LÆR TRIKSENE: Hvordan finne motivasjonen til å trene regelmessig? Enkle grep som spillelister, variasjon og treningskompiser kan hjelpe deg langt på vei.  Foto: Colourbox
LÆR TRIKSENE: Hvordan finne motivasjonen til å trene regelmessig? Enkle grep som spillelister, variasjon og treningskompiser kan hjelpe deg langt på vei. Foto: Colourbox
Treningsglede

21 triks som får deg på trening

Er dørstokkmila blitt altfor lang? Slik finner du tilbake til treningsgleden.

Syns du trening er et ork? Trimfrustrasjoner er det mange av, heldigvis er det like mange gode triks som får deg opp på hesten igjen, ifølge treningsfysiolog Amy Dixon og WomensHealthMag.com

Slik blir det lettere å hoppe i joggeskoene:

Ingen unnskyldinger

Det viktigste er å slutte å finne på unnskyldninger. Vi har alle kjent på tidsklemma, eller støle muskler - eller andre ting som får oss til å ty til sofaen. Men ingen unnskyldning er god nok når det handler om å blåse i helsen. Ikke flere «men»!

Vær fleksibel

Du trenger ikke trene en hel time hver gang du trener. Hvis du har tid til en halvtime før jobb og en halvtime på kvelden, så gjør det. Du oppnår likevel resultater, og har fremdeles tid til alt det andre du må ha gjort i løpet av dagen.

Gjør noe

Hvis du er som de fleste kvinner - når du ikke har en hel time du kan spandere på trening, så dropper du hele greia. Og hva får du igjen? Et par ekstra minutter under dyna? Selv om du bare får tid til 20 minutter om dagen, så vil de 20 minuttene utgjøre en forskjell. Noe er alltid bedre enn ingenting.

Gjør det til en vane

Å være i god form er ingen luksus, det er en nødvendighet. Hvis du tenker på trening som en viktig og god vane, vil det til slutt gå automatikk i det - akkurat som å pusse tennene.

Sett deg et mål

Motivasjon er nøkkelen, uansett om du er i gang med treningen eller om du skal begynne. Skriv ned målet ditt, og heng det opp der du kan se det.

Om målet er å passe inn i tynnejeansen eller bedre kolesterolet ditt er det samme, så lenge du har et mål som motiverer.

Du trenger ikke utstyr

Har du ikke råd til medlemsskap på treningsstudio eller dyre manualer? Mange treningsformer krever bare et par joggesko - og kroppen din.

LES OGSÅ: Slik får du vårkroppen

Vær konsekvent

Er det ikke rart hvor fort gjort det er å bli støttemedlem på treningsstudioet? En dag uten trening blir fort til mange. Er du ikke aktiv med jevne mellomrom, forsvinner trimmen fort ut av radaren din.

Bestem deg for tre treningsdager i uken. Når du har gjennomført har du fortjent følelsen du får ved å sette et kryss i boka for vel gjennomført økt.

Overfall sansene dine

Det er mindre risiko for at du kjeder deg på tredemøllen hvis du har musikk i ørene eller kan se på en eller annen dårlig serie på TV-en foran deg.

Begynn sakte

Hvis du starter for hardt og for fort, er det lett å miste motet - eller å miste en tung vekt på tåa... Men hvis du begynner sakte og deretter øker intensitet og vanskelighetsgrad, vil du føle deg utfordret, ikke utslått. Det er mye mer motiverende.

Hold oversikten

Skriv ned hvor mye du trener - hvor langt du løper, hvor mye du løfter. Da kan du se fremgangen din - ofte før det vises på kroppen din.

I tillegg trenger du ikke lure på hvor mye det var du egentlig stilte treningsapparatene inn på sist gang.

Kle deg fornuftig

Treningstøy kan godt se pent og sexy ut, men det viktigste er at det ikke gir deg vannblemmer, og at det frakter fuktighet vekk fra kroppen. Pass på brystene også, med en god trenings-BH. Alt dette gjør trening mye mer behagelig.

Pass opp for overtrening

Det er viktig å trene jevnlig, men hvis du bruker flere timer hver dag, kan du møte veggen. Når du trener, lages små rifter i musklene dine. Når de repareres får du både mer styrke og mer muskelmasse (og med det større forbrenning). Men det er ikke mulig for musklene å reparere seg selv om du ikke gir musklene litt fred og ro mellom øktene.

Tren armer og rygg en dag, og lår og rumpe en annen dag. Selv om du trener hver dag, gir du visse muskelgrupper fri.

LES OGSÅ: Styrkeøvelsene du kan gjøre foran TVen

Sett deg små mål

Å gå ned 20 kilo eller å løpe en halvmaraton kan være avskrekkende. Å vi sette seg minimål er bedre. Prøv i første omgang å gå ned to kilo, eller sett deg målet å orke å jogge sammenhengende i 30 minutter. Så kan du sette deg nye mål - og i fremtiden kanskje ha maratonen som det ultimate målet.

Belønn deg selv

Du bør feire alle små seire med sunne premier. Istedet for å spise på restaurant, ta en helaften på dansegulvet. Ikke kjøp ny TV - kjøp en spinningsykkel i stedet.

Finn en venn

For noen kan det å trene alene være lite inspirerende. Å trene med en partner får deg til å ta i litt ekstra.

Gå over målstreken

På videregående hadde du ikke bare høyere forbrenning - du hadde også gym, og deltok kanskje i idrettskonkurranser. Mange av oss har ikke konkurrert siden den gang. Å løpe et sentrumsløp eller lignende kan gi deg et mål å nå, og hver dag med trening er et skritt nærmere målet. Å fullføre et løp kan være det som gjør trening av en del av livet ditt.

Lett blanding

Å gjøre de samme øvelsene om og om igjen, blir i lengden umotiverende kjedelig. Og når noen kjeder seg, så slutter de å trene. Prøv å variere treningsrutinene dine med jevne mellomrom. Prøv både styrke, utholdenhet og gruppetimer.

Ha det gøy

Uansett hvilke triks du har i ermet - du blir ikke sprek hvis du ikke har det gøy. Hvis du ikke trives med tradisjonelle treningsformer, bør du samle en gjeng som du kan spille kanonball eller volleyball med.

Treningssentrene tilbyr også mange morsommet timer - zumba, kickboxing og pilates, for eksempel. Prøv!

Sett toner til arbeidet

Musikk kan hjelpe deg til å ta i litt ekstra opp den siste bakken. Sørg for å lage en spilleliste som følger tempoet ditt gjennom treningsrunden - oppvarming, intervall, spurter og stigninger i terrenget. På norske Wimp finner du spillelister tilpasset ulike treningsformer. Snik deg over dørstokkmila, skru opp volumet og sett i gang.

Gå i flokk

Hvis du har trent alene lenge, kan det være forfriskende å delta i en klasse på treningsstudio eller melde deg inn i et amatørlag av noe slag. Å ha lagfølelse kan gjøre at du gleder deg mer til å trene. Mange har også nytte av å delta i støttegrupper på internett.

Bytt miljø

Bruk naturen av og til. Å bare trene på det samme treningsstudioet kan bli monotont.
Til forsiden