UTROLIG MORSOMT: KK.no testet Zumba på Treningshuset i Oslo, og ble overrasket over hvor utrolig morsom og slitsom denne dansetimen egentlig er. Her er instruktør Vilde Berntsen «in action».  Foto: Per Ervland
UTROLIG MORSOMT: KK.no testet Zumba på Treningshuset i Oslo, og ble overrasket over hvor utrolig morsom og slitsom denne dansetimen egentlig er. Her er instruktør Vilde Berntsen «in action». Foto: Per Ervland
Zumba

Derfor bør du også prøve Zumba

Like morsomt som ryktet sier. Her får du se hvordan det foregår.

Det er ikke uten grunn at undertegnede journalist for tiden går og nynner på latinske strofer og 50-tallsmusikk.

Det som har fått de stive, nordiske musklene og leddene mine til å vrikke og vende på seg som om jeg skulle vært en brasiliansk karnevalutøver, og hoftesvingende musikk til å feste seg på hjernen, er nemlig intet annet enn treningsformen Zumba.

Ja, du hørte rett – Zuuuumbaaa (bare navnet i seg selv er nok til å få det til å krible i rockeføttene).

Les også: Dette er de hotteste treningsnyhetene

Eksotisk dans

De siste årene har dansetimer blitt stadig mer populært på treningssentre rundt om i landet, og den eksotiske danseformen Zumba er blant de sterkest voksende trendene både nasjonalt og internasjonalt.

Zumba er en dans som har røtter fra latinamerikanske pulserende rytmer som ved hjelp av god musikk gir deg god stemning og masse energi, og en av grunnene til at konseptet har blitt så enormt populært er at det er et enkelt program de fleste kan mestre.

Zumba skal også gjøre at du får brukt hele kroppen med enkle trinn, og ordet på gata skal ha det til at dette er en time som både er utrolig slitsom og morsom. . KK.no bestemte seg derfor for å teste det ut på treningssenteret Treningshuset i Oslo.

Les vurdering av timen lenger nede i artikkelen!

Hva går det egentlig ut på?

Vilde Berntsen er gruppetreningsansvarlig på Treningshuset (EKSTERN LENKE) i Oslo, og har jobbet som instruktør de siste syv årene. Hun holder også regelmessige Zumba-timer på senteret, som har i overkant av 2000 medlemmer.

Ifølge Berntsen er Zumba en svært populær time på Treningshuset, og hun tror det er flere grunner til at nettopp denne timen er så «hot».

- Dette er en utrolig morsom time som kombinerer både dans og trening, og det er også grunnen til at det blir så effektivt. Danser du kun teknisk dans, så blir det kun for teknikkens del, men her har det blitt lagt inn veldig mange treningsmuligheter i tillegg, som gjør at timen blir mer attraktiv. Folk er kjempeopptatt av at det skal være morsomt å trene, og det blir det når du får alle dansetrinnene i tillegg, sier hun til KK.no.

Det er ikke bare Treningshuset som tilbyr Zumba, også en rekke andre treningssentre, som for eksempel SATS og Elixia, kjører timer basert på konseptet.

Berntsen har imidlertid lagt til noen «ekstra trinn» og «moves» i sine klasser for å få mer variasjon.

- Jeg er veldig opptatt av variasjon i mine timer, så i Zumba-timen vi tilbyr er det mange ulike dansestiler, ikke bare de mest vanlige Zumba-trinnene. Det er også litt hip hop og swing, så du får med deg mange forskjellige ting, forteller hun.

Les også: Treningsekspertenes beste treningstips

alt
FOR ALLE: Ifølge Vilde Berntsen, Zumba-instruktør på Treningshuset, er dette en time som passer for alle, uansett alder, danseerfaring eller form. Foto: Per Ervland Vis mer

Hva slags effekt får du av timen?

I likhet med de fleste aerobic-timer, er også Zumba en time der det kreves at du gjør litt arbeid for å få opp pulsen. Men gjør du det riktig, kan du, ifølge Berntsen, få like god treningseffekt av denne timen som av en tøff kondisjonstime.

- Du får faktisk brukt hele kroppen i denne timen. Du bruker de store muskelgruppene, hvilket gjør at du blir fortere varm, og trener musklene i beina ekstra hardt. Mange av bevegelsene jeg har satt inn har store bevegelsesutslag som også gjør at du får fortere og høyere puls og blir mer sliten, forklarer hun.

Hun oppfordrer også deltagere til å ta i litt ekstra under timene, selv under de såkalt «rolige» sangene.

- Det er viktig med variasjon slik at det blir gøy. For hver ny sang skal det være spennende og du skal ha lyst til å gi det lille ekstra. En ting er at låtene kan gå sakte, men går de sakte så må du har store bevegelsesutslag for å virkelig bruke kroppen. Går sangene fortere så går som regel trinnene kjappere og du løper mer, noe som får pulsen opp, sier hun:

- Noen gidder rett og slett ikke ta i. De er der bare for å ha det litt gøy og danse, og det er egentlig helt greit. Du kan få lov til å bestemme selv. Men jeg er jo der for å presse hardt og gjør det hele veien, så for de som vil ha en tøff treningsøkt er det bare å kjøre på.

Les også: Treningen som gjør deg glad

(artikkelen fortsetter under bilder)







Dette kreves av formen din

På SATS er Zumba en såkalt «rød time», som er effektiv kondisjonstrening med trinn og koordinasjon, mens på Elixia er timen «oransje», som dreier seg om trinn og koreografi.

Det kan nok høres komplisert ut for uerfarne dansere, men ifølge Vilde Berntsen er det faktisk ikke så «vanskelig» som det kan se ut.

- Denne timen passer for alle! Jeg har med alt fra 18-åringer og 70-åringer, til gutter og menn i 50-årene, og alle er der samtidig. Dette er en åpen time som alle skal få være med på, forteller hun.

Hun tror også at Zumba kan være den perfekte startgrop for folk som ønsker å begynne å trene.

- Zumba kan være en veldig fin startgrop for de som har lyst til å komme i gang med treningen, for du kan begynne helt rolig hvis du vil. Det eneste som er med Zumba, er at det involverer koordinasjon, så er du ikke vant til koordinasjon kan du kanskje merke at du ikke blir så veldig varm eller sliten i første omgang, og da er det ofte greit å gå på en spinningtime eller enkel kondisjonstime i tillegg, forklarer Berntsen.

Dersom du ikke føler at du mestrer trinnene med én gang, trenger du likevel ikke fortvile.

- Folk er ofte litt redde for trinn, men du må bare begynne et eller annet sted. Så hvis du setter i gang og hjelper hjernen til å «ta» trinnene, så vil det gå fortere og du vil merke at du blir mye mer sliten og varm etter hvert. Etter noen ganger så kan Zumba være minst like god trening som spinning! sier Berntsen.

Les også: Dette spiser instruktørene etter trening

Se flere bilder fra Zumba-timen her (VIDEO får du lenger nede i saken):


 HØYT OG LAVT: Timen starter med generell oppvarming av de store muskelgruppene. Foto: Per Ervland  Foto: undefined HØYT OG LAVT: Timen starter med generell oppvarming av de store muskelgruppene. Foto: Per Ervland Foto: undefined HØYT OG LAVT: Det er mange store bevegelser i løpet av timen, og du får brukt både overkropp og musklene i beina skikkelig. Foto: Per Ervland  Foto: undefined HØYT OG LAVT: Det er mange store bevegelser i løpet av timen, og du får brukt både overkropp og musklene i beina skikkelig. Foto: Per Ervland Foto: undefined RUMPERISTING: Det er mye rumperisting i løpet av de 40 minuttene, men det er faktisk bare morsomt, og utrolig slitsomt. Foto: Per Ervland  Foto: undefined RUMPERISTING: Det er mye rumperisting i løpet av de 40 minuttene, men det er faktisk bare morsomt, og utrolig slitsomt. Foto: Per Ervland Foto: undefined UTROLIG MORSOMT: KK.no testet Zumba på Treningshuset i Oslo, og ble overrasket over hvor utrolig morsom og slitsom denne dansetimen egentlig er. Her er instruktør Vilde Berntsen «in action». Foto: Per Ervland  Foto: undefined UTROLIG MORSOMT: KK.no testet Zumba på Treningshuset i Oslo, og ble overrasket over hvor utrolig morsom og slitsom denne dansetimen egentlig er. Her er instruktør Vilde Berntsen «in action». Foto: Per Ervland Foto: undefined Foto: Adéle Cappelen Blystad  Foto: undefined Foto: Adéle Cappelen Blystad Foto: undefined FOR ALLE: Ifølge Vilde Berntsen, Zumba-instruktør på Treningshuset, er dette en time som passer for alle, uansett alder, danseerfaring eller form. Foto: Per Ervland  Foto: undefined FOR ALLE: Ifølge Vilde Berntsen, Zumba-instruktør på Treningshuset, er dette en time som passer for alle, uansett alder, danseerfaring eller form. Foto: Per Ervland Foto: undefined INSTRUKTØREN: Vilde Berntsen er gruppetreningsansvarlig på Treningshuset i Oslo. Hun har en bachelor fra Den Norske Balletthøyskolen, Fitnessutdanning fra Norges Idrettshøgskole, samt utdanning fra Baardar danseakademi. I tillegg har hun jobbet som instruktør i syv år. Foto: Per Ervland  Foto: undefined INSTRUKTØREN: Vilde Berntsen er gruppetreningsansvarlig på Treningshuset i Oslo. Hun har en bachelor fra Den Norske Balletthøyskolen, Fitnessutdanning fra Norges Idrettshøgskole, samt utdanning fra Baardar danseakademi. I tillegg har hun jobbet som instruktør i syv år. Foto: Per Ervland Foto: undefined





KK.no TESTER


Utgangspunkt:
Jeg er ikke spesielt god på koreografi og føler derfor at jeg har slitt litt med å få skikkelig treningsutbytte når jeg har vært på dansetimer. Jeg er imidlertid veldig glad i dans, musikk og rytme, og har derfor ønsket å finne en dansetime der jeg både får svingt litt på hoftene og blir svett og sliten. Zumba sies å være en enkel dansetime med høy fart og treningseffekt, og det ser også veldig morsomt ut. Jeg har likevel vært litt skeptisk til hva slags treningsutbytte du faktisk får av timen.

Totalinntrykk:
Dette var rett og slett like morsomt, og slitsomt, som ryktene skal ha det til. Du er høyt og lavt og i tillegg til å få brukt alle musklene i kroppen får du også testet mange ulike dansestiler. Selv om jeg ikke er så god på danseteknikk, klarte jeg enkelt å følge med på trinnene og følte også at jeg ble skikkelig sliten og fikk høy puls i løpet av de 40 minuttene timen varte. Nivået på deltagerne i timen var også veldig variert, noe som gjorde at det ikke var det minste flaut, men rett og slett skikkelig gøy å stå og riste litt på rumpa, og du blir i knallgodt humør.

Treningseffekt:
Selv om dette er en dansetime med trinn, så er treningseffekten svært god. Klarer du å holde nivået høyt blir du veldig svett og får høy puls, og jeg kjente det godt i muskler og ledd dagen derpå. Siden dette er en time som dreier seg om dans og trinn lønner det seg imidlertid å gå på timen et par ganger slik at du blir bedre kjent med bevegelsene. Da blir det også enklere å få høyere puls og god treningseffekt.

Hvem passer det for:
Dette er faktisk en time som passer «for alle», så fremt du er glad i musikk, bevegelser og dans. Du bestemmer selv hvor hardt du skal presse deg i løpet av timen, og dersom du er ute etter litt morsom variasjon i treningshverdagen, er dette et svært godt alternativ.
Siden trinnene er såpass enkle og du selv bestemmer nivået, kreves det ikke at du er i knallform eller har danseerfaring for å delta. Øvelsene er heller ikke spesielt feminine, noe som gjør at timen også passer for gutta som har lyst til å svinge seg litt.

Karakter:

kkkkkk (5/6)

Se video her:



[obj:media:9434]



Les også: Her er den perfekte treningsuken

Nei, det er ikke flaut

Vi nordmenn er ikke akkurat kjent for å være det mest utagerende eller danseglade folkeslaget, og flere kan vel kanskje innrømme å ha sett inn på en Zumba-time og tenkt «så gøy, men uff, jeg har ikke rytmesans, da blir det vel fryktelig flaut?».

Det er nemlig ikke rent lite hoftevrikking du holder på med i løpet av de 40 til 55 minuttene en time kan vare, og for de av oss som ikke føler de har «musikken i kroppen» kan det antagelig virke litt «skummelt».

Ifølge Berntsen er imidlertid dette en time for alle, om du har rytmesans eller ei, og derfor tror hun heller ikke deltagerne oppfatter det som spesielt flaut.

- Nei, nei! Dette er absolutt ikke flaut! Alle står jo der og gjør det samme, sier hun:

- Jeg tror faktisk at Zumba har vært en åpning for mange i forhold til nettopp dette med at det er «flaut» å danse. Blant annet selges det Zumba DVD-er på TV Shop, og det er nok mange som har kjøpt en slik og øvd hjemme i stua. Så nå er det faktisk mange flere som tørr å gå på en dansetime, og som ikke synes det er så flaut å stå og vrikke litt.

Zumba får du også på DVD som gir deg muligheten til å trene det hjemme, slik artist Marian Aas Hansen blant annet gjør.

Følg med på KK.no: Vi har også testet det nye konseptet Parkour på SATS convention, samt Råsterk på Treningshuset. Anmeldelse kommer snart!

Andre timer KK.no har testet i år:
  • Chairtease - Nike Blast
  • PowerStep - SATS
  • Powerstrip - Nike Blast
  • Shape - SATS convention

    Les mer om Treningshuset på deres hjemmeside! (EKSTERN LENKE)

  • Til forsiden