ENDRE LIVSSTIL: Det skal ikke nødvendigvis så store endringer til før du føler deg mer vel i hverdagen. Foto: All Over Press
ENDRE LIVSSTIL: Det skal ikke nødvendigvis så store endringer til før du føler deg mer vel i hverdagen. Foto: All Over Press
Helsetips

5 tips til bedre helse

Sjekk hvor lite som skal til for å gjøre hverdagen bedre.

KK.NO: Ofte skal det bare noen helt enkle grep til for å få et sunnere liv og hverdagen i vater.

David B. Agus er kreftforsker og professor ved University of Southern California. Han har nettopp gitt ut boka A Short Guide to a Long Life - en kort guide til et langt liv.

Her kommer han med sine kjappe tips til hvordan du kan få et bedre liv både helsemessig og ellers. Vi gir deg noen av høydepunktene:

1. Spis til samme tid hver dag

Kroppen din liker en fast rutine. Ujevnt matinntak kan forstyrre hormonnivåene i kroppen.

Ifølge Agus viser forskning at konstant småspising kan øke risikoen for å utvikle diabetes. Kroppen din liker å vite hva som skal skje, så den kan være forberedt.

2. Aldri gå med vonde sko

Og ta influensavaksine. Dette hører jo ikke ut til å henge sammen, men begge deler skal kunne forhindre at du utsetter kroppen for betennelser. 

Agus påpeker sannsynligheten for at betennelser spiller inn når det gjelder utvikling av hjertesykdom og kreft.

Jo færre betennelser kroppen din får, desto friskere er du.

Fotproblemer og betennelser som følge av høye og trange sko, er ikke uvanlig hos kvinner. Inngrodde tånegler og hallux valgus er gjengangere.

– Ja, trange sko kan klemme tærne sammen og skape en hudirritasjon, og dette kan gi deg starten på en inngrodd negl. Dette gjelder også noen sko med høye hæler. Da vil føttene ofte skli ned og oppleve økt trykk i tuppen der skoen også er på sitt smaleste, forklarer Kari L. J. Eidjar, fastlege ved RøaLegene og medisinsk ansvarlig lege på Legevakta Vest på Røa, til KK.no i denne saken.

alt
FINT Å SE PÅ, MEN ... Vonde sko øker risikoen for betennelser i kroppen. Foto: Paul Roberts/BPI/REX/All Over Press Vis mer

3. Dropp ferdigmaten

Velg naturlige råvarer, de er desidert best for helsa. Jo kortere ingrediensliste og mindre emballasje, desto bedre.

Få i deg frukt i naturlig tilstand - ikke i form av juice. I juiceform oksiderer og forringes frukt og grønnsaker raskere, slik at helsefordelene blir færre.

LES OGSÅ: Dette gjør søppelmat med kroppen din

alt
STYR UNNA. Denne maten bidrar ikke til økt livskvalitet. Foto: Eye Ubiquitous/REX/All Over Press Vis mer

4. Stå oppreist når du kan

Mye stillesitting kan være like negativt for kroppen som røyking, og en time på helsestudioet veier ikke nødvendigvis opp for mange timer med inaktivitet.

Reis deg opp og beveg deg når du snakker i telefonen. Har du en møtetung hverdag, så sørg for eksempel for at noen av møtene gjennomføres i form av en spasertur. Her finner du øvelser du kan gjøre i lunsjpausen.

LES OGSÅ: Høyt blodtrykk er mer skadelig for kvinner

5. Vær kroppsbevisst

Ta en legesjekk og finn ut hvordan det ligger an med blodtrykk og blodsukker.

Kjenn etter hvordan kroppen din vanligvis oppfører seg og hva den tåler, slik at du raskt legger merke til om noe endrer seg.

Bli kjent med helsehistorikken i familien din, så vet du om du er i risikosonen for å utvikle hjertesykdom eller andre arvelige lidelser.

Til forsiden