrift: Vegetarpai
  • Økomat for nybegynnere

  • 4. Planlegg
    Lag mat minst en dag i forveien og porsjoner ut over i uken.
  • 7 middager under 500 kalorier
  • Derfor spiser du usunt

  • 5. Karbokutt
    Fedon Lindbergs beste råd er å leve etter lavkarbometoden, med mindre av poteter, bakst, klebrig ris og alt som er bakt på fint mel. Hold deg også unna sukkerholdig mat.
  • 10 tips til karbokutt
  • Hvilke matvarer inneholder hva?

  • 6. Kutt bearbeidet mat
    Slik mat inneholder mindre av de viktige næringsstoffene, og er lite gunstig for forebygging av stress.

    7. Spis omega-3
    Det finner du blant annet i fet fisk, valnøtter, linfrø, linfrøolje og rapsolje. Omega-3 er viktig for at kroppen skal takle stress bedre, ikke minst er det viktig for hjernens funksjon og mentale helse.
  • Spis deg smart
  • Hold hjernen i form


  • 8. Ta deg tid
    Fastfood er ikke bare et problem i forhold til matens sammen setting, men også fordi vi spiser den raskt. Et vanlig restaurant- eller et gourmetmåltid er derfor bra, med mange små retter og god tid mellom hver rett. Prøv å ta med deg denne tanken hjem, og bruk mer tid på hele måltidet.
  • Lag din egen frokostblanding

  • 9. Mer vann, mindre brus
    Ett glass brus om dagen er ikke noe problem, men 1–2 liter om dagen er et problem. Vis måtehold når det gjelder kaffe og te. Det sunneste er grønn og hvit te. Husk også at det er like mye sukker i juice og saft som i brus.
  • Tren på å drikke
  • Brus er flaut
  • Eksperten svarer: vann med smak

    10. Alkokutt
    Alkohol er generelt en stressfaktor for kroppen. Mengden spiller en rolle: Ett glass gir en viss avslapning, og små mengder er greit, men da bør du også slutte. Mange gjør ikke det.
  • Vi drikker mer øl enn juice

  • LES OGSÅ:
  • Den store diettguiden
  • Sunnhetsleksikonet
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Slik holder du deg slank
  • Ta testen: Hvor sunt lever du?
  • Ta testen: Hva vet du om fett?
  • Proteiner bygger muskler
  • Her er kostholdsfellene
  • Her er maten som gjøre deg slankere


  • alt
    Skal vekten ned, er det fint med noen enkle, faste regler for hvordan du skal forholde deg til mat. Foto: Colourbox Vis mer
    alt
    Frukt er veldig bra, men vær obs hvis du elsker søte frukter som banan og drue. Vis mer
    alt
    Vann hjelper ikke bare mot tørsten. Det hjelper også mot sulten, pluss at det bidrar til å rense kroppen din. Vis mer
    alt
    Spis gjerne alt du orker av grønnsaker. Vis mer
    Til forsiden