SPIS VARIERT: Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss to til tre porsjoner frukt hver dag. Og det lønner seg å variere på frukttypene du spiser.  Foto: All Over Press
SPIS VARIERT: Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss to til tre porsjoner frukt hver dag. Og det lønner seg å variere på frukttypene du spiser. Foto: All Over Press
Frukt

2 om dagen er egentlig nok

Frukt er sunt, men ikke overdriv. Og husk: Det er viktig å variere.

At frukt er sunt og næringsrik er noe vi har fått innprentet i hodet fra barnsben av, og for de fleste av oss er frukt en viktig del av vårt daglige kosthold.

To til tre porsjoner om dagen

Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss to til tre porsjoner frukt hver dag, hvor én porsjon tilsvarer mellom 100 og 150 gram.

Det vil altså si at dersom du spiser én banan, ett eple og en håndfull druer om dagen, så har du fått i deg en solid porsjon av dosen du trenger.

Mange av oss velger kanskje å spise mer frukt enn det. Ja, noen velger kanskje til og med å bruke frukt som erstatning for hovedmåltider, som frokost, lunsj eller middag, en gang i blant.

Frukt er jo sunt, og næringsrikt, men spørsmålet er hvor bra det egentlig er å spise mer frukt enn de anbefalte daglige mengdene, og er det egentlig slik at man kan spise for mye frukt?

LES OGSÅ: Slik stopper du når du er mett

Grunn til begrensninger

Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig, som også er en av ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett) er det ingen bestemt mengde i gram eller stykk som angir hvor mye frukt som er «for mye».

Dette avhenger nemlig fra person til person - særlig når det gjelder helsesituasjonen.

- Det kan for eksempel være en grunn til å begrense fruktinntaket ved kostregulert diabetes på grunn av blodsukkerregulering. For en person med irritabel tarm, eller ulike typer fordøyelsesplager kan et høyt inntak av visse typer frukt også gi gass- og diaréplager, sier hun til KK.no.

Å spise mye frukt kan også føre til skader på tennene, så fremt du ikke sørger for å drikke vann eller skylle munnen etter at du har spist.

- Et hyppig inntak av frukt, fruktjuice og småspising av frukt gjennom dagen kan påføre tennene syreskader, dersom man ikke drikker vann etter inntak eller nøytraliserer munnen på en annen måte, forklarer Lindvig:

- Det kan være bedre å porsjonere frukten inn i måltider eller mellommåltider i løpet av dagen.

LES OGSÅ: Slik fordeler du kaloriene gjennom dagen

- Ingen overdrivelser er bra

På Opplysningskontoret for frukt og grønts hjemmeside (Frukt.no - ekstern lenke) har også Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no (ekstern lenke), uttalt seg om dette med frukt og hvor mye man egentlig bør spise.

Og hun er enig i at overdrevne mengder frukt ikke er spesielt bra.

- Ingen overdrivelser er bra, om det er aldri så «sunt» det man spiser. Kroppen har behov for et bredt spekter av næringsstoffer som ingen matvare alene kan dekke. Derfor er variasjon nødvendig. Passer man på å spise næringsrikt i hverdagen, gir det plass til litt kos i helg og ved andre anledninger, i moderate mengder, sier hun til nettstedet.

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise

Varier frukttypene

Ifølge Lindvig er det også mer fordelaktig for kroppen å innta ulike typer frukt fremfor å kunne holde seg til én eller to typer.

- Det er viktig å variere typen frukt du spiser, da et breddeinntak vil gi et mer variert tilskudd av vitaminer, mineraler og antioksidanter enn et inntak av større mengder med samme type frukt, sier hun.

Ett annet viktig poeng er at du ikke lar fruktspisingen gå på bekostning av andre måltider og matvarer.

- Ved et svært stort inntak av frukt kan man risikere at inntaket skjer på bekostning av viktige næringsstoffer fra andre næringskilder i kostholdet. Selv om frukt er sunt inneholder det for eksempel lite kalsium, vitamin D og jern, som man får fra andre kilder i kostholdet, forklarer Lindvig:

- Et for lite inntak av frukt vil på sin side kunne bidra til at man ikke får i seg tilstrekkelig mengde av viktige næringsstoffer som for eksempel kostfiber, vitamin C, kalium og ulike antioksidanter. Inntak av frukt, sammen med grønnsaker og bær, reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom, hjerneslag, diabetes typ 2, høyt blodtrykk og ulike kreftformer. Det er med andre ord viktig å la frukt være en sentral del av kostholdet, dog verken i for store eller små mengder.

LES OGSÅ: Tren deg til å foretrekke sunn mat

Inneholder fruktsukker

Frukt inneholder også en del fruktsukker. Ifølge Andersen vil imidlertid ikke kroppen, eller vekten, «ta skade» av dette, så fremt du holder deg til normale mengder frukt.

- Det er riktig at fruktsukker brytes ned til de samme sukkermolekylene som det raffinerte sukkeret når det fordøyes, men underveis får du mye bra på kjøpet med å spise frukt, som andre sukkerholdige varer ikke bidrar med. Spiser du normale mengder frukt er det utelukkende bra for deg, selv om du også får i deg fruktsukker, sier hun til Frukt.no (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme


Til forsiden