SMÅ UNDERVERK: Slik ser chiafrøene ut. De er litt mindre enn sesamfrø i størrelse. Foto: Wikimedia Commons
SMÅ UNDERVERK: Slik ser chiafrøene ut. De er litt mindre enn sesamfrø i størrelse. Foto: Wikimedia Commons
Supermat

Chia - den nye supermaten

Proppfull av næring, og glimrende slankemat.

Hørt om chiafrø før? Vel, det lille frøet fra Mellom-Amerika hypes nå som den nye supermaten.

Det er flere grunner til det. Frøet er fullt av viktige næringsstoffer, inneholder lite kalorier og godt med fiber, og har en unik evne til å fylle magen og gi metthetsfølelse.

Chiafrø inneholder både omega 3, protein, fiber og kalium, for å nevne noe. De brukes flittig av mange maratonløpere, fordi de skal gi et energikick både under og etter økten.

IKKE GLAD I FISK? Spis dette for å få nok omega 3

alt
FINT FOR TARMEN: Chiafrø kan hjelpe deg å få en god fordøyelse. Foto: Thinkstock Vis mer

Super slankemat

Når chiafrøene kommer i kontakt med væske sveller de opp, og får en gelélignende hinne. Dette gjør at de metter godt, og dermed er chiafrø supert for deg som er på slanker'n og vil unngå sultfølelse.

Chiafrø hjelper også å holde blodsukkernivået stabilt. Dermed slipper du søtsuget som kan komme over deg og som gjør at du bare MÅ ha sjokolade, kjeks eller boller NÅ. Det er både svellingen og den uvanlige kombinasjonen av vannløselig og ikke-vannløselig fiber som gjør at chiafrø bremser tempoet kroppen din omgjør stivelse til sukker i. Dermed hjelper chiafrø deg til å omdanne maten til energi på en mer stabil måte.



Hjelper fordøyelsen

Det at chaifrø inneholder både vannløselig og ikke-vannløselig fiber er gunstig for fordøyelsen. Selve skallet er ikke-vannløselig, og dermed hjelper frøene til å få maten gjennom tarmsystemet. Det vannløselige fiberet, i form av geléhinnen som utvikles når frøet kommer i væske, hjelper til å holde tarmene fuktige, og det er viktig for at næringsopptaket skal være optimalt.

LES OGSÅ: Få fiberet til å funke

Full av antioksidanter

Chiafrø inneholder mye antioksidanter, og det er dette som gjør at chiafrø har så lang holdbarhet. De kan ligge og vente på å bli brukt i opptil to år uten at det gjør noe. Antioksidanter hindrer frie radikaler i å ødelegge cellene i kroppen, og dermed kan chiafrøet hjelpe deg å holde deg frisk og ung lenger.

Slik spiser du dem

Chiaplanten er medlem av myntefamilien, og er fortsatt uvanlig i Norge. Helsekostbutikker har gjerne chiafrø i hyllene, og du kan også få kjøpt dem på nett. Men du som er allergisk mot sesamfrø eller peanøtter burde være forsiktig, for chiafrøet kan føre til allergiske reaksjoner.

Chiafrø kan spises som de er, for eksempel som en del av frokosten bestående av fruktbiter og naturell yoghurt. Du kan også putte dem i smoothien, eller strø dem over salaten. Faktisk er det bare fantasien som setter grenser, for chiafrøet i seg selv smaker ingenting.

Når chiafrø blir lagt i bløt, sveller de til en gelélignende substans. Det er som nevnt dette som gjør at de gir så god metthetsfølelse og hjelper fordøyelsen. Frø som har fått svelle kan brukes som eggerstatning i baksten, dersom du ikke tåler egg eller er veganer.

Fortsatt nysgjerrig på chiafrø? Les mer om dem i denne artikkelen!


Til forsiden