Stress

10 veier ut av kronisk stress

Kortvarig stress er nødvendig, mens kronisk stress er uheldig.










Stress er en stadig kilde til diskusjon. To anerkjente norske stressforskere, Holger Ursin og Hege R. Eriksen har utarbeidet en stressteori som slår fast at stress jevnt over er naturlig og nødvendig. Kronisk stress derimot er farlig. Her er tipsene som holder deg frisk og rask.

  • Test deg selv: Hvor stresset er du?
  • 1. Bli organisert

    Lag en daglig, ukentlig og en månedlig plan og følg den. Sett av tid til deg selv hvor du gjør noe du har lyst til og som ikke er jobbrelatert.

    2. Dropp utsettelser

    Jo lenger du utsetter et prosjekt, jo mer stresset blir du. Hvis du likevel aldri rekker å bli ferdig i tide: ta en prat med arbeidsgiveren din og vær ærlig. Kommer dere ikke til enighet er jobben kanskje ikke noe for deg?

    3. Si nei!

    Det er bare du som vet hvor mye du orker. Noen ganger kreves det mer av deg enn du er fysisk og psykisk i stand til. Si i fra på en pen måte og be om forståelse.

    4. Vær forberedt

    Å være forberedt gjør at du kan unngå de verste stress-blemmene. Sett av intensiv tid til forberedelser og bruk resten av tiden til andre ting – med god samvittighet.

    5. Ta pause

    Føler du deg overveldet, utslitt eller på stedet hvil? Ta deg en pause og analyser situasjonen. Spis litt, drikk vann, gå deg en tur eller ta ti minutter i tenkeboksen på et stille sted. Er du så stresset at du ikke klarer å fungere på tross av det, gå til legen.

    6. Lær deg å slappe av

    Visste du at mange puster med «skuldrene» framfor med magen? Lær deg å puste riktig, lær deg avspenningsteknikker, gå på meditasjonskurs, lytt til beroligende musikk eller lær deg å koble ut litt ved å tenke på positive opplevelser.

    7. Ta vare på deg selv

    Ja, vi vet det er vanskelig. Tidsklemma er lett å bli sittende fast i. Men trening vil gjøre deg bedre rustet til å takle en hektisk hverdag. Nok og riktig mat, frukt og vitaminer må du heller ikke glemme. Prøv å unngå sukkerbomber, koffein, tobakk og alkohol. De kjennes kanskje som dine beste venner der og da, men de vil deg faktisk ikke vel.

    8. Sov nok

    Legg deg til samme tid og stå opp til samme tid. Det er egentlig ikke verre enn det. Husk å gjøre soverommet til et rolig og ryddig sted der du trives. Det skal ikke være for varmt eller for kaldt og sørg for å lufte. Ikke sett inn grønnplanter på soverommet for de stjeler luften din. Får du likevel ikke sove i lange perioder , oppsøk lege. Enkelte ganger kan sykemelding og en ukes hvile være det eneste som hjelper.

    9. Ha sex

    Sex er kanskje det minst fristende å bruke tid på når du har mye hengende over deg, men du føler deg mye mindre anspent etterpå.

    10. Lev i nuet

    Du tjener ingenting på å leve i fortiden, du kan ikke endre den. Prøv å lære av feilene dine og unngå å gjøre de samme igjen og igjen. Fokuser på målene du setter deg, ikke på tapte muligheter. Det vil lette litt på presset.


    LES OGSÅ:
  • Stress er livsnødvendig
  • Test deg selv: Hvor stresset er du?
  • Stresser bort 5 år av livet
  • Spis deg stressfri
  • Stresset? Usunn? Sex er løsningen


  • alt
    alt
    alt
    alt
    alt
    Til forsiden