CHIAFRØ: En porsjon chiafrø er en god kilde til antioksidanter, proteiner, fiber, sink, kalsium og omega-3 fettsyrer – og gir bare 140 kilokalorier. Tilsett det gjerne i yoghurten din eller lag lekker kjøleskap av det.  Foto: Fotolia
CHIAFRØ: En porsjon chiafrø er en god kilde til antioksidanter, proteiner, fiber, sink, kalsium og omega-3 fettsyrer – og gir bare 140 kilokalorier. Tilsett det gjerne i yoghurten din eller lag lekker kjøleskap av det. Foto: Fotolia
Chiafrø

11 måter å bruke chiafrø på

Vet du hvorfor disse frøene er så sunne?

KK.NO:  Chiafrø har blitt stemplet som «den nye supermaten». Det lille frøet er fra Mellom-Amerika og er fullt av viktige næringsstoffer. 

Det finnes mange grunner til hvorfor du bør inkludere chiafrø til kosten din.

Først og fremst inneholder chiafrø lite kalorier og godt med fiber, og de har en unik evne til å fylle magen og gi metthetsfølelse.

Men det stopper ikke der - frøet kan nemlig gi deg mer energi, øke styrke og utholdenhet. Det skal i tillegg ha en positiv innvirkning på vekttap, og kan senke blodsukkeret.

LES OGSÅ: Er dette den sunneste maten i verden?

Spis chiafrø - få i deg omega-3

Chiafrøene er i tillegg svært rike på omega-3- og omega-6-fettsyrer som er viktige byggesteiner for kropp og hjerne. To spiseskjeer chiafrø inneholder faktisk mer omega-3 enn en hel laksefilet!

Chiaplanten er medlem av myntefamilien, og er fortsatt uvanlig i Norge. Frøene selges i helsekostbutikker, og kan brukes til det aller meste.

Det er imidlertid viktig at du kjøper frøene fra en godkjent produsent/selger, slik at du unngår sprøytemiddelrester.

LES OGSÅ: Smaksbomben som også er supersunn

11 måter å bruke chiafrø på

Trenger du tips til hvordan du kan snike inn chiafrø i kostholdet ditt? Her er 11 gode tips:

1. Frøene kan enten spises som de er eller spire. Det beste er imidlertid å knuse/male frøene så mye som mulig for å få best tilgang på det sunne fettet.

PERFEKT TIL KJØLESKAPSGRØT: Chiafrø fungerer utmerket som kjøleskapsgrøt som lager seg selv over natten. Du kan også drysse det over frokostblandingen din. Foto: Fotolia
PERFEKT TIL KJØLESKAPSGRØT: Chiafrø fungerer utmerket som kjøleskapsgrøt som lager seg selv over natten. Du kan også drysse det over frokostblandingen din. Foto: Fotolia Vis mer

2. Lag kjøleskapsgrøt av frøene. Her er oppskrift på chiagrøt med kokossmak og jordbærsaus fra boken «Grøt» av Vibeke Klemetsen.

3. Gjør baksten sunnere og bytt ut egg med chiafrø. Rør ut 2-3 spiseskjeer chiafrø i 2,5 desiliter vann. La blandingen hvile i 15 minutter. Dette erstatter ett egg og passer i muffins, kaker og brød, ifølge Health.com

4. Dryss chiafrø i yoghurten eller i smoothies.

5. Tilsett frøene i supper for å tykne kraften.

6. Dryss chiafrø over salaten.

7. Brukes til dipper, salatdressinger og smøreoster.

8. Stek dem i ovnen for å få frem en mer nøtteaktigsmak, og dryss det over grønnsaker og salater, ifølge fitbie.com

9. Knus frøene med en morter og tilsett dem i varm mandelmelk.

10. De knuste frøene setter også en spiss på smaken når de tilsettes i karbonadedeig og kjøttboller, ifølge fitbie.com

FRISTENDE: Chiafrø er mettende og perfekt å spise før du skal på fest. Foto: Fotolia
FRISTENDE: Chiafrø er mettende og perfekt å spise før du skal på fest. Foto: Fotolia Vis mer

11. Siden frøene utvider seg i væske, vil de gjøre at du føler deg raskere mett. Du kan for eksempel tilsette to teskjeer chiafrø i isteen eller i juicen for å kickstarte dagen.

LES OGSÅ: Spis maks 2 spiseskjeer med linfrø per dag

Vær obs på allergiske reaksjoner

Selv om noe er sunt, bør det likevel brukes med måte.

Ifølge Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse kan chiafrø ha allergifremmende egenskaper.

– Ifølge European Food Safety Authority kan frøene fremkalle farlige allergiske reaksjoner hos personer som er allergiske mot peanøtter og sesamfrø, har Sundfør tidligere uttalt til KK.no.

Det stilles også spørsmål ved om et høyt inntak av chiafrø kan føre til allergi mot frøene i seg selv, i tillegg til peanøtter og sesamfrø.

Til forsiden