KNUS FRØENE: Dersom du spiser frøene hele vil de bare passere gjennom kroppen uten at du får nytte av de positive helseegenskapene.  Foto: Jiri Hera - Fotolia
KNUS FRØENE: Dersom du spiser frøene hele vil de bare passere gjennom kroppen uten at du får nytte av de positive helseegenskapene. Foto: Jiri Hera - Fotolia
Supermat

Derfor bør du knuse linfrøene

Ellers kan du gå glipp av alle de sunne næringsstoffene.

Det finnes masse sunne og næringsrike frø, som du enkelt kan tilsette frokostblandingen, yoghurten, smootien eller middagsmaten.

Blant de mest populære sortene er linfrø - som passer perfekt i alle de ovenfor nevnte rettene.

Men for at du ikke skal gå glipp av vikitge næringsstoffer, lønner det seg faktisk å knuse disse frøene før du inntar dem.

LES OGSÅ: Den fettfrie frukten du bør spise mer av

Ikke gå glipp av næringsstoffene

Linfrø er et frø som tilhører planteslekten linfamilien, og er spesielt kjent for det høye innholdet av kostfiber og Omega-3 fettsyrer.

Fra gammelt av ble de imidlertid brukt som avføringsmiddel, så det kan være lurt ikke å overdrive inntaket.

I dag derimot, blir frøene ansett som supermat og brukes i blant annet bakevarer, havregryn og frokostblandinger. De er også et godt alternativ til fisk og fiskeolje for vegeteraianere.

Men det viser seg altså at du må knuse frøene for å få mest mulig ut av dem, , skriver nettstedet CookingLight.com.

Hvis frøene er hele, vil bare passere gjennom fordøyelsessystemet ditt - uten at kroppen rekker å absorbere alle de positive ingrediensene.

Du bør derfor knuse frøene i morter før du har de i maten - siden det vil frigi alle godsakene!

LES OGSÅ: Ikke dropp salatdressingen

Viktig ikke å overdrive inntaket

Det er likevel viktig å huske på å ikke overdrive inntaket av linfrø, og ikke bare på grunn av den avførende effekten. For høyt inntak er ikke bra, da store mengder av frøene faktisk kan være giftige.

– Linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre, har Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tidligere uttalt.

Ifølge Livsmedelsverket i Sverige, er det imidlertid ingen fare for forgiftning hvis en voksen person begrenser seg til et inntak på en til to spiseskjeer hele eller knuste frø om dagen.

Likevel er det ekstra viktig når du knuser dem, siden det vil frigjøre mer blåsyre.

Dersom du vil være helt sikker på at det er trygt, kan du varmebehandle knuste linfrø ved cirka 90–100 grader i stekeovnen i cirka 20 minutter.

LES OGSÅ: Her er det nye superfrøet

alt
SPIS SAMMEN MED BLÅBÆR: De sunne næringsstoffene i blåbær og linfrø fungerer enda bedre sammen! Foto: Thinkstock.com Vis mer

Spis sammen med blåbær

Det er en kjent sak at blåbær og linfrø er veldig næringsrike matvarer.





Men visste du at det å spise disse to matvarene sammen, gir enda bedre helseeffekt?

Som KK.no tidligere har skrevet , er det ifølge ernæringseksperter slik at næringsstoffene i blåbær og linfrø komplimenterer hverandre, i tillegg til at de er et fett- og kalorifattig tilskudd til et variert kosthold.

Blåbær er nemlig proppfulle av flavonoider, som reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer ved å forhindre blodpropp. Ved å spise linfrø sammen med blåbærene øker du denne effekten, da linfrø er en av de beste kildene til omega-3 fettstyrer, som senker nivået av skadelig kolesterol og reduserer risikoen for hjerteinfarkt.

Å kombinere blåbær og linfrø dobler også kaliummengden du får i deg, og kalium er viktig for å regulere hjerterytmen.

LES OGSÅ: Hampfrø er den nye supermaten
Til forsiden