DROPP EGGERØRE: Gjennomstekte egg ødelegger visstnok den kjemiske strukture i eggene, og bidrar derfor til at en rekke av næringsstoffene blir ødelagt.  Foto: Fotolia
DROPP EGGERØRE: Gjennomstekte egg ødelegger visstnok den kjemiske strukture i eggene, og bidrar derfor til at en rekke av næringsstoffene blir ødelagt. Foto: Fotolia
Egg

Derfor bør du droppe eggerøre

Denne tilberedningsmetoden kan ødelegge de gode næringsstoffene i eggene.

Nordmenn spiser mye egg - faktisk konsumerer vi i gjennomsnitt opp mot 11 kilo i året.

Og det er ikke bare fordi egg smaker godt at det er en fin måte å starte dagen på. Studier viser at egg til frokost gjør deg mer opplagt, i tillegg til at det kan holde deg slank.

Det er imidlertid med egg som med mange andre matvarer - hvordan du tilbereder dem er avgjørende for hvor sunne de er.

Og det viser seg at eggerøre ikke er den beste måten å servere egg på.

LES OGSÅ: Julekakene med flest kalorier

alt
VARMEN ØDELEGGER: Når eggene blir mer enn 40 grader blir næringgstoffene ødelagt. Det er derfor anbefalt at du lar plommen være bløt. Foto: Patryk Kosmider - Fotolia Vis mer

Mister en rekke viktige næringsstoffer

Ifølge Undergroundhealthreporter.com er faktisk eggerøre den aller verste måten å tilberede eggene på.

Dette skyldes at eggeplommen er full av levende næringsstoffer som tar vare på cellene og organene våre. Når du steker egget derimot, og utsetter det for både varme og oksygen, vil en kjemisk reaksjon endre strukturen på egget.

Dette gjør igjen at næringsstoffene mister de gode egenskapene sine.






Blant annet forsvinner mye av de helsevennlige stoffene lutein og zeaxanthin - stoffer som tidligere er sagt å kunne ha en positiv effekt på synet ditt.

Når egget når en temperatur på over 40 grader vil strukturen av næringsstoffer endre seg slik at det går fra sunt til usunt.

På en måte kan det sammenlignes med når kroppstemperaturen hos mennesker blir altfor høy, og kroppen går fra å være en velsmurt maskin til å bli skadelig for seg selv.

– Jeg er enig i det som står i artikkelen. Rå egg er sunnest, men bløtkokte egg og speilegg, hvor bare eggehviten blir fast og eggeplommen forstatt er flytende, er også greit, sier Fedon Lindberg, lege, matguru og gründer av Dr. Lindbergs.

LES OGSÅ: Hvor mye mat har du i kjøleskapet?

Kan øke risikoen for hjertesykdom

Lindberg kan fortelle at varmebehandlingen av egget også fører til at det oksiderer - noe som kan være svært skadelig.

Oksidering er en kjemisk reaksjon der et stoff forbinder seg med oksygen. Det kan sammenlignes med når du skjærer opp et eple og lar det ligge fremme. Hva skjer? Det blir brunt - det er oksidasjon - en prosess som også skjer i kroppen.

Og når kolesterolet i egget oksiderer, er det kroppen vår som merker konsekvensene.

– Det oksiderte kolesterolet oppfattes som noe skadelig for våre hvite blodlegemer og setter derfor i gang en betennelsesreaksjon. Denne reaksjonen medfører blant annet at årene inn til hjertet og andre steder blir skadet og etter hvert fortykket, sier Lindberg.

Følgene av dette kan være blant annet hjerteinfarkt eller hjerneslag.

– Verst er nok likevel produkter som inneholder eggepulver, for eksempel kakemikser og sausmikser. Det er derfor bedre med slike mikser hvor du tilfører egg og melk selv. Melkepulver inneholder nemlig også oksidert kolesterol.

LES OGSÅ: Derfor får du vondt i magen etter middag

alt
BLØTKOKT ER BEST: Ifølge Fedon er det aller beste valget rå eller bløtkokte egg. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Finnes også i andre produkter

Egg er heller ikke den eneste kilden til oksidert kolesterol.

– Oksidert kolesterol er det eneste kolesterolet som er skadelig - enten vi inntar det ferdig oksidert fra maten vi spiser, eller det oksiderer i kroppen vår. Det kolesterolet som ikke er oksidert er ikke skadelig i det hele tatt, sier Lindberg.

Det er imidlertid skadelig når det har blitt oksidert før du spiser det.

Det gjelder blant annet produkter som melkepulver, eggepulver og pasteurisert melk (pasteruisering er en prosess som gjør at den holder lenger).

– Rå egg er sunnest, deretter bløtkokte egg. Ferdige mikser - som kakemiks, ferdigsupper og andre matvarer som inneholder melkepulver eller eggepulver, bør du ikke spise for ofte eller for mye av.






Så mange egg kan du spise

Et tema for mange har imidlertid vært hvor mye egg du kan spise.

Frokostfavoritten er proppfull av proteiner, vitaminer og mineraler som er bra for kroppen, men også en kilde til kolesterol, noe som gjør at enkelte er skeptiske til å spise det hver dag.

Men er egentlig egg «farlig»?

– Noen holder seg unna egg i frykt for å få for høyt kolesterol, men med mindre du allerede har svært høyt kolesterol, kan du trygt spise egg daglig, har Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog hos Bramat.no, tidligere uttalt til KK.no.

Høyt kolesterol i blodet øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, og derfor ble man tidligere rådet til å begrense inntaket av egg. Dette fordi eggeplommen inneholder mye kolesterol.

– I dag vet vi at det kolesterolet vi får gjennom egg og annen mat har minimal betydning for blodets kolesterolinnhold, så dette er en myte som er på hell.
Til forsiden