GODT, MEN IKKE BRA: Kroppen din tjener ingenting på sukkerfråtsingen din. Snarere tvert om. Foto: gwolters - Fotolia
GODT, MEN IKKE BRA: Kroppen din tjener ingenting på sukkerfråtsingen din. Snarere tvert om. Foto: gwolters - Fotolia
Sukker

Derfor får du sukkersjokk

Se hva som skjer med kroppen når du går amok i godteskålen.

Når var sist gang du hev i deg uhorvelige mengder søtsaker?

Kanskje er du blant dem som går på en sukkersmell ganske ofte, eller klarer du for det meste å begrense slike utskeielser til høytider som jul og påske?

Hvis det skjer en gang i blant er det ikke noe problem, selv om alt av sukker er tomme kalorier vi ikke trenger. Noe sukker får vi som regel gjennom kosten uansett hvor sunne vi er.

Det er vanskelig å unngå sukker helt, og det er heller ikke nødvendig, så lenge du holder deg innenfor visse rammer - nemlig at ikke mer enn 10 prosent av energiinntaket ditt kommer fra sukker. Se hvor mye det er her.

alt
SMÅGODTFELLA: Det kan være veldig vanskelig å stoppe når du frørst har begynt. Foto: Getty Images Vis mer

Dette skjer når kroppen får sukkersjokk

Om du føler at du spiser for mye sukker oftere enn du ønsker, skal du lese videre og se hva slags effekt denne sukkeroverdosen har på kroppen.

Nettmagasinet Self.com har nemlig laget en oversikt over dette, og det er ganske interessant å se. Virkningene er nemlig ganske umiddelbare, og om du kjenner etter merker du det selv.

Da blir det kanskje ikke så fristende å tømme godteskålen neste gang den står framme og frister deg.





alt
HER HAVNER DET: Energioverskuddet sukkeret tilfører ender raskt opp rundt midhen. Foto: konami11 - Fotolia Vis mer

I munnen

Sukker er Karius og Baktus' yndlingsstoff. Når du spiser sukkerholdig mat vil noe av det bli igjen i munnen, og det kjennes gjerne som et belegg på tennene.

Dette er snadder for bakteriene i munnhulen. Når bakteriene går løs på sukkeret, dannes en syre som bryter ned emaljen din, og du risikerer å få hull. For å unngå dette bør du ta en tyggis etter at du har spist søtsaker, eller pusse tenner.

Bare husk å vente en stund om det du har spist eller drukket er syrlig, for da er emaljen myk, og da tåler den ikke så godt børsting og tannkrem.





Fordøyelsen og blodet

Etter at søtsakene har ligget 15 minutter i magen, sendes det videre til tarmene, der sukkeret brytes ned og omdannes til glukose og fruktose.

Glukosen blir deretter tatt opp i blodet, noe som gjør at blodsukkernivået ditt stiger ganske dramatisk. Denne toppen nås etter cirka 30 minutter.

For å forhindre at blodsukkernivået blir for høyt, pumpes det ut insulin i blodet. Fruktosen er nå på vei til leveren din.

LES OGSÅ: Fruktose - sunnere enn sukker?

Hjernen

Insulinet som jager glukosen rundt i blodbanen gir deg et energikick som varer i rundt to timer. Glukose er nemlig brensel for hjernen, og dermed føler du deg gjerne kvikk og rask etter å ha spist noe søtt.

Sukkeret stimulerer også produksjonen av aserotonin og dopamine, som gir oss følelse av tilfredshet og belønning, og derfor er det så lett å bli hekta på sukker.

Dessverre er disse effektene kortvarige.

Fettcellene


Bare to-tre timer etter at du har spist sukkeroverdosen, vil glukosen som ikke kroppen har klart å forbrenne umiddelbart bli laget som fett.

Nå synker blodsukkernivået og insulinnivået i kroppen, og da oppstår sløvheten du sikkert gjenkjenner etter en sukkerrik kveld på sofaen. Fruktosen som ble sendt til leveren din er nå blitt gjort om til kolesterol i blodet.

- Om vi ikke forbrenner all energien vi får i oss via karbohydratene vi spiser, vil mesteparten av blodsukkeret lagres som fett – og da særlig rundt magen, har lege Fedon Lindberg tidligere forklart KK.no.

LES OGSÅ: Det tar bare tre timer før fettet har lagt seg på magen

Farlig om sukkersjokk blir en vane

Hvis du på grunn av dette stupet i energi igjen tyr til godteskålen, vil hele prosessen gjentas. Over tid vil dette voldsomme behovet for insulin for å holde blodsukkernivået lavt få innvirkning.

Insulinets effekt minskes, det må stadig mer insulin til for å få senket blodsukkernivået, og du kan utvikle insulinresistens.

Insulinresistens innebærer at du konstant har forhøyet insulin, og at blodsukkernivået ditt er for høyt. Og om dette skjer, får du en ekstra negativ effekt om du spiser raske karbohydrater sammen med fett.

- Det forhøyede insulinnivået gjør at kroppen blir en uhyre effektiv fettlagringsmaskin. Har du først kommet inn i denne onde sirkelen med forhøyet insulin, som forverres hver gang du spiser raske karbohydrater i kombinasjon med fett, vil du gå opp i vekt selv om du spiser mye mindre enn før, forklarer Lindberg i denne artikkelen om livsstilsdiabetes.

Med andre ord skjer det en hel del negativt i kroppen hver gang du propper i deg med sukker. Derfor er det viktig at dette skjer bare unntaksvis. At det skjer i jula eller påskeferien er ikke så unaturlig. Men om det fort skjer hver eneste helg, bør du begynne å ta grep. Kanskje du bare skal unne deg en skikkelig sukkerfråtsing én gang i måneden på det meste?

Når du er klar over hva alt sukkeret gjør med kroppen din er det forhåpenltigvis lettere å ligge unna. Hvis sukkersuget melder seg kan du prøve et av disse sunne kosemat-alternativene i stedet.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt søtsuget etter jul
Til forsiden